Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Som jeg flere ganger har forklart er Oslo den raskest voksende hovedstaden i Europa i folketall og det som ligger rundt byen er hovedsakelig skog og hav. Skal man aldri bygge i høyden så må man bare bygge og bygge i bredden og derfor hogge ned all skog etter hvert og bygge der. Evnt. bygge uti vannet. I Oslo så MÅ man før eller siden bygge i høyden! Like godt å starte nå med en gang i tillegg til at det gir byen et moderne preg og vitner om en hovedstad og den største byen i et moderne og rikt i-land!

 

Når det kommer til solen er det ikke snakk om skyskrapere over hele byen. (Har tidligere henvist til New York City flere ganger ang det). Litt sollys og litt utsikt for folk ofre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygg i bredden, det er jeg helt for.

Var i Berlin forrige helg, herlig by, ikke veldig mange skyskrapere der.

Men nå er jo mye av byen en byggeplass da, hvis man syns det bygges mye i Oslo så kan det ikke sammenlignes engang!

 

Men du kan ikke sammenligne New York og Oslo, New York ligger på samme breddegrad som Madrid!

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, hvor skal du da bygge når det ikke er mer bredde igjen å bygge på? Hogge ned all skogen og bygge der? Eller uti vannet?

 

Eksemplet med New York City dreier seg om noe helt annet: New York City består av fem forskjellige bydeler. Men du finner knapt skyskrapere i Brooklyn, Bronx, Queens eller Staten Island. Nesten samtlige av dem befinner seg på Manhattan. Og dette selv om Manhattan i areal er den minste av bydelene.

 

Man hadde heller ikke trengt å bygge skyskrapere over hele Oslo. Hovedsakelig i sentrum.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å gjøre det trangt.

Om man faktisk må opp i høyden ser jeg for meg at det blir etter at vi har tatt kvelden.

Vi bor i Norge, det er ikke akkurat trangt om plassen!

 

Personlig har jeg kjøpt meg leilighet på Fornebu, innen 10år ser jeg for meg at det blir regnet som og si som en egen bydel. Selv om det faktisk ligger i ett annet fylke.

Lenke til kommentar

Som sagt er Oslo den raskest voksende hovedstaden i Europa så jeg regner med å se trengsel og forhåpentligvis moderne skyskrapere om kort tid. (Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Selv er jeg 29 år).

 

Men hvis det ikke må bli trangt, hvorfor ser du bare for deg at det kan fortsettes og fortsettes å bygge i bredden? Det gir jo ingen logikk.

Lenke til kommentar

Vil stenge deler av Oslo sentrum

 

Byrådet har vedtatt å stenge deler av Akersgata og Karl Johans gate midlertidig.

 

Bakgrunnen for stengingen er en omfattende risikoanalyse som ble satt i gang etter 22. juli.

 

Stortinget ønsker å stenge Akersgata mellom Karl Johans gate og Prinsens gate og Karl Johans gate mellom Akersgata og Stortings plass for biltrafikk.

 

 

Byrådet slutter seg nå til å midlertidig prøvestenge Akersgata og Karl Johans gate i påvente av mer permanente sikringstiltak, opplyser Byrådet i en pressemelding.

 

– Tiltakene vil være en midlertidig løsning som skal evalueres og eventuelt justeres gjennom det påbegynte arbeidet med grunnsikringsplan for sentrum, opplyser byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland til NRK.

 

I januar i fjor tok stortingspolitikere til orde for å få stengt gaten, de opplever som er sikkerhetsrisiko. De viste NRK hvordan de til stadighet opplever at biler feilparkerer og blir stående.

 

Dette er i alle fall ikke hyggelig lesing! Er det egentlig noen som opplever at risikoen for terrorangrep eller andre typer lignende angrep i Oslo er så stor? Ifølge denne artikkelen er det jo snakk om lengre tid:

 

 

 

Selv om torsdagens vedtak er midlertidig, tror byrådslederen at gatene vil bli stengt permanent.

 

– Jeg tror dette er gater som kommer til å være stengt over tid, men vi håper å unngå en by som er preget av stengte gater og sperringer.

 

Han antar at gatene vil bli stengt i løpet av et par uker.

 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.11000726

 

Nå er jeg selvsagt 100% for å sikre oss mot terrorangrep enten av typen 22. Juli eller andre typer utført av utenlandske terrorister! Og det regner jeg med at alle andre her er også. Men er disse gatene i Oslo så farlige at dette blir nødvendig? Ønsker vi en hovedstad med sperrede gater som vitner om konstant frykt?

 

Som jeg har gått inn på flere ganger nå tenker jeg ikke bare på Oslos hverdag, men også på byen som hovedstad, representativ by for Norge internasjonalt og som den eneste norske byen som er virkelig kjent. Ønsker vi en hovedstad som bærer dette preget av at hovedstaden (og dermed kansje hele landet) lever i konstant frykt?

 

Tenk på USAs tidligere president George W. Bush: På ettermiddagen 11/09-01 etter terrorangrepene i New York City og Washington DC gikk han til Det hvite hus og talte til det amerikanske folket. Han nektet å gi terroristene i Al Qaida og alle deres støttespillere noen symbolsk seier ved å vise frykt og tale fra en bunker! Hva burde vi her i Norge vise? Husk at Oslo er den ene byen i Norge folk i utlandet først og fremst legger merke til og den ene byen hvor andre lands ambassader ligger samt byen de fleste turistene legger merke til...

