Gå til innhold

Gud er en


Anbefalte innlegg

De kristne mener at Gud er 3 personligheter. det krasjer med hva Biblen sier. de som lurer på hvorfor det ble slik. det er fordi Biblen ble oversatt flere ganger uten orginal kilde å gå til. folk har vært inne å endre tekstene slik dem ville. det er grunnen til at det skaper store forskjell på versoner som fins idag.

 

Muslimer er de som aksepterer sendebudet ( Kristne i Jesus tiden var Muslimer) Samme gjelder Jødene i Moses tid. (oppklart i Koranen)

 

Muslimer idag tror på både Koran og Bibel, men per dato "stoler" ikke muslimer på dagens Biblen som pga endringene.

 

likevel er det mulig å finne noen verser som kan ha vært uendre/endret slik at meningen ikke forsvant.

 

Tema "Gud er en" er et stort tema for kristne. for mange mener at Gud er 3 , noen sier at Jesus er Gud. Biblen sier at Gud ikke er synlig for mennesker på Jord (Det gjør Koran også). Koranen mener derimot at Biblen (orginalen) og Koran er fra samme kilde (100% samsvar med hverandre) & at Jesus er en profet som ble født som "miracle", Gud gav han spesijelle evner og sendte ham for samme melding som tidligere Moses og profetene før dem. Meldingen var: (Gud er en & Jeg er hans sendebud (profet /messenger)

Om man tviler på noe i Biblen kan man ta en titt på samme tema i Koran og se etter endringene da Koran står uendret.

 

 

Her er noen vers fra Koran og Bibel som enes med at Gud faktisk er En.

 

Qur'an:

Your God is One God. There is no god but Him (Qur'an, 2:163)

 

"He is God, Absolute Oneness." (Qur'an, 112:1)

 

Bibel:

New Testament

 

... The Lord our God, the Lord is One. Love the Lord your God with all your heart and with all your soul, with all your mind and with all your strength You are right in saying that God is One, and there is no other but Him. (Mark 12:29, 30, 32)

 

Old Testament

 

"There is no one like You, O Lord, and there is no God but You." (1 Chronicles 17:20)

 

You were shown these things so that you might know that the Lord is God; besides Him, there is no other. (Deuteronomy 4:35)

 

 

 

Qur'an:

Your God is One: Lord of the heavens and Earth, and of everything between them; Lord of the Easts. (Qur'an, 37: 4-5)

 

 

Bibel:

New Testament

 

"Sovereign Lord," they said, "You made Heaven and Earth and the sea, and everything in them." (Acts 4:24)

 

 

Tilbe kun Gud, den eneste:

 

 

Qur'an:

 

Say: "People of the Book! Come to a proposition that is the same for us and you-that we should worship none but God, not associate any partners with Him, and not take one another as lords besides God..." (Qur'an, 3:64)

 

Bibel:

New Testament

 

It is written: "Worship the Lord your God, and serve Him only." (Matthew 4:10)

 

Old Testament

 

But if you turn away and forsake the decrees and commands I have given you, and go off to serve other deities and worship them, then I will uproot Israel from my land... (2 Chronicles 7:19-20)

 

Qur'an:

� All might belongs to God. He is the All-Hearing, the All-Knowing. (Qur'an, 10:65)

 

[He is] the Possessor of the Throne, the All-Glorious. (Qur'an, 85:15)

 

Glorify the Name of your Lord, the Most High. (Qur'an, 87:1)

 

 

New Testament

 

Now to the King eternal, immortal, invisible, the only God, be honor and glory forever and ever... (1 Timothy 1:17)

 

Old Testament

 

Yours, O Lord, is the greatness and the power and the glory and the majesty and the splendor, for everything in Heaven and Earth is Yours. Yours, O Lord, is the kingdom; You are exalted as head over all. Wealth and honor come from You; You are the ruler of all things. In Your hands are strength and power to exalt and give strength to all. Now, our God, we give You thanks, and praise Your glorious name. (1 Chronicles 29:11-13)

 

Ascribe to the Lord, O families of nations, ascribe to the Lord glory and strength (1 Chronicles 16:28)

 

Gud ER en!

