Gå til innhold

Hva skal Apple lansere?


Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å bli frekke her å komme med kommentarer som "Bare Apple-brukere synes det er helt genialt å drasse rundt på bøtter av adaptere" for ekstra adaptere er det vell ingen som er noen større fan av, men det er ikke stort med plass til flere utganger og da velger jeg heller en ekstra USB osv fremfor det å ha både DisplayPort og HDMI.

 

Kanskje kunne Apple ha byttet ut DisplayPort med HDMI, men da utelukker de jo folk fra å kunne benytte sine Apple Cinema skjermer direkte på MacBook Pro og det ville jo vært smått ironisk, samtidig så er jo DisplayPort strengt tatt en slags videreutvikling av HDMI så det å erstatte den med HDMI ser jeg svært liten grunn til og plass til en i tillegg er det knapt og nå som Intel har gått sammen med Apple og laget en DisplayPort + LightPeak kombinert port så begge går igjennom samme port så ville det vært enda mer tåpelig å fjerne den.

 

Det er tøys, rett og slett. Apple har plenty plass til å implementere flere utganger på laptop'ene sine. Alt koker ned til Apple's skitne policy. Det hadde vært null problem for Apple å legge til en HDMI-port i tillegg til Displayport. Det hadde vært null problem for Apple å inkludere nok en USB-port. Men de gjør det ikke. Designet skal være minimalistisk. Ikke bare fordi det skal se renere ut, men mest fordi det betyr penger spart. De sparer en operasjon i produksjonen av selve chassiset. De sparer innkjøp av portene. De sparer implementering på hovedkortet. Og de tjener penger på at folk må kjøpe seg adaptere. Og likevel selger de maskinene til overpris.

 

Jeg er ikke uenig i det du sier, klart kunne Apple ha puttet porter på andre siden av maskinen men nå vil de nå engang holde seg til å ha alle porter på venstre side og der er det ikke plass til mange flere porter per dags dato.

 

Klart Apple kan legge til en HDMI itillegg til Mini-Displayport, klart de kunne lagt til flere USB-porter osv osv.. Men hvorfor skulle de det? Displayport er arvtageren til DVI på PC og ergo er det egentlig ingen behov for HDMI om du har Displayport, klart det mer praktisk og du slipper en eventuelt Mini-Displayport til HDMI adapter men det er ikke verdens undergang at det ikke er noen HDMI direkte ut, samtidig så er jo ikke HDMI royaltifree så det vil jo være å kaste bort penger for Apple sin side for å legge til noe som enkelt kan fikses med en adapter for de som ønsker det. Og Apple ønsker jo faktisk å tjene mest mulige penger de som 99% av alle selskapene i verden ønsker.

 

Nå har jo MacBook Pro 3x USB og 1x FireWire da så antall porter er jo greit nok så behovet for ytterligere USB porter itillegg til dette er strengt tatt ikke nødvendig og de fleste bærbare har jo faktisk ikke mer enn 3x USB, og nå får jo nye MacBook Pro også støtte for LightPeak / Thunderbolt via Mini-Displayport så da kan du jo koble til USB3.0 og andre enheter via den om nødvendig.

 

 

Så jeg bestrider ikke at det er økonomiske tanker med i bildet her, og jeg bestrider heller ikke at HDMI ville vært praktisk men du legger det jo frem som om det nærmest er en katastrofe at det ikke er noen HDMI å finne på MacBook Pro og noen katastrofe er det nå virkelig ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe katstrofe, men det er jo heller ikke noe man ikke har behov for eller er irrelevant som du framstiller det som? Det blir jo litt som å si at amn ikek har behov for mer enn 1 usb, for man kan jo bruke en hub om man trenger mer. HDMI brukes faktisk på endel, og overganger er noe her på bærbare. Det er et lite irritasjonsmoment.