Lenke til kommentar

Som du ser på kartet kan "vi" utvide Oslo til tre ganger størrelsen uten å gjøre noe med "sentrum".

Det vil nok ta en god del år før vi nærmer oss 2 millioner innbyggere i Oslo.

Da kommer nok byen til å smelte sammen med Lillestrøm og Bærum i tillegg.

utvide på bekosting av hva, finnes dyr etc som lever i de områdene..Mennesker er ikke alt man trenger plass til..

 

Viktigere flytte folk langt ut i distriktene en å bygge ut Oslo..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Folkeøkning skjer ikke bare i Oslo, men også i byene rundt på Østlandet. Personlig tviler jeg på vi kommer til å få se noen særlig skyskrapere i Norge, og heller ikke i Oslo. Å bygge ut i bredden, tror jeg vi vil få se mer av. Synes det egentlig er vel så viktig å utbedre veiene til byer rundt Oslo, samt togtrafikken.

 

Personlig synes jeg ikke Oslo er en særlig fin by, selv om det enkelte ting som er flott. Mulig jeg kunne tenkt meg å bo i Oslo en gang under videre studier, men å flytte dit på permanent basis tror jeg aldri at jeg kommer til å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette gjelder jo bare biltrafikk.

Du bruker jo selv klimaet i sentrum som ett argument for høyhus

Så skulle tro du likte færre biler i sentrumsgatene?

 

Selv om det dreier seg om biltrafikk så står spørsmålet usvart: Mener du at risikoen for terror eller lignende angrep er så stor at dette er nødvendig? Og viser Norge seg med slike tiltak som en nasjon som lever i konstant redsel? Er dette å være paranoid? Vil å ikke gjøre slike tiltak være å være naiv.

 

Når det kommer til om det hadde vært fint med færre biler i gatene eller flere for den saks skyld så er det noe jeg aldri har tenkt over. Er så vant med biler at jeg anser dem som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Folkeøkning skjer ikke bare i Oslo, men også i byene rundt på Østlandet. Personlig tviler jeg på vi kommer til å få se noen særlig skyskrapere i Norge, og heller ikke i Oslo. Å bygge ut i bredden, tror jeg vi vil få se mer av. Synes det egentlig er vel så viktig å utbedre veiene til byer rundt Oslo, samt togtrafikken.

 

Jeg er klar over at folkeøkning her i landet ikke bare skjer i Oslo, men det er der den er størst. Så er det også dette jeg har snakket om ang. at Oslo er vår representative og kjente by internasjonalt samt at det er den byen de fleste turistene ser. Det er også her andre lands ambassadører befinner seg og selvsagt den byen der Nobels fredspris deles ut hvert år. Det er viktig at denne byen minner om en moderne hovedstad i et moderne i-land. Og samme spørsmål til deg: Den dagen det ikke finnes mer bredde å bygge på, hva gjør vi da? Det må bygges i høyden før eller siden.

 

Nye og bedre veier er en sak som må prioriteres det og, men det har ingen ting med temaet å gjøre.

 

Personlig synes jeg ikke Oslo er en særlig fin by, selv om det enkelte ting som er flott. Mulig jeg kunne tenkt meg å bo i Oslo en gang under videre studier, men å flytte dit på permanent basis tror jeg aldri at jeg kommer til å gjøre.

 

Enig med deg her bortsett fra at jeg ikke har hatt noen grunn til å bo i Oslo under studieopphold. Et besøk på en helg eller en uke til folk jeg kjenner i Oslo er toppers, men å bo der er helt uaktuelt!

Lenke til kommentar

Dette gjelder jo bare biltrafikk.

Du bruker jo selv klimaet i sentrum som ett argument for høyhus

Så skulle tro du likte færre biler i sentrumsgatene?

 

Enig, det har over lengre tid vært altfor mange biler, busser og lignende i Oslo sentrum, noe av årsaken er at sentrum egentlig aldri ble bygd for å ha all den trafikken.

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Selv om det dreier seg om biltrafikk så står spørsmålet usvart: Mener du at risikoen for terror eller lignende angrep er så stor at dette er nødvendig? Og viser Norge seg med slike tiltak som en nasjon som lever i konstant redsel? Er dette å være paranoid? Vil å ikke gjøre slike tiltak være å være naiv.

Det har jeg ingen formening om, det lar jeg de som faktisk jobber med det ta seg av.

Men en billøs Akersgate ser jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar

Enig, det har over lengre tid vært altfor mange biler, busser og lignende i Oslo sentrum, noe av årsaken er at sentrum egentlig aldri ble bygd for å ha all den trafikken.

 

Nå er Oslo den mest folkerike byen i landet og den raskest voksende hovedstaden i Europa. Nå er det ikke noe galt i om folk bruker mer kollektivtransport og lar bilene stå, men hvoran skulle folk tatt seg fram hvis man bare reduserte alt av busser, trikker og t-banen? Ikke alle har skoler eller jobber i en avstand de kan sykle til. Dessuten er det noen dager hvor man har dårligere tid og må skynde seg så man ikke rekker å bruke sykkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...