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor vil du med dette? Diskutere om Gud er en?

 

Islam: Ja.

Kristendom: Ja.

 

Da er vi enige.

Det er en slags info tråd :)

Jeg personlig krever ikke diskusjon for jeg er sikker på at alt som ble nevnt er rett. men det er åpent for dem som vil bidra..

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Siden det egentlig ikke er noe topic her;

 

Det første du må gjøre, før det er noe som helst poeng i å sitere fra en 1400 år gammel bok som omtaler overnaturlige fenomen som er fullstendig ukjente i dag, ja, du må vise oss hvorfor det har noen betydning. Hvorfor noen skal bry seg om hva som står i de skriftene, mer enn noen skal bry seg om hva som står i fortellingene om Harry Potter, Donald Duck eller Supermann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden det egentlig ikke er noe topic her;

 

Det første du må gjøre, før det er noe som helst poeng i å sitere fra en 1400 år gammel bok som omtaler overnaturlige fenomen som er fullstendig ukjente i dag, ja, du må vise oss hvorfor det har noen betydning. Hvorfor noen skal bry seg om hva som står i de skriftene, mer enn noen skal bry seg om hva som står i fortellingene om Harry Potter, Donald Duck eller Supermann.

Rett og slett fordi Harry Potter, Donald Duck eller Supermann ikke handler om vårt eget liv og fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett og slett fordi Harry Potter, Donald Duck eller Supermann ikke handler om vårt eget liv og fremtid.

Jo, de omhandler vårt liv akkurat like mye som mer enn Bibelen og Koranen. Faktisk har jeg sett flere gode poeng og bedre moral i Donald Duck enn jeg har i hellige tekster. Og for øvrig så er deres verdener langt nærmere vår enn den som beskrives i de over 1000 år gamle historiene.

Endret av KarlRoger
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Siden det egentlig ikke er noe topic her;

 

Det første du må gjøre, før det er noe som helst poeng i å sitere fra en 1400 år gammel bok som omtaler overnaturlige fenomen som er fullstendig ukjente i dag

Gud vet jo at noen kommer til å si dette...

her er noen verser om du ikke tror meg. / det gjelder de som dør som ikke-troende. de som lever har flere muligheter. så ikke tenk at dette er rettet direkte mot deg.

 

 

 

Lenke til kommentar

Rett og slett fordi Harry Potter, Donald Duck eller Supermann ikke handler om vårt eget liv og fremtid.

Jo, de omhandler vårt liv akkurat like mye som mer enn Bibelen og Koranen. Faktisk har jeg sett flere gode poeng og bedre moral i Donald Duck enn jeg har i hellige tekster. Og for øvrig så er deres verdener langt nærmere vår enn den som beskrives i de over 1000 år gamle historiene.

Jeg forstår hva du mener. Men ærlig talt KarlRoger, Donald Duck? Dette grenser over til latterliggjøring. Donald Duck er for underholdning, Bibelen er ment for rettleding for den troende. Disse to kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Om man tviler på noe i Biblen kan man ta en titt på samme tema i Koran og se etter endringene da Koran står uendret.

Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn. I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.

 

Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem.

 

Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!"

 

Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!

 

Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han.

 

(Koranen, Universitetsforlaget 1999)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener. Men ærlig talt KarlRoger, Donald Duck? Dette grenser over til latterliggjøring. Donald Duck er for underholdning, Bibelen er ment for rettleding for den troende. Disse to kan ikke sammenlignes.

 

Begge er ren fantasi. Begge er uten beviser. Begge er umulige å motbevise. Begge har store organisasjoner tilknyttet seg som tjener grovt med penger. Forskjellen er at en av de påstår at historiene er sanne. Uten at den har noe større grunnlag for å si at de er det.

 

Se gjerne på det som latterliggjøring. Fra min side er det en økende irritasjon over at folk prøver å prakke dette på alle andre som om det skulle være godt for dem. Samtidig en irritasjon over at voksne mennesker virkelig kan være så ukritiske til noe som så åpenbart har enorme mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett og slett fordi Harry Potter, Donald Duck eller Supermann ikke handler om vårt eget liv og fremtid.

Jo, de omhandler vårt liv akkurat like mye som mer enn Bibelen og Koranen. Faktisk har jeg sett flere gode poeng og bedre moral i Donald Duck enn jeg har i hellige tekster. Og for øvrig så er deres verdener langt nærmere vår enn den som beskrives i de over 1000 år gamle historiene.

Jeg forstår hva du mener. Men ærlig talt KarlRoger, Donald Duck? Dette grenser over til latterliggjøring. Donald Duck er for underholdning, Bibelen er ment for rettleding for den troende. Disse to kan ikke sammenlignes.

Bibelen er ei eventyrfortelling om noko som skjedde for ca. 2000 år sidan, Donald Duck historiene foregår i notid. Det er store mengder eksempler på moral og etikk, lover og normer, osv. i Donald som er betydeleg meir aktuelle i dagens samfunn enn dei frå Bibelen er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om man tviler på noe i Biblen kan man ta en titt på samme tema i Koran og se etter endringene da Koran står uendret.

Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn. I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.

 

Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem.

 

Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!"

 

Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd!

 

Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han.

 

(Koranen, Universitetsforlaget 1999)

 

 

Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn.

Ubekreftet/påstand fra din side?

 

I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.

Det stemmer. der er det et av endringene i Biblen som dukker opp . nemlig at orginale Biblen aldri sa at Jesus er sønn av Gud. Maria ( hans mor) blir sett på som Gud hos noen kristne , det er også falskt.

Maria var verdens beste kvinne. (Gud sier det) .

Jesus er sønnen til Maria ( ikke Gud )

Jesus og Maria er mennesker som oss. Gud er usynlig for oss. det sier både Koran og Bibel.

Du kom med gode poeng.

Lenke til kommentar

Rett og slett fordi Harry Potter, Donald Duck eller Supermann ikke handler om vårt eget liv og fremtid.

Jo, de omhandler vårt liv akkurat like mye som mer enn Bibelen og Koranen. Faktisk har jeg sett flere gode poeng og bedre moral i Donald Duck enn jeg har i hellige tekster. Og for øvrig så er deres verdener langt nærmere vår enn den som beskrives i de over 1000 år gamle historiene.

Jeg forstår hva du mener. Men ærlig talt KarlRoger, Donald Duck? Dette grenser over til latterliggjøring. Donald Duck er for underholdning, Bibelen er ment for rettleding for den troende. Disse to kan ikke sammenlignes.

Bibelen er ei eventyrfortelling om noko som skjedde for ca. 2000 år sidan, Donald Duck historiene foregår i notid. Det er store mengder eksempler på moral og etikk, lover og normer, osv. i Donald som er betydeleg meir aktuelle i dagens samfunn enn dei frå Bibelen er.

Det er ikke Orginale Biblen... fra samme kilde som Koran. Koran ble nettopp sendt ned da Biblen ble løftet fra Jord.

 

Ikke glem Hellige Torah ( versionen før Bibel ) der var det fullt samsvar.

Lenke til kommentar

Spør Allah hvilket tall jeg tenker på nå.

Da misforstår du hva man mener med å spørre Gud.

Det er ikke sånn at man snakker til Gud og Gud svarer muntlig, dette skjedde med en profet. det er fordi Profetene har høy status.

 

Hvis man er troende kan man Spørre Gud om hjelp. Gud svarer bønnen etter hans vilje.

Lenke til kommentar

Spør Allah hvilket tall jeg tenker på nå.

Da misforstår du hva man mener med å spørre Gud.

Det er ikke sånn at man snakker til Gud og Gud svarer muntlig, dette skjedde med en profet. det er fordi Profetene har høy status.

 

Hvis man er troende kan man Spørre Gud om hjelp. Gud svarer bønnen etter hans vilje.