 

AtW

Lenke til kommentar

Neida jeg ser så absolutt den, jeg ser nok ikke like mye behovet ettersom jeg aldri benytter meg av HDMI på bærbar selv. Kan vell konkludere med at HDMI ikke er like viktig som kanskje wirrumsen vil ha det til men heller ikke like irrelevant som jeg kanskje har fått det til å virke som? En gylden middelvei mellom oss begge to er vell mer tilfellet.

Lenke til kommentar
Så jeg bestrider ikke at det er økonomiske tanker med i bildet her, og jeg bestrider heller ikke at HDMI ville vært praktisk men du legger det jo frem som om det nærmest er en katastrofe at det ikke er noen HDMI å finne på MacBook Pro og noen katastrofe er det nå virkelig ikke?

 

Det som er katastrofe, er at man på en så dyr laptop som Macbook Pro er nødt til å kjøpe til, og dra med seg, adaptere for å koble seg til TV'er og de fleste PC-skjermer. DU har kanskje ikke behov for å koble til TV, men det er mange andre som ønsker dette.

 

At Displayport er ment å erstatte DVI, vil ikke si at man skal kutte ut andre porter. DVI er helt ok. Kutt det ut. Men HDMI? Pr nå er dette den viktigste tilkoblingsport på audio/video. At Apple skal kutte ut HDMI, er bare tull.

 

Og som du sier; Apple ønsker å tjene mest mulig penger. De har en nettofortjeneste på over 20%. Klart det er bra. Problemet er at de vinner dette på blant annet de balletak de tar på sine kunder. Småligheten ved å kutte ut HDMI blant annet, og deretter storstilt salg av adaptere. Pluss pluss. At de har attraktive produkter? Helt klart. Men overpriset deluxe.

Lenke til kommentar

Skal ikke motsi det at en bærbar i denne prisklassen burde kunne tilby HDMI ut, men samtidig så er vell neppe Apple, Mac OSX eller MacBook Pro det man kjøper om du ønsker en universal og kompatibel datamaskin, dessverre. Selv har jeg ikke det behovet og derfor fungerer MacBook Pro for meg ganske så greit på bærbar (kunne aldri hatt en stasjonær Mac bare så det er sagt, alt jeg har er Windows basert utenom den bærbare) men beklageligvis så blir MacBook Pro nokså kronglete og uaktuelt for de som verken ser den store nyttet av Unibody design eller Mac OSX på sin bærbare og du faller enda mer utenfor brukergruppen til MacBook Pro om du attpåtil er ute etter en kompatibel og universal maskin.

 

Skal ikke si at du tar feil i det du sier, det er jo helt tydelig at MacBook Pro ikke er en maskin for deg men det betyr ikke at den ikke passer ypperlig for endel andre av oss, vi handler da tross alt maskiner utifra egne preferanser og behov og ikke etter hva naboen og alle andre sier er best?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe katstrofe, men det er jo heller ikke noe man ikke har behov for eller er irrelevant som du framstiller det som? Det blir jo litt som å si at amn ikek har behov for mer enn 1 usb, for man kan jo bruke en hub om man trenger mer. HDMI brukes faktisk på endel, og overganger er noe her på bærbare. Det er et lite irritasjonsmoment.

 

AtW

For å unngå overganger og dekke alle behov måtte man utstyret alle bærbare med minst 4 videoutganger: VGA, DVI, HDMI og Display Port. Det skjønner alle er helt urealistisk. Dermed gjør man noen valg, ut fra hva som er økonomisk/teknisk/designmessig gunstig, hva som er relevant og framtidsrettet, og det man ser som de mest sannsynlige bruksmønster.

 

Når bruker man HDMI? Jo, for de fleste er det nok når man skal koble seg opp mot TV'n hjemme. Da har man ganske enkelt en overgangskabel som alltid henger på TV'n. Problem solved.

