Gå til innhold

Hvor mye må man ha i snitt for å bli advokat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekka var inntakskravet for Oslo 5.6, og du må ha bedre enn to i norsk.. dvs du må ha 3 i norsk.

Inntakskravet for Tromsø f ex er betydelig lavere enn Oslo. Da kanskje du kommer inn med 4.7..

Det beste hadde nok vært om du klarte å skjerpe deg litt. Er jo karakterene på videregående du må jobbe på. 9nde klasse betyr jo ikke en dritt.

 

Ps. Jeg sitter og leser til JUR1000 nå ;) hihi

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Det er ikke en gang i nærheten av å være riktig å si at man må ha 5,6 i snitt. Rettsvitenskap - Jus (høst 2010) er på 52 poeng for primærkvoten og 58,4 for ordinærkvoten. Hvis man da søker rett fra videregående og har maks antall realgfagspoeng. Ja, da trenger man ca. 4.8 i snitt. Et høyt snitt, men altså ikke i nærheten av så høyt som 5,6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er at hvis du har dårlig selvdisiplin mtp karakterer og lekser i ungdomsskolen, drar du det med deg til videregående også. Har du ikke hvert eneste år sagt "Ah, nytt år, nå skal jeg forbedre ALLE karakterene mine", for så å ha akkurat samme på slutten av året igjen?

 

Dårlige studievaner er veldig vanskelig å gjøre noe med uten å jobbe bevisst med det. Tenk på at det er resten av ditt voksne liv du forbereder, ikke å være mest mulig kul eller populær i de 3 årene du går på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er bra er veldig individuelt. Hvis du liker den slags arbeid så må du bare kjøre på!

 

Men, du blir ikke advokat etter utdanningen, du blir en jurist. Som jurist kan du prøve å få stilling som advokatfullmektig(som er vanskelig - du trenger gode karakterer), for å så bli advokat etter noen år.

 

Men det er lenge til du trenger å tenke på dette... Gjør det bra nå, så har du alle muligheter åpne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...