Gå til innhold

Fujifilm setter pris på X100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kameraet er bare skrot fordi det har et tidløst design? Som ikke faller i smak?

 

Akkurat når det gjelder det med tidløst design, så gjenspeiler ikke baksiden det i alle fall. Ikke at jeg ønsker et film-kamera, men jeg tror ikke jeg betaler 2-3k ekstra for designet.

 

Nei, jeg drømmer om at Sigma får til et bra DPx kamera om noen år med høyere oppløsning, bedre ISO, AF (og batterikapasitet). Evt. noen andre tar i bruk Foveon eller en annen nyutviklet sensor...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg må revurdere innkjøpsplanene mine hvis denne havner under 10K ved lansering. Foveon får vente til neste generasjon. XZ-1 skal ned mot 3K før jeg handler.

 

Du er en samler du, ikke sant ;) Men om du kjøper ville det vært fint å sett sammenligning mot PEN-kamera og GF

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Dere kan kan kalle det overpriset skrot med gammel design, men for oss som digger feelingen av good old day's og ikke har råd til Leica, er dette et mesterverk.

 

Jeg må revurdere innkjøpsplanene mine hvis denne havner under 10K ved lansering. Foveon får vente til neste generasjon. XZ-1 skal ned mot 3K før jeg handler.

 

Overpriset skrot vil jeg kalle å overdrive, og for all del, jeg er langt fra rasjonell på alle mine kjøp, men "value for money" er ikke det første når jeg tenker på lieca, så at det er billigere enn det skal ikke så mye til. Og ihvertfall rent personlig, så synes jeg ikke det er verd å betale i kvalitet eller pris for å få noe som minner om gamle dager. (ihvertfall ikke mye)

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er ikks å mye at det ligner på gamle kamera i design. Designet er en nokså rimelig følge av at man kutter ut en masse fjas, og legger opp til skikkelige eksterne kontroller for de fleste viktige parametre, -ikke bare som snarveier til rett meny: du kan faktisk, som for 70 år siden, se med et raskt blikk hva kameraet er stilt inn på. Når man i tillegg kan stille dem mens man ser i søkeren :love:

 

Mange har utrolig nok klart seg lenge med en vid normal som eneste objektiv, og mange vil kunne gjøre det videre. Jeg synes det blir litt for dyrt for meg, men det henger sammen med at jeg allerede har et ok kamera med rett størrelse, men med et handikap på bildekvalitet og fullstendig lammelse i betjeningsvennlighet i forhold til X100. :hrm:

 

Og prismessig, X100 er ikke dyrere enn E-P2 + 20/1.7 -skal du ha med søker så blir faktisk E-P2 dyrere, men har naturligvis muligheten for objektivbytte.

Lenke til kommentar

Altfor dyrt....

Tor

 

Om det er altfor dyrt vil jo vise seg. Riktig pris er alltid den høyeste pris et produkt kan selges for til et tilstrekkelig antall mennesker.

 

Om Fuji får solgt det budsjetterte og planlagt produserte antall kamera, er prisen pr definisjon riktig. Den som lever får se :-)

Lenke til kommentar

Og prismessig, X100 er ikke dyrere enn E-P2 + 20/1.7 -skal du ha med søker så blir faktisk E-P2 dyrere, men har naturligvis muligheten for objektivbytte.

 

Vel, de speilløse er nok og overpriset enda, så de er neppe fornuftig prisete målestokker (hvis man ser bort fra eventuelle tilbud på enkelte utgåtte modeller)

 

XI00 er bare et elefantaktig kompaktkamera med en bekledning som skal selge til de som ha noe som prøver å se gammelt ut. Og produsenten er som vanlig på den smarte siden av lur siden de som ha finnes i passe mengde. Jeg hadde og ganget prisen med 2+ hvis jeg var den hos produsenten som bestemte prisen så lenge jeg visste at må-ha-folk eksisterer.

 

Ingen har vel direkte sagt at kameraet er stygt - og noen synes fremdeles at en Lada ser kul ut, men å betale dobbel+ pris for et kamera bare pga utseende, blir litt feil for min del. Men for andre betyr det ikke noe, og det får bli deres sak. Og min mening er min, og like legal.

 

Plusset med X100 er sensorstørrelsen, men på samme tid kan man ikke bytte objektiv, noe man burde kunne pga størrelsen på kameraet. Og når man ser hva man ellers kan få for samme sum, sier det seg selv at her betaler man ganske så heftig for look'en.

 

Rundt 4000,- er etter min mening en max pris for hva det reelt sett er verd som kamera, og da tar jeg i litt vel mye oppover.

 

Tor

Lenke til kommentar

Og et Nikon D40 med bedre mattskive, et 30mm/1.4 og et 85/1.8 er alt jeg trenger. Hvor relevant er det?

 

 

edit:

som skal selge til de som må ha noe som prøver å se gammelt ut

Jeg tror ikke du klarer å ta inn over deg at det er betjeningen, størrelsen og bildekvaliteten som apellerer mest med dette kameraet. Designet er et pluss, betjeningen er 95%.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Rundt 4000,- er etter min mening en max pris for hva det reelt sett er verd som kamera, og da tar jeg i litt vel mye oppover.

Ja, jøss, for stor og lys optisk/elektronisk hybridsøker med særs høy oppløsning, fullt sