Gå til innhold

Avliving/nødslakt (med helautomatisk våpen)?


srbz

Anbefalte innlegg

Klokken er midt på natt og jeg er lys våken. Plutselig ut av det blå dukker det opp en problemstilling i hodet mitt som jeg har tatt opp tidligere, men ikke fått ordentlig svar på. Istedenfor å bumpe den gamle tråden, der problemstillingen var mest et sidespørsmål, lager jeg en ny.

 

Så, for noen år siden var jeg vaktsoldat stasjonert i Bodø, utstyrt med 9mm MP5 og skarpt på post. En kveld jeg satt og passet bommen fikk jeg øye på en halt rev. Den var ikke verre tilredt enn at den kom seg unna før jeg fikk sett etter to ganger, men gitt at reven hadde vært så hardt skadet at den ikke var i stand til å ta vare på seg selv: loven forbyr jakt med helautomatiske våpen, men er avliving (nødslakt) med MP5 tillatt under slike omstendigheter? Om jeg kom over et såpass hardt skadd dyr, hadde jeg da vært pliktig å avlive det med tilgjengelige midler?

 

For ordens skyld: MP5 er et helautomatisk våpen, og dekkes dermed av denne lovgivningen. Det er selvsagt likevel ikke snakk om å avlive reven på "family", det er snakk om velrettet(e) enkeltskudd. Forøvrig har jeg ingen nevneverdig jakterfaring, men jeg er (var) relativt treffsikker.

 

Nå er vel ikke dette egentlig en relevant problemstilling for meg lenger da jeg som sivilist ikke har for vane å gå tur i skogen med helautomatiske våpen, jeg spør av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokken er midt på natt og jeg er lys våken. Plutselig ut av det blå dukker det opp en problemstilling i hodet mitt som jeg har tatt opp tidligere, men ikke fått ordentlig svar på. Istedenfor å bumpe den gamle tråden, der problemstillingen var mest et sidespørsmål, lager jeg en ny.

 

Så, for noen år siden var jeg vaktsoldat stasjonert i Bodø, utstyrt med 9mm MP5 og skarpt på post. En kveld jeg satt og passet bommen fikk jeg øye på en halt rev. Den var ikke verre tilredt enn at den kom seg unna før jeg fikk sett etter to ganger, men gitt at reven hadde vært så hardt skadet at den ikke var i stand til å ta vare på seg selv: loven forbyr jakt med helautomatiske våpen, men er avliving (nødslakt) med MP5 tillatt under slike omstendigheter? Om jeg kom over et såpass hardt skadd dyr, hadde jeg da vært pliktig å avlive det med tilgjengelige midler?

 

For ordens skyld: MP5 er et helautomatisk våpen, og dekkes dermed av denne lovgivningen. Det er selvsagt likevel ikke snakk om å avlive reven på "family", det er snakk om velrettet(e) enkeltskudd. Forøvrig har jeg ingen nevneverdig jakterfaring, men jeg er (var) relativt treffsikker.

 

Nå er vel ikke dette egentlig en relevant problemstilling for meg lenger da jeg som sivilist ikke har for vane å gå tur i skogen med helautomatiske våpen, jeg spør av nysgjerrighet.

Siden du var i militær uniform den gangen, så er det andre regler du har å forholde deg til enn jaktloven. Det hender reinsdyr forviller seg inn på militært område og da kan en bli nødt til å bruke det våpenet en har for hånd. Jeg ber deg derfor å kontakte dine overordnende om denne hendelsen. Det er ikke sikkert at det hadde vært så lurt å avfyrt et skudd den gangen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er man på vakt så har man vel samband med seg, ville kalt opp en med høyere rang og spurt om råd.. dersom denne personen ikkje var noen jeger og ikkje kjente til regelverket rundt avlivning av skadet dyr så ville han vell steilt på spørsmålet "kan eg skyte ?" :ermm:

 

Vil tro svaret ville vært helt avhengig av hvem som spurte og hvem som ble spurt..

 

tviler på at eg hadde gitt klarsignal til ein tilfeldig menig om å skyte med skarpt i leiren liksom.. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...