Så hvorfor besvarer han da ikke bønnene til alle de millionene menneskene som lider hver eneste dag? Fordi han ikke gidder eller fordi han ikke kan? Hva for slags Gud er det?

Lenke til kommentar

Spør Allah hvilket tall jeg tenker på nå.

Da misforstår du hva man mener med å spørre Gud.

Det er ikke sånn at man snakker til Gud og Gud svarer muntlig, dette skjedde med en profet. det er fordi Profetene har høy status.

 

Hvis man er troende kan man Spørre Gud om hjelp. Gud svarer bønnen etter hans vilje.

Så hvorfor besvarer han da ikke bønnene til alle de millionene menneskene som lider hver eneste dag? Fordi han ikke gidder eller fordi han ikke kan? Hva for slags Gud er det?

Gud har vissdom. Gud er ikke urettferdig mot mennesker. Du kan miste noe men få masse annet. Du kan være fattig her i dette livet men veldig rik i neste liv. Gud glemmer ikke noe.

Det er for komplissert for deg. du vil ikke forstå det vil jeg tro.

Gud gjør slik han vil.

Vi menneskene kan ikke gjøre noe uten at Gud har godkjent at det vi tenkte skal gjennomføres, ellers blir det bare hindring i veien om ikke Gud ville at det skulle skje. skal du på tur så kan Gud sende regn og dermed avlyser du turen ( det var et eksempel)

alt har sin grunn for Gud.

Fetteren min skulle ta en reisebuss. han satt i bussen & venta på at den skulle reise. før den reiste kom han ut av bussen & bussen kjørte fra ham. han tok neste buss. senere hørte han at første bussen hadde krasjet & mange døde.

 

Islamisk sett så er datoen på når en skal dø skrevet hos Gud. en dør i samme tid som oppgitt av Gud. Gud lager også grunnen.

 

Vissdomme Profeten Luqman (pbuh) fortalte sønnen sin at Gud har visdom i alle avgjørelser. ingenting negativt skjer oss er urettferdig mot oss. dem var på reise til en by. så havna gytten i ulykke før dem var fremme. Gutten kunne ikke fortsette å reise å måtte bli der til han ble frisk. han spurte faren sin: jammen du sa at Gud har visdom i alt? hvor er visdommet her? jeg har jo vondt!

 

Luqman svarte det er visdom bak det. men det er ikke sånn at vi vet alltid hva det er.

 

Dem reiste videre. da dem var fremme så dem at Gud hadde straffet folket i byen dem skulle til (det var dårlige og urettferdige folk som bodde i byen). Gud straffet dem & snudde byen opp ned så det var tomt for folk og eiendommer der.

 

Luqman og sønnen så dette også takket dem Gud for at dem ble forhindret.

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896
Vissdomme Profeten Luqman (pbuh) fortalte sønnen sin at Gud har visdom i alle avgjørelser. ingenting negativt skjer oss er urettferdig mot oss. dem var på reise til en by. så havna gytten i ulykke før dem var fremme. Gutten kunne ikke fortsette å reise å måtte bli der til han ble frisk. han spurte faren sin: jammen du sa at Gud har visdom i alt? hvor er visdommet her? jeg har jo vondt!

 

Luqman svarte det er visdom bak det. men det er ikke sånn at vi vet alltid hva det er.

 

Dem reiste videre. da dem var fremme så dem at Gud hadde straffet folket i byen dem skulle til (det var dårlige og urettferdige folk som bodde i byen). Gud straffet dem & snudde byen opp ned så det var tomt for folk og eiendommer der.

 

Luqman og sønnen så dette også takket dem Gud for at dem ble forhindret.

 

Historier som dette kan tolkes på flere måter, uten at begrepet Gud trenger å bety en intelligent entitet som detaljstyrer mekanikken i universet og virker inn på skjebnen til hvert individ.

 

"Gud gjør slik han vil." = Universet fortsetter å eksistere. Merk at jeg ikke bruker ordet "vil", fordi det antyder vilje. Hvorfor eksisterer vi, eller universet i det hele tatt? Vi vet ikke. Kan det finnes en vilje bak det? Jeg mener at ja, man kan tolke vår eksistens sånn, men også at det ikke finnes bevis for dette.

 

Disse spørsmålene er etter min mening uansett verdt dyp fascinasjon og oppmerksomhet. La meg sitere Roger Penrose.

 

"I think I would say that the universe has a purpose, it's not somehow just there by
chance... some people, I think, take the view that the universe is just there and it runs
along–it's a bit like it just sort of computes, and we happen somehow by accident to find
ourselves in this thing. But I don't think that's a very fruitful or helpful way of looking
at the universe, I think that there is something much deeper about it."

wiki

 

Jeg tror de kan hvertfall delvis besvares med et annet spørsmål; hvor fører din fascinasjon for din egen eksistens deg? Til en indre mening, et personlig forhold med en "Universal-Mester"? Til en ytre mening, søken etter forståelse for hvordan verden du lever i fungerer, materialistisk/deterministisk sett?

 

For min egen del må jeg si at jeg liker å blande disse to menneskelige behovene for sannhet. Jeg føler et behov for "noe mer" enn kun det vi hittil kan forklare med vitenskap. Jeg påstår ikke at det finnes, men jeg føler behovet.

 

Når det gjelder urettferdighet og lidelse mener jeg vi burde ta oss drastisk sammen. Som en av de mest intelligente skapningene på denne planeten som i tillegg har evnen til å skape, bruke teknologi, samarbeide på en enorm skala og som derfor kan påvirke verden desto mer, burde vi bruke disse egenskapene på måter som er mest mulige positive. Vi skaper vår egen mening, med hva vi gjør av det vi har fått utdelt. Vi har fått utdelt et univers å utforske og forstå, og en bevissthet som kan nyte denne opplevelsen. Istedenfor at hver enkelt prøver å grafse til seg så mye som mulig på bekostning av andre, burde vi bruke denne muligheten til å velge, valget å nyte og forstå universet og samarbeide globalt om dette. Dette bør gjøres så langt det lar seg gjøre. På tross av sykdom, død og andre fenomen vi anser som negative i vår eksistens. De gir oss faktisk en grunn til å gjøre så mye som mulig ut av livet mens vi kan. Er det dette som er "visdommen" til Gud? Det er ikke rettferdig for enkeltindivider, men det er heller ikke "rettferdig" at vulkaner har utbrudd og dreper både planteliv, dyreliv og menneskeliv, vulkaner har ikke vilje. Jeg mener begrepet rettferdighet er feil i denne sammenheng. Universet tar og gir liv, det er bare sånn det er, prøv å få så mye ut av det som mulig. Man har ikke rett til liv, rett til liv uten sykdom eller lidelse, rett til velstand osv. Dette er menneskeskapte idéer, som resulterer i en menneskeskapt global illusjon, en kosmisk mester som straffer og belønner.

 

Vi lever fordi universet fungerer på en måte som, etter utrolig lang tid og en enorm kosmisk evolusjon, tillater vår eksistens, bevissthet og tilsynelatende fri vilje, det gjør meg takknemlig og ydmyk, samtidig som det fyller meg med en dyp fascinasjon og håp om at det er en dypere mening.

 

Dersom vi lever i en deterministisk verden, forutbestemt og uten fri vilje burde vi allikevel bruke illusjonen av fri vilje til å fokusere på velbehag i materialistisk forstand, bevisstheten vår skal føle seg godt mens den tilbringer tid i universet.

 

Man trenger uansett ikke en intelligent entitet som detaljstyrer mekanikken på menneskenivå i universet og virker inn på skjebnen/livet til hvert individ, for å forklare hvordan universet fungerer.

 

Det jeg mener kan ikke bevises, det er bare en følelese av håp jeg har.

 

Jeg gleder meg til kontakt med intelligent liv andre plasser i universet, jeg håper de har mye å lære oss.

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...