Gå til innhold

Formatere datamaskiner på en datalab


Drcax

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg slik at jeg har fått ansvar for en datalab med 22 datamaskiner.

Disse datamaskinene er av type Acer Veriton 6900 og blir flittig brugt og burde derfor vært formatert en gang i blandt. Jeg kjører dem i et domene der brukerene har en konto med lite tilgang, men det er altid noen som klarer og kødde det til.

 

Problemet mitt er at datamaskinene ikke har mulighet for og boote fra nettverk slik at jeg kan tanke dem. Norton ghost virker heller ikke.

 

Vet noen om en annen løsning slik at jeg ikke trenger og bruke vanvittig mye tid på og sitte med cd og formatere hver enkelte datamaskin ?

 

Her er en link med info om datamaskin typen http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/Veriton6900/Veriton6900sp2.shtml

 

Mvh Drcax

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ja kjører XP pro på dem. Jeg leste litt rundt på forumet her og fant noen andre alternativer.

Som f.eks og få tatt image og legge det på en USB minnepenn. Men tror ikke at det er mulig og boote fra usb porter heller.

 

Takk for svar !:)

 

Drcax

Lenke til kommentar

Er du sikker på at ikke disse støtter PXE?

 

Enabling PXE Boot

On Intel® Desktop Boards that support the Pre-boot Execution Environment (PXE), you can set the network as a boot device. This selection allows booting from the onboard LAN.

 

To enable the network as a boot device:

 

1. Press F2 during boot to enter BIOS Setup.

2. Go to the Boot menu.

3. Enable Boot to Network.

4. Save by pressing F10 and exit the BIOS Setup.

 

Pressing the <F12> key during POST automatically forces booting from the LAN. To use this key during POST, the User Access Level in the BIOS Setup program's Security menu must be set to Full.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at ikke disse støtter PXE?

 

Enabling PXE Boot

On Intel® Desktop Boards that support the Pre-boot Execution Environment (PXE), you can set the network as a boot device. This selection allows booting from the onboard LAN.

 

To enable the network as a boot device:

 

1. Press F2 during boot to enter BIOS Setup.

2. Go to the Boot menu.

3. Enable Boot to Network.

4. Save by pressing F10 and exit the BIOS Setup.

 

Pressing the <F12> key during POST automatically forces booting from the LAN. To use this key during POST, the User Access Level in the BIOS Setup program's Security menu must be set to Full.

 

 

Det finnes flere boot"disks" som pxe boot hvis ikke datamaskinen støtter pxe et exempel er:

http://etherboot.org/wiki/index.php

Lenke til kommentar

pxe står vel ikke på som standard, men med det nettverkskortet så er det bare slå på evnt må bios oppdateres om såpass gammel at valget ikke er der.

 

Om alle maskinene skal være like er ghost og multicast win :new_woot:

Ellers er jo wds med mdt ekstremt alsidig.

F.eks vil du ha en rad maskiner med noe spesiel programvare kan det bare defineres utifra serienummerene og samme boot for alle.

Lenke til kommentar

Har rotet litt i bios på en av maskinene nå og da fant et alternativ som het Legacy Lan på boot options. Satt dette som første pri på boot-lista. Det funket dårlig. Pcen startet rett opp ifra harddisk og det forstatte den og gjør selv om jeg trykket f12. Når jeg trykker f12 så kommer ikke alternativet Legacy LAN opp.

 

Skal nå prøve og oppdatere bios

 

Igjen Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

pxe står vel ikke på som standard, men med det nettverkskortet så er det bare slå på evnt må bios oppdateres om såpass gammel at valget ikke er der.

 

Om alle maskinene skal være like er ghost og multicast win :new_woot:

Ellers er jo wds med mdt ekstremt alsidig.

F.eks vil du ha en rad maskiner med noe spesiel programvare kan det bare defineres utifra serienummerene og samme boot for alle.

 

 

Maskinene skal være likt satt opp med samme programmvare.

Det ser ut som det blir Ghost og multicast da :cool:

Har du noen tips om hvordan jeg får dette til og fungere? Jeg vet hvordan Ghosting fungerer men er ikke sikker på Multicast...

 

Drcax :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...