Gå til innhold

Guide: Ti ting vi hater med kameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På kameraet mitt bruker jeg WB for Wannabe proff. cool.gif

 

Som amatør-fotograf har jeg ikke noe stort å klage over på mitt Canon 550D. Jeg synes derimot det er en drøm å kunne overføre bilder med den samme kabelen som jeg lader telefonen med, og ikke måtte betale 400kr for en ny kabel (eller 38kr på dealextreme) hvis den ene blir borte. Skamme seg, Olympus, som har laget det gamle kameraet mitt.

Lenke til kommentar

Spesielt det siste punktet er jeg enig i! Jeg betalte nesten 25000 kr for Canon 5D Mark II da det var flunkende nytt. Nå har jeg sett det helt nede i 13000 kr slik at enhver dust kan kjøpe det. Jeg er misunnelig på at mye billigere kameraer kan styre blitser trådløst uten ekstrautstyr og har innebygget GPS. Heldigvis er det optikken som er viktigst for bildekvaliteten, og mine L-objektiver med fast brennvidde vil billigkameraene aldri kunne overgå!

Lenke til kommentar

Ti ting jeg liker:

 

1.) Megapiksler

Man har lenge trodd at nok var nok, men f.eks. ved overgangen fra 6 til tolv på speilrefleks har de klart å behold per piksel sharpness samtidig som de har økt iso (Nikon). Flere megapiksler gir glattere rotering, transformasjoner og andre tilpasninger og justeringer.

2.) Autofunksjoner

Når jeg er langt inni justeringene på A eller M men plutselig skal ta bilde av noe helt annet, er det utrolig digg å bare kunne skru over på portrett eller landskap f.eks. Spesielt praktisk når man skal låne kameraet bort til andre. I tillegg er det jo greit som tutorial hvis man ikke vet hvilke blenderåpninger som kunne passet i en situasjon.

3.)Kunstfiltre

Gir rask variasjon på fremkallingen uten at man må følge kokebokoppskrifter i Lightroom.

4.)Batterier som blir større og sikrere. Kjipt at ikke alle bruker samme batteri, og generelt hvorfor ikke ha de 2000mah batteriene overalt. Men bra at de gjemmer bort kontaktene og forbedrer kapasiteten.

5.)Varianter som bidrar til at produsentene kan lage billigere kameraer til meg. Hvis noen har lyst til å betale masse ekstra for spesialtilpasninger, og det betyr at jeg kan få et billigere kamera, perfekt!

6.)Innovasjon

Det var utrolig mye negativitet til innføring av video på speilrefleks. Nå er nok de fleste enige om at det var flott. Slik kommer sikkert mange til å være negative til trådløs nettverk, touchschreen, og android. Flere muligheter og enklere bruk er flott.

7.) Kameraer som er laget for mennesker

At de tilpasser kameraets ulike egenskaper slik at det passer for et gitt bruk. Hvis de er perfekt for noen, f.eks. disse vanntette kameraene, dess bedre.

8.) At de ikke fjerner funksjoner som kanskje ikke er perfekte. Gi oss heller muligheten til å vurdere selv om det passer til vårt bruk!

9.) At de legger til funksjoner selv om de ikke er perfekte

10.) At billige kameraer er veldig gode.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...