Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har kommunikasjonsproblemer med damen/familien, har noen et godt råd?


Anbefalte innlegg

Har nesten ingenting felles å snakke om med moren og stefaren hjemme, det blir ofte pinlig stillhet under middager.

Fikk også høre fra kjæresten at jeg er for stille noen ganger eller ikke har noe mening. Vi skal snart flytte ut sammen og få oss en bejbi, og jeg er redd for å ødelegge alt med min dårlige kommunikasjon.

Har snakket norsk i bare noen år, kan det være problemet?

 

Blir i så fall glad om noen gir meg et godt tips til hvordan jeg kan kommunisere bedre med folk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prat i vei!

 

Det beste er nok å øve litt mer på å ha egne meninger eller å vise at man er enig med den personen man har en samtale eller hører på. Om vi er stille så kan dette ofte forståes som om vi ikke er intereserte i det som diskuteres eller at vi ikke er enige / bryr oss, ved å stille noen enkle spørsmål eller si at man er enig med det som blir sagt deltar man i diskusjonen og blir ikke uglesett.

 

Så ja, prat i vei, men prøv å passe på at du ikke avviker fra temaet som diskuteres.

 

Er det derimot en sosial event der folk kjeder seg så er det ofte sånn at man er på utkikk etter noen som kan være "underholdningen" og da er det ikke så farlig på hva som blir sagt så lenge alle har det morro, det kan være alt mulig fra noen vitser eller rett og slett enkel prat om sport om det er mange sportsintereserte der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prat i vei!

 

Det beste er nok å øve litt mer på å ha egne meninger eller å vise at man er enig med den personen man har en samtale eller hører på. Om vi er stille så kan dette ofte forståes som om vi ikke er intereserte i det som diskuteres eller at vi ikke er enige / bryr oss, ved å stille noen enkle spørsmål eller si at man er enig med det som blir sagt deltar man i diskusjonen og blir ikke uglesett.

 

Så ja, prat i vei, men prøv å passe på at du ikke avviker fra temaet som diskuteres.

 

Er det derimot en sosial event der folk kjeder seg så er det ofte sånn at man er på utkikk etter noen som kan være "underholdningen" og da er det ikke så farlig på hva som blir sagt så lenge alle har det morro, det kan være alt mulig fra noen vitser eller rett og slett enkel prat om sport om det er mange sportsintereserte der.

Takk for svar, Malvado!

 

Jeg tror jeg har arvet "stillheten" fra moren. Jeg har merket for ikke så lenge siden at når meg og stefar diskuterer noe, og han spør henne om hva hun syns om det, sier hun bare "ja, mhm". Prøver selvsagt å jobbe med det, men det er ikke alltid lett, spesielt når jeg er trøtt etter jobb, trening osv.

Nå er meg og damen har gått forbi "bli-kjent" fasen for en stund siden, og vi snakker mye mindre nå. Når vi taster gjennom sms, er det lite jeg kan si, samme når jeg er med henne. Jeg er bare hele tiden anstrengt og lurer hardt på hva jeg kan fortelle for å underholde henne.

Til tider kan hun prate og fortelle meg masse, og jeg prøver å holde samtalen. Når hun er ferdig med sin del, kommer den pinlige stillheten og damen pleier da å bemerke at jeg er stille. Jeg vet at hun er den rette og jeg vil være med henne, det er bare meg som er visst for stille, og det innser jeg.

Er også ikke veldig flink til å kommunisere med kunder på jobben. Kan service-språket ganske greit, men når det kommer sånn øyeblikk når det hadde passet med en liten hyggelig dialog med kunden, er jeg tom for ord.

Lenke til kommentar

Småsnakk er undervurdert. Prat om alt du kan komme på, til og med været!

 

Legg merke til hva dama di pleier å prate med deg om, legg merke til hva hun prater om. Prater hun om jobben sin? Så gjør det samme! Prater hun om hvor sliten hun er? Prat om det samme!

Når folk deler noe av seg så forventer man som regel å høre den andre person sine tanker om temaet også. Så lytt nøye på hva din samtalepartner sier, og prat om det samme temaet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småsnakk er undervurdert. Prat om alt du kan komme på, til og med været!

 

Legg merke til hva dama di pleier å prate med deg om, legg merke til hva hun prater om. Prater hun om jobben sin? Så gjør det samme! Prater hun om hvor sliten hun er? Prat om det samme!

Når folk deler noe av seg så forventer man som regel å høre den andre person sine tanker om temaet også. Så lytt nøye på hva din samtalepartner sier, og prat om det samme temaet ;)

Det var et godt tips! Det er sant, småprat ER undervurdert, men nå skal det bli mer av det:)

Lenke til kommentar

Smaltalk kan være det enkleste og vanskeligste i værden.

Men det finnes noen hjelpe midler man kan bruke for å stimulere til samtale.

 

Når et tema kommer opp kan det være greit å involvere seg i samtalen og tenke på hvem, hva, hvor(dan) og når. Hva liker du å gjøre? Hvor/hvordan får/gjør man det? Når/hvor ofte bruker du å gjøre det? etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...