Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ved hvilken alder blir man en mann?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Sönnen min lurer på ved vilken alder man går fra gutt till mann. Noen som har et svar på det? Eller finnes det noen fasit på når en person virkelig blir en mann? Er det först ved 18 års alder, för eller senere?

Min sönn og jeg takker for seriöse svar :o)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Skrevet (endret)

når man blir 19 år og 3 måneder blir man en mann på dagen.

herrgegud lille gutt hva tror du?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Offisielt sett er det ved 18 vi blir menn og kvinner. Fysisk så blir vi det når vi er ferdige med puberteten. Mentalt sett så må de fleste godt ut i 20-årene før de blir voksne i dagens samfunn.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Skrevet

Leste en ganske god refleksjon på dette for noen år siden.

Det var følgende;

Jeg har begynt å kalle meg voksen. Ikke nødvendigvis fordi jeg er det, men jeg er ikke noe værre en andre som kaller seg det.

:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 21 år, fortsatt gutt i mine øyne.

Men offisielt så er man en mann da man fyller 18. Det kan du lese i aviser og se på nyheter om "18 år gammel mann knivstukket" osv. For min del syntes jeg det er feil å kalle 18 år gamle gutter for menn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Egentlig veldig individuelt det der! Kanskje den dagen man slutter å gråte over å slå seg, oppleve kjipe ting etc. Menn gråter ikke ;)

Og kanskje når man innser at det er mer i livet enn å sitte på gutterommet og spille dataspill...

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Skrevet

Vil si det er veldig individuelt. Det er forskjell på å være voksen og å ha hatt mange bursdager. Fins jo "menn" som er opp i 30-åra som jeg vil kalle gutter. Når du kan ta vare på deg selv uten hjelp fra andre, vil jeg si at man er langt på vei.

• Liker 1
Skrevet

Du er voksen/mann når du kan innrømme at du er barnslig, har blitt "tørr bak øra", har fått hår på kassa, ballene osv..

Back to topic:

Det er ingen fasitsvar på det der. Som noen over her sier er det best vist ved at du klarer å ta dine egne avgjørelser og ikke er avhengig av at andre (foreldre osv) gjør det for deg. Noen modnes tidligere enn andre, så dette vil være individuelt for hver person.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...