Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS UL30 - maskinen starter ikke opp


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier blir det vanskelig å beskrive dette problemet i noe detalj siden jeg ikke klarer å problemsøke.

 

Når jeg starter opp maskinen dukker boot-logoen til ASUS opp, før skjermen går svart men en liten hvit blinkende strek øvest i venstre hjørne. Jeg kan komme inn i BIOS, men vet ikke hva godt det gjør.

Maskinen har også en egen hurtigstartsmodus for å raskt høre på musikk eller noe. Denne virker fremdeles som den skal.

 

Så hva kan jeg egentlig gjøre med dette utover å sende den inn til reparasjon?

Maskinen er under ett år gammel, og det siste jeg gjorde av softwareforandringer var med Office 2010 nesten en uke før problemet oppsto. Jeg har en ubegrunnet feeling at det er noe kluss med Windows (7) da oppstarten aldri kommer frem til Windows-logoen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du starte i sikkerhetsmodus (trykk F8 når maskinen starter opp)? Jeg mener jeg har vært borti problemet før, og mener at det ikke går, men hvis det gjør det kan du kjøre disksjekk derfra eller "reparere oppstartsproblemer".

 

 

Du kan også prøve å starte et operativsystem fra minnepinne:

 

Eller som siste forsøk prøve linux, f.eks. Ubuntu ( http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download ), for så å kjøre en disksjekk derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men

 

  • sikkerhetsmodus kommer jeg ikke inn i.
  • recovery usb fungerer ikke. Jeg kan tvinge den til å boote fra USB, men jeg får en "disk error".
  • linux har jeg aldri vært borti før, så jeg vet ikke helt

 

Neste er å plukke opp en USB-stick stor nok for en windows-installasjon, og legge det inn på nytt uten å miste alt som ligger på dataen fra før av.

Lenke til kommentar

dette høres ut som et klassisk Harddisk feil.

asus har et problem med UL30 i form av at du som kunde må ha en USB CD-ROM for å kunne lage recovery plater. ja den har mulighet for å kjøre recovery fra en skjult partisjon på harddisken men viss harddisken feiler har du ikke mulighet til å få pcen tilbake uten å ha en backup på CD/DVD som backup programmet til asus skal gjøre. men siden du ikke laget denne sliter du litt.

for viss du hadde CD/DVD backupen så kunne du ha satt inn en ny harddisk og så startet opp med DVDene og fått pcen tilbake slik den var når den var ny.

 

eg personlig bruker alltid Paragon Backup løsning som booter på USB stick og kan hente backup frå USB stick/USB HDD eller Nettverk. men denne USB sticken må lages når pcen virker.

 

http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der høres ikke ut som gladnyheter.

Jeg klarte nesten å installere win7 fra en USB stick i går, men installasjonen feilet da jeg tror det var noe galt med sticken.

Jeg prøver med en ny stick i dag og håper ting fungerer.

Det kan fremdeles være harddisken som feiler selv om jeg kommer inn i win7 installasjonsprogrammet da det ikke kjører fra harddisken men USB'en korrekt?

Lenke til kommentar

Du har prøvd å installere windows fra usb....

Er ikke det en mulighet for factory recovery på den da? Hva står det i bruksanvisningen?

 

Uansett..

Det er feil med noe sectorer, og eller code på de, når du ikke ser annet enn en hvit blinkende strek. Det behover ikke å være veldig alvorlig dog.

Det med å boote opp USB, men ikke for å installere, bare for å bruke den recovery function i windows 7 >>>> du trenger ikke å ha noe annet på den \sources folder , enn boot.wim filen. Jeg nevner det slik at du trenger ikke å kopiere mange GB i det usb, bare for å boote i recovery, og eller når man har en 500MB pinne, og eller når man prøver å få en usb som bootbar, noe som igjen krever enkelte ganger reformatering av usb til en riktig file format, som FAT, eller FAT32.

 

Fra recovery, kan du veldig enkelt kopiere over til noe annet, asuswin7 installasjon filene du har i recovery partition, kjøre chkdsk, utføre andre kontroller (via diskpart) og ikke minst se på hvordan det ser ut på disken. For å enkelt kontrolere om det er mulig å explore harddisken, kan du fra cmd i recovery, skrive

notepad f.eks, og ved å bruke File>open (øverst på meny) og dermed få adgang til mini explorer,

 

Det er ikke noe løsning på problemet det jeg skriver om, men det er en måte å vise deg litt rund, slik at du deretter er mer comfortable med det du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disregard:

Nei, recovery USB stick gir meg "disk read error" selv om jeg har sjekket at recovery modus virker på min stasjonære. Brukte også kun boot.wim som du foreslo uten endring.

 

Klarte nå litt hastig å trykke på load defaults in BIOS siden det er det eneste som virker for meg. Ingen endring. Den skiftet boot-prioritering til network så trodde jeg fikk frem litt respons, men det håpet var kortlevd.

 

Jeg kommer farlig nærmere punktet for innsendelse, og tror jeg heller kjøper en SSD da jeg ikke klarer meg en normal reparasjonstid uten laptoppen.

 

Kommer meg inn i Recovery, men det ser ut som jeg ikke har ordnet meg noe recover point tidligere :facepalm:

Er det det mulig å kopiere "documents"-folderen min over på USB'en i command promt? Det ville redde mye.

 

e2

Klarer å kopiere over. Angrer på all driten jeg har liggende der da jeg kun har 4GB tilgjengelig atm og trenger å kopiere blindt. Neste steg blir vel å låne en ekstern harddisk et sted.

Endret av Decaux
Lenke til kommentar

Det betyr at det er ikke problemer med volumet. Siden du kan lese er og filesystemet i orden.

 

Men siden du hadde forsøkt å installere windows 7 tidligere..... og feilet, kan det være at windows ble forsøkt installert på en annen partition enn den du nå kopierer filer fra?

Kan du kontrollere om du ser en normal folder struktur i den la oss si C: partition?

Fordi det kan være greit å forsøke å boote windows din, men med å bruke usb din. Du trenger en BCD file i så fall.

 

Når man velger Repair my computer option, vil en autorepair forsøk finne sted. Får du noe feilmeldning etter det?

 

Og det er ikke recovery points du trenger her tror jeg, feil er på noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...