 

Når man er ute i møter og presenterer ting er nok VGA fortsatt det sikreste stikket for å kunne koble seg opp mot de fleste prosjektører som står rundt omkring i møterom og auditorier. Da må man med de fleste moderne PCer stille med en overgang, men jeg vet at det er en del som fortsatt leverer bærbare med VGA-utgang - selv om standarden er på full fart ut.

Man kan uansett ikke basere seg på å støtte 4 standarder i bærbare maskiner, samtidig som de fleste ønsker at maskinene skal være så tynne og lette som mulig, så noen porter må bort - selv om noen bruker dem en del.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig skal apple lansere et produkt som ikke suger - les panegyriske hyldningsdikt om den nye støvsugeren iSuc her imorgen. Den koster bare 14999 dollar, blir tilgjengelig i norge i september, kan bare brukes med strøm fra dølakraft as, og støvsugerposene, som har en innebygd databrikke som gjør at de må skiftes hver uke, koster 500 dollar/stk og kan bare kjøpes fra apple. Dette er en potensiell virus-smitte-operasjon så derfor kan posene bare skiftes på apple godkjent verksted. disse ligger i usa og det tar 3 måneder å skifte pose. siden tuten er trekantet kan du bare bruke apple munnstykker, og apple har tatt patent på alle andre tilkoblinger enn rund 32 mm. munnstykkene inneholder også databrikke slik at du ikke kan koble til annet enn appleprodukter. for at ikke folk skal rote med innstillinger de ikke vet nok om er det ikke regulering av sugestyrke, ikke automatisk opprulling av ledning og ikke hjul som går rundt på den nye iSuc. denne ekstra brukersikkerheten betaler du ikke mye ekstra for, kun anslagsvis 14990 dollar, der de siste 9 dollar utgjør kostnad for utvikling, produksjon og salg inkludert kostnad for komponenter med 2,38 dollar.

Endret av fotim
Lenke til kommentar

Det er ikke noe katstrofe, men det er jo heller ikke noe man ikke har behov for eller er irrelevant som du framstiller det som? Det blir jo litt som å si at amn ikek har behov for mer enn 1 usb, for man kan jo bruke en hub om man trenger mer. HDMI brukes faktisk på endel, og overganger er noe her på bærbare. Det er et lite irritasjonsmoment.

 

AtW

For å unngå overganger og dekke alle behov måtte man utstyret alle bærbare med minst 4 videoutganger: VGA, DVI, HDMI og Display Port. Det skjønner alle er helt urealistisk. Dermed gjør man noen valg, ut fra hva som er økonomisk/teknisk/designmessig gunstig, hva som er relevant og framtidsrettet, og det man ser som de mest sannsynlige bruksmønster.

 

Når bruker man HDMI? Jo, for de fleste er det nok når man skal koble seg opp mot TV'n hjemme. Da har man ganske enkelt en overgangskabel som alltid henger på TV'n. Problem solved.

 

Når man er ute i møter og presenterer ting er nok VGA fortsatt det sikreste stikket for å kunne koble seg opp mot de fleste prosjektører som står rundt omkring i møterom og auditorier. Da må man med de fleste moderne PCer stille med en overgang, men jeg vet at det er en del som fortsatt leverer bærbare med VGA-utgang - selv om standarden er på full fart ut.

Man kan uansett ikke basere seg på å støtte 4 standarder i bærbare maskiner, samtidig som de fleste ønsker at maskinene skal være så tynne og lette som mulig, så noen porter må bort - selv om noen bruker dem en del.

 

Nå har jeg heller aldri forfektet at man må støtte "alle behov", like lite som du har forfektet at man må støtte ingen. Alle skjønner man må gjre enn oppveining når man velger porter. Overgangskabel-argumentet itt kan man jo forøvrig like gjerne bruke på displayport? Faktisk i større grad vil jeg si.

 

Det er god plass til en HDMI-kobling på maskinen vi snakker om. Jeg tipper det går med på utseende enn mye annet når det gjelder hvorfor de ikke har det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...