Gå til innhold

Hvordan få skarp, hard lyseffekt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har problemer med å få til skarpe profilbilder med hardt lys. Noen som kan prøve å forklare meg hva som trengs for å til noe i samme båt som det under her?

 

Jeg går på fotoskole akkuratt nå så har tilgang på utstyr og forstår mye av hva som skjer. Likevel så klarer jeg ikke finne noen løsning på dette problemet.

 

Gi meg en oppskrift på bildene under og jeg skal være evig takknemmelig!

 

 

1172190607_1773.jpg

02_08_dominic_purcell.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av eksemplene dine bruker vel særlig hardt lys? Det første har to forholdsvis store softbokser, en på hver side av fotografen (ser det ut til ut fra refleksjonene i øynene), det andre en softboks oppe til venstre for kamera som key, med en lyskilde uten spesiell modifier (muligens en gobo som hindrer lys i å treffe jakken) på venstre side, litt bak modellen, og noe lignende på høyre side.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Er det HDR eller 3D grafikk? Ikke 100% sikker på om det er HDR, men i tilfelle

 

 

Hvis det er HDR så står det forklart her

http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

 

For HDR bilder se her:

http://www.flickr.com/search/?q=hdr

 

HDR går ut på at du gjør flere eksponeringer med forskjellig lukkertid(vanligvis). Ved bruk av for eksempel 3 bilder, så vil et være normalt eksponert, mens det andre er undereksponert(altså bildet blir mørkt, kort lukkertid, for å få god dynamikk for det lyse i bildet). Det tredje er overeksponert for å få frem de mørke detaljene. Videre tas det lyse fra det mørke/undereksponerte og det mørke fra det lyse/overeksponerte og slås sammen med det normaleksponerte, slik at du får tydelig frem detaljer hvor det er for mørkt og for lyst.

 

håper det var en grei oppsummering.

Lenke til kommentar

Herregud, nei. Det er ikke HDR. Ikke bruk HDR på nærbilder av ansikter, det blir bare ekkelt for oss alle.

 

ventle forklarer det egentlig ganske greit; det som er viktig om du skal gjøre ting slik som dette er egentlig å eksponere jævlig bra. de fleste som gjør 2 x softboxer forfra har dårlig balanse mellom blitzene og eksponerer ofte for lyst, her har han eksponert slikt at ingen detaljer blir tapt i ansiktet hverken i høylys eller skyggger og alle detaljene i huden er bare veldig godt opplyst. Og det er det som gir det den litt surrealistiske følelsen. Det er jo ikke vanlig at vi ser alle detaljene så godt :)

 

Det samme gjelder egentlig for det nedenfor; her er ogås eksponeringen veldig viktig. Her er det baklysene som er de sterkeste; og det som gir bildet den 3d / dybdefølelsen som sikkert er det du egentlig er på jakt etter er det store toneomfanget bildet har i at det er høylys helt ytterst > skygge (som han har fortsterket i post) > mellomtoner > høylys (som han også har forsterket i post prod). Det er bare å tenke på hva som gjør at ting ser tredimensjonalt ut og forsterke det.

 

edit: ser jeg er sent ute.. brukte for lang på å skrive!

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar

I post kan du også teste ut high pass-filteret i Photoshop, kan ofte være ganske handy om du er ute etter en reklamelook som i bilde to du poster. Det kan legge mer detaljer i skyggepartiene og lyse opp der du trenger det, og kan bli fint på enkelte "røffe" portretter. Bare vær forsiktig, og ikke dra for hardt i spakene.

 

http://abduzeedo.com/photoshop-quick-tips-3-enhancing-photos-high-pass-filter

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...