Gå til innhold

Lovgivning ang. automatvåpen i Norge


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg har diskutert litt med bekjente i det siste, og vi er ganske usikre i hvordan lovgivningen er ang. automatvåpen her til lands. Har sivile lov å eie automatvåpen i Norge? Isåfall, hva er det som trengs av tillatelser? Kan hvem som helst skaffe seg et plombert automatvåpen? Annet som er verdt å merke seg ang. denne saken? Ikke at noen av oss foreløpig har noen personlig interesse i dette såvidt jeg vet, men det er kjekt å ha greie på.

 

Og iflg. jegerprøveboka mener jeg å huske det er forbudt å jakte med automatvåpen, men hva med avliving av skadde dyr? Jeg satt på vakt med MP5 og skarpt for et par uker siden, og fikk øye på en halt rev. Den så ikke veldig ille skadet ut, men dersom det var til beste for dyret, hadde det vært tillatt å avlive en hardt skadd rev med 9mm MP5 (på enkeltskudd)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke forbudt å eie automatvåpen så lenge du fikk tillatelsen før et visst årstall jeg ikke husker i farten. Det er dermed ikke lov for privatpersoner i dette landet å kjøpe automatvåpen lenger.

 

Medlemskap i våpen/skyteklubb kan kanskje føre til at folk kan få tillatelse, uten at jeg er sikker på det.

 

Personer i heimevernet kan oppbevare uplombert AG3 hjemme, uten tennstift.

 

 

For all del, det kan være jeg husker helt feil her, så sjekk det opp i lovverket før du siterer meg. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal ikke si noe helt sikkert her, men jeg tror faktisk du kan eie endel helauto våpen.

Men du har ikke lov å bruke de på annet enn semiauto.

 

Hvis du er samler så kan du får helauto, men da kun innenfor det område du samler på.

Samler du på Heckler & Koch kan du få MP5 men dersom du samler på et annet merke kan du ikke få MP5.

Tror forsåvidt det er veldig vrient å få samle på flere forskjellige våpen, dersom du samler på våpen fra 2 verdenskrig kan du få helautovåpen fra flere leverandører fra denne epoken men ikke helautovåpen fra senere tid.

 

For å bli samler må du være medlem i norsk våpensamlerforening. Du må ha deltatt aktitvt i klubben i 1 år før du får fullverdig medlemskap, så må du etter dette ha samlet på antikke våpen som ikke krever våpenkort i 2 år før du kan søke om å få nyere helautovåpen.

 

Så om du bare skal skyte for morro synes jeg det er litt mye arbeid og oppfølgning for dette.

Da ville jeg heller dratt på "shootingfarm" i Kambodsja eller noe... der kan du tilogmed få skyte på kuer med RPG, leien av RPG er ikke så dyrt men kua koster mer... men blir ikke så mye kjøtt igjen tror jeg så heller bortkastet.

Lenke til kommentar
Skal ikke si noe helt sikkert her, men jeg tror faktisk du kan eie endel helauto våpen.

Men du har ikke lov å bruke de på annet enn semiauto.

 

Hvis du er samler så kan du får helauto, men da kun innenfor det område du samler på.

Samler du på Heckler & Koch kan du få MP5 men dersom du samler på et annet merke kan du ikke få MP5.

Tror forsåvidt det er veldig vrient å få samle på flere forskjellige våpen, dersom du samler på våpen fra 2 verdenskrig kan du få helautovåpen fra flere leverandører fra denne epoken men ikke helautovåpen fra senere tid.

 

 

Stemmer ikke lenger.

 

Helautovåpen til samlere MÅ modifiseres til kun halvauto for å kunne erverves. Kun unntaksvis får man lov til å erverve helauto våpen i dag hvis det er en spesiell sak med ett supersjeldent våpen. Så nye og vanlige våpen som MP5 kan man glemme.

 

Samlervåpen har man lov til å testskyte en sjelden gang, men det er ikke bruksvåpen eller konkurransevåpen så man må være litt forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...