Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre skogsmaskin


bisken123

Anbefalte innlegg

Jeg på å begynne å kjøre skogsmaskin og trenger litt info.

Trenger man å gå på vidregående skole, skogbrukskole, eller er det bare noen kurs og simulator kløring for å få kjøre?

Hvordan er lønna, hvor mye tjener man i timen når man først begynner og lønna etter 5 år?

 

Blir glad for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg på å begynne å kjøre skogsmaskin og trenger litt info.

Trenger man å gå på vidregående skole, skogbrukskole, eller er det bare noen kurs og simulator kløring for å få kjøre?

Hvordan er lønna, hvor mye tjener man i timen når man først begynner og lønna etter 5 år?

 

Blir glad for svar :D

er det ingen som hvet det?

Lenke til kommentar

Av alle de tingene du har spurt om angående jobb som maskinfører så tror jeg dette er ett av de mest umulige, har du en fot i bransjen eller slekta kjører så ja, hvis ikke så jeg du må jobbe hardt.

Og jeg tror det er få som begynner med hogstmaskinen, de fleste må vel starte med lassbæreren.

 

Lønna aner jeg ikke men historisk har vel aldri skogsarbeid vært noen lønnsvinner i timelønnsracet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal du ha noen sjangs i å begynne med det, burde du gå skogslære. (hjeper å kunne treslag, hvor du skal kappe, vanlige metoder, skogsbruk og hvordan du skal oppføre deg. Skal du begynne for deg selv, må du antakelig selge mor å far din, for fyttif**n det er dyrt!! Og om du tar deg lån for å kjøpe de ei hogstmaskin, må du nok regne med å ha lite å gjøre de første åra. (ved mindre du har reklamekampanje) og når du først får arbeid, må du jobbe 24/7 for å få det til å lønne seg.

 

Veldig få som kjører skogsmaskiner som tar i mot "nye" Det trengst ikke mer enn 2 stk for å få gjordt arbeidet, og om de har valget mellom en unggutt eller en gammel veteran, tar de den med erfaring. Tro meg. Har prøvd. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Hei!

Ser det er lenge siden du postet dette, men dette kan jeg litt om!

Jeg går på skogbrukskole selv, og har nok litt mer kjøtt på beina enn andre her..

Det å kjøre skogsmaskin er en fin jobb, det. Om du vil kjøre lastbærer eller hogstmaskin, så er det uansett et marked for det.

Sånn rent lovlig sett så kan man kjøre skogsmaskin så tror jeg det er traktorførerkort som kreves, om du ikke må ha et maskinførerbevis, litt usikker på dette.

Men, det er stor forskjell på å kunne kjøre maskin og å vite hvordan å kjøre maskinen på en måte som er best for skogen og å vite hvorfor, så å gå en videregående skole er nok det beste.

 

Her lærer du alt ifra å:

- Kjøre maskinen til å kunne drive skogen på best mulig måte for best mulig resultat ( er det ren produksjonskog?, miljøhensyn?, osv.)

- Sertifisering av skog/virke (som du må kunne for å hugge/kjøre som kravene tilsier), et er ikke bare å hugge ned allle trær!

- Vite hvorfor/hvordan skogen er som den er og hva man kan gjøre for å gynne enkelte verdier

- Bonitering (hvor mye skog som vokser M3/areal/år for å beregne virket på rot)

- Håntere motorsag (man må en og annen gang ut av maskinen og sage litt motormanuelt også)

- Motorlære og service av skogsmaskiner

- Videre foredling av virket, så man får litt dybde på ting.

- Økonomiske faktorer

- Regler, lovverk, praksis, krav...

- og mye mye mer!

 

Kan ramse opp mange ting, men for å summere opp, så er det ikke bare bare å sitte bak spakene på en skogsmaskin.

Selv har jeg kjørt både simulatorer og "in real life" og en simulator kan ikke sammenlignes. Det blir som å sammenligne dette bildet: karibien2.jpg og en fire ukers ferietur i et karibisk paradis (som forsåvidt kan anbefales)

 

Men, om du skal leve av dette her, så for all del gå på skole, bli vis, og lær så mye du kan mens du har kapasitet, og gjør så mye feil du kan mens du faktisk kan under utdanninga.

Nå vet jeg ikke alderen din men på skolen jeg går på, som er treårig, så tar de også imot voksenelever som går en ettårig (stress-)utdannelse der de lærer så mye de kan på kortere tid (ett år), men det er ikke bedre en standardløpet (tre år).

 

Lønna innen skogsbransjen er ikke en advokat-lønn, hjernekirurg-lønn, eller rakettforsker-lønn, men det er ikke så værst betalt heller. Kommer litt an på hvor du jobber og hvordan du jobber.

Tviler på at du har planer om å starte eget foretak helt med det første, så det å få jobb hos entrepenører burde ikke være noe problem, skolen du evt. går på har kontakter innen bransjen og det er svært få som fullfører skolegangen og ikke får seg jobb innen det de selv ønsket.

 

Er det mer du lurer på så er det bare å spørre, har bare toucha borti overflaten her :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Går fint ann å starte i skogsbransjen uten skolegang rettet mot dette. Det krever at du har en snill sjef som orker å ha en nybegynner noen måneder, og du burde ha litt erfaring med maskiner ( traktor etc). Jeg har selv jobbet i et skogsfirma i 4 år nå, startet med lastbærer og kjører nå høggeren. Har gått realfagslinje på vgs, men er litt maskin interessert. Ta kontakt med noen firmaer i nærområdet og spørr om de er trenger hjelp! Jeg startet på 100kr timen og jobbet meg oppover, er ikke fast ansatt, men regner med de som er det kan komme på mellom 200-300kr timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
bisken123 skrev (På 10.2.2011 den 13.54):

Jeg på å begynne å kjøre skogsmaskin og trenger litt info.

Trenger man å gå på vidregående skole, skogbrukskole, eller er det bare noen kurs og simulator kløring for å få kjøre?

Hvordan er lønna, hvor mye tjener man i timen når man først begynner og lønna etter 5 år?

 

Blir glad for svar :D

Når du begynner å skal kjøre skogsmaskin skal den du jobber for fikse sånn at du tar noen kurs, det er vis du ikke har gått på skogbrukskole. Jeg selv går på vg2 på Skogbruk og her får vi veldig fordypende opplæring, vi får ikke lov til å gå opp i noen av lassbæreren eller hogstmaskinen på skolen før vi har gått igjennom masse simulatorer. noen få skoler tilbyr dette .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...