fogey Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Fikk en liten aha opplevelse da jeg bestemte meg for å bygge ny PC.. Utviklingen går jo fortere for hver dag, så det jeg trodde jeg kunne, er jo gammeldags for lenge siden allerede.. Har lest frem og tilbake på forumet her noen dager, og har prøvd å mekke sammen ett bra forslag til ny PC, men er så mye å velge i at det er vanskelig å betemme seg. Det som er viktig er at den er stillegående, og at jeg kan kjøre det som er av spill på markedet pdd. Dette er det jeg har kommet frem til: Handlevogn Total prisen her er litt i overkant av budsjettet, så er det noe jeg kan spare inn på uten at det går alt for mye utover ytelsen? Samtidig, holder det vanligvis med 60Gb SSD? Har jeg behov for 6-kjerners CPU? Ser også at Corsair RAM ofte blir anbefalt..? Setter pris på tips og kommentarer..
N o r e n g Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 For gaming trenger du ikke mer enn fire kjerner, selv da er det litt "overkill", men prisforskjellen fra to er ikke så mye og det er greit i noen nyere spill som BF:BC2 og COD:BO http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692 Hovedkortet du har valgt bruker et gammelt brikkesett laget av nvidia. Med mindre du har en særs god grunn til å velge akkurat det, anbefaler jeg deg å heller ta et med bedre ytelse og pris: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593889 Chieftec, coolermaster og XFX har alle et rykte på seg å lage dårlige strømforsyninger, ingenting er mer kjipt enn å oppleve at pcen din tar farvel med fyrverkeri en dag. Du trenger heller ikke mer enn 650W med et GTX 570, og for å ha to i SLI må du opp i 850W for å være trygg. NZXT, Corsair, Seasonic og Silverstone har et godt rykte på seg. ta denne, den har bedre effektivitet (og kvalitet på strømmen som går ut) som hjelper litt på strømregningen om du er heldig. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613685 Kabinetter er smak og behag, men jeg kan ikke forestille meg at du får lufta bra med så få vifter i et så lite kabinett... SSD er praktisk under oppstart og bruk av windows, men om du kun tenker på spilling kan du droppe den, modellen du har valgt er god. Jeg klarer meg ikke uten en SSD på mine PCer da Hvilken oppløsning har du tenkt å spille på? GTX 570 er egentlig sett overkill med mindre du har 1920x1080 eller høyere. 8 gB RAM trengs ikke for gaming, men er nyttig hvis du photoshopper... Disse er billigere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574055 Ellers ser alt ut som gode valg, kanskje gå for 1TB harddisk eller 120 gB SSD hvis du føler du har råd til det etter denne "trimmingen" Regner med at du ikke skal overklokke, da du mangler cpu-kjøler og kabinett til det.
fogey Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Skrevet 12. februar 2011 Takker for tilbakemelding Arni.. Da har jeg oppdatert listen: Handlevogn Bør jeg ha flere vifter da, eller bør jeg investere i større kabinett? Kom gjerne med link til forslag. Per idag har jeg max: 1680x1050.. Men regner med jeg vil investere i ny skjerm etterhvert, og blir nok til at jeg kobler den opp mot TV, og da er det vell greit med 1920x1080??
N o r e n g Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Oppsann, så ikke at jeg sendte deg SO-DIMM RAM http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502745 Bruk det istedet, SO-DIMM er for laptoper Antall vifter og kabinett har generelt lite å si, men du har valgt en spesiell utgave av GTX 570 som ikke bruker referanse-kjøleren. Vanligvis sender grafikkortet varmen ut bak, men en god del kort som ikke bruker referanse-design sender ut i kabinettet og varmer opp der. CM Storm Scout har en vifte til og et kraftig bærehåndtak for lett transport, men hvis utseendet ikke slår deg som pent finnes det andre alternativ, om enn dyrere. Bare hold deg unna Antec og billigmerker. Antec har vært gode, men Cooler Master, Corsair, NZXT og Silverstone er bedre
fogey Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Skrevet 12. februar 2011 Sjekket kabinettet du linket, er ikke så nøye på utseende, men har ikke helt behov for disko lys.. Kan jo evt. bytte skjermkort med ett annet som transporterer varmen ut bak om du har noen forslag? men kom til å tenke på en ting til.. Vet du noe om lengden på GTX 570? Fant ingenting, med mindre jeg har oversett noe.. Er jo begrensing på 26cm..??
N o r e n g Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 GeForce GTX 570 Length 10.5 inches (267 mm) Det er referanseutgaven, de aller fleste aftermarket-utgaver er større (lengre og/eller bredere) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618935 De fleste referanseutgavene ser like ut uansett produsent. Forskjellen er klistremerkene på toppen. Kabinetter uten disko-lys: Fractal Design R3 CM 690 II Lite Silverstone Fortress 02 Vil anbefale dette åp det sterkeste, har dette og det er fantastisk. Noe stort og tungt, men stilrent og pent
fogey Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Skrevet 12. februar 2011 Hehe, så var det dette med budsjett igjen.. Likte Ss Fortress meget godt, men endte på FD R3. La merke til at det kun hadde 2 vifter, trenger jeg en ekstra vifte da, eller er det nye skjermkortet du linket slik at det transporterer varmen ut bak? Oppdatert handleliste, nærmer seg vell noe nå?
