Gå til innhold

Tilgang til ekstern disk blokkert - virus?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en ekstern harddisk som har funket veldig bra hele tiden, til nå. Jeg kom nettop hjem fra skolen, og skrudde på PC'en. Det første som skjedde var att Avira AntiVir Personal ga meg en varsel om att tilgangen min til (G:) har blitt sperret til min sikkerhet. Jeg har ingen aning hvorfor!

 

Access to the file G\autorun.inf was blocked for your security

 

Har scannet harddisken med Malwarebyte's Anti-Malware, Avira Antivir Personal og Microsoft Security Essentials. I tilegg har jeg brukt CCLeaner. Fann ingenting :-/

Endret av XFXforce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typisk for conflicker viruset.

 

Og JA, det er særdeles vanskelig å bli kvitt faenskapen, bl.a fordi windows med conflicker installert er ikke i stand til å slette selve autorun.inf fila.

 

Du kan delvis løse problemet ved å bruke en Linux live-cd og slette autorun.inf derfra.

Så lenge du ikke gjør dette så vil alle maskiner som du kobler til en PC bli rammet av dette viruset.

 

autorun.inf er selve virus installasjons-fila.

Lenke til kommentar
Hva mener du? Vil alle maskinene jeg kobler harddisken til få viruset?
Ja, dersom du har windows på dem. Linux-maskiner blir neppe berørt.

 

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har virus? Ingen scannere vil vise det!
De som lager viruset er så drevet i gamet at de klarer sette antivirusprogrammene ut av spill.
Lenke til kommentar

Hei,

 

autorun.inf sier til windows hvilken fil som skal kjøre når enheten plugges inn. Skrur du av "skjul viktige operativsystem filer" og søker etter autorun.inf så vil du se du har mange slike filer på dataen. Hvorfor de blir blokkert er fordi de er veldig lette å endre til eks. Å starte et virus. Derfor blokkerer Avira den som default.

 

Hvis du mistenker at dataen din er infisert så kjør igjennom veiledningen som er linket øverst i signaturen min :)

 

~ Submit

Lenke til kommentar

Hmm.. Combofix er ett merkelig program. Beskjeden ''Access to the file G\autorun.inf was blocked for your security'' kom ikke i det hele tatt i går, men når Combofix kjørte kom beskjeden opp 2-3 ganger. Og når denne beskjeden kommer, bruker selve iconet til harddisken min å bli til sånn vanlig, default, grått icon istedetfor Western Digital iconet. Det å skjedde under søkingen. Noen annet jeg merket er att det er 2 mapper på harddisken min som heter ''$RECYCLE.BIN'' og ''autorun'', de har aldri vært der før og begge mappene er tomme. Hva er de?

ComboFix.txt

Endret av XFXforce
Lenke til kommentar

Den recycle.bin er papirkurven til harddisken, lik den du har på skrivebordet.

Og det du beskriver med at ikonet forandres er fordi autorun.inf inneholder info om hvilket ikon den skal bruke, men siden den blir blokkert så bruker Windows det defulte ikonet.

 

Overlater analysen av Combofix loggen til norbat siden jeg sitter i en hyttelang borte og loggen blir veldig uoversiktlig på telefonen min :p

Lenke til kommentar

Hm, jeg slettet begge mappene :hmm:

 

Jeg synst det er litt rart, for jeg merker ingenting annerledes når det gjelder datamaskinen min. Jeg kan fortsatt opne harddisken, kjøre filene som er på den, se filmene som er på den, se seriene som er på den og alt. Eneste som er forskjellig som jeg selv merker er iconet på den, og selve beskjeden som kommer opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...