Empathy Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Fractal Design R3 burde da være godt nok mtp kjøling? Har fått gode kritikker der og kan også sette inn flere.
N o r e n g Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Fractal Design R3 burde da være godt nok mtp kjøling? Har fått gode kritikker der og kan også sette inn flere. R3 er ikke så veldig bra for kjøling uten ekstra vifter, selv da er HAF X bedre, og Raven/Fortress 02 hakket bedre igjen.
ManheiM Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Fractal Design R3 burde da være godt nok mtp kjøling? Har fått gode kritikker der og kan også sette inn flere. R3 er ikke så veldig bra for kjøling uten ekstra vifter, selv da er HAF X bedre, og Raven/Fortress 02 hakket bedre igjen. Du går ikke for FD R3 hvis du skal ha et gaming kabinett, med best mulig kjøleløsninger. Du velger FD R3 hvis du vil ha et pent kabinett, med et nøytralt utseende, som har en god balanse mellom kjøleløsning og lydisolering. Har FD R3 selv, og super fornøyd, kjempe kabinett. Gode løsninger når man skal bygge også, med god plass for kabelføring på baksiden av hk.
N o r e n g Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Fractal Design R3 burde da være godt nok mtp kjøling? Har fått gode kritikker der og kan også sette inn flere. R3 er ikke så veldig bra for kjøling uten ekstra vifter, selv da er HAF X bedre, og Raven/Fortress 02 hakket bedre igjen. Du går ikke for FD R3 hvis du skal ha et gaming kabinett, med best mulig kjøleløsninger. Du velger FD R3 hvis du vil ha et pent kabinett, med et nøytralt utseende, som har en god balanse mellom kjøleløsning og lydisolering. Har FD R3 selv, og super fornøyd, kjempe kabinett. Gode løsninger når man skal bygge også, med god plass for kabelføring på baksiden av hk. +1 Men kabelføring bak hk og lydisolering kommer med de fleste bedre kabinetter. R3 er kjempe for prisen sin da
Empathy Skrevet 12. februar 2011 Skrevet 12. februar 2011 Selv ville jeg alltid anbefalt Fractal R3 eller Cooler Master 690 Advanced II når det kommer til kabinetter. Begge er jo flotte kabinetter med ulike "tyngdepunkt" (R3 på støysvak og helt stilrent og CM på kjøling) til en billig penge.
fogey Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Skrevet 13. februar 2011 Fractal Design R3 burde da være godt nok mtp kjøling? Har fått gode kritikker der og kan også sette inn flere. R3 er ikke så veldig bra for kjøling uten ekstra vifter, selv da er HAF X bedre, og Raven/Fortress 02 hakket bedre igjen. Du går ikke for FD R3 hvis du skal ha et gaming kabinett, med best mulig kjøleløsninger. Du velger FD R3 hvis du vil ha et pent kabinett, med et nøytralt utseende, som har en god balanse mellom kjøleløsning og lydisolering. Har FD R3 selv, og super fornøyd, kjempe kabinett. Gode løsninger når man skal bygge også, med god plass for kabelføring på baksiden av hk. +1 Men kabelføring bak hk og lydisolering kommer med de fleste bedre kabinetter. R3 er kjempe for prisen sin da Da tolker jeg det som at R3 burde gå fint mtp plass, så investerer jeg heller i en ekstra vifte? Denne f.eks?
N o r e n g Skrevet 13. februar 2011 Skrevet 13. februar 2011 Da tolker jeg det som at R3 burde gå fint mtp plass, så investerer jeg heller i en ekstra vifte? Denne f.eks? Den vifta er beregnet for å erstatte cpu-kjølevifter når man kjøper tredjeparts kjøler til CPU. Du ser det i anmeldelsen også, der en har erstattet vifta på sin H50. Den vil fungere helt fint som vanlig vifte også, men jeg er ikke sikker på om du får plugget den inn i viftekontrollen Videre, så er det stort sett bare minimum og maksimum viftehastighet som har noe å si, de aller fleste vifter yter likt ved samme RPM om størrelsen er lik. Derfor er det ikke vits i å bruke unødvendig mye peng på en vifte. Denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586351 vil passe helt utmerket, sannsynligvis på toppen eller på sidepanelet Eller denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579948 Den har litt høyere maks. hastighet, og vil nok høres om du kjører den på full. Du har heldigvis viftekontroll på kabinettet, så det er ikke så farlig
ManheiM Skrevet 13. februar 2011 Skrevet 13. februar 2011 Dette er bare en smakssak, men siden de 2 andre viftene FD r3 er hvite, med svart ramme, så burde man kanskje gå for det, så det matcher Kanskje da fractal sine egne. Fractal Design 120mm Silent Vifte Eller så har du Nexus , som jeg selv har 3 av i FD kabinettet mitt. 1 til foran blåser inn, og 2 topp, som blåser luft ut. Nexus Basic Series 120mm Vifte
fogey Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Skrevet 13. februar 2011 Takker for alle svar Sånn ble da handlelisten, kom gjerne med noen siste kommentarer før jeg bestiller, da lønningen ikke kommer før til uken
N o r e n g Skrevet 13. februar 2011 Skrevet 13. februar 2011 Det blir knall å game på! Lykke til med oppsett og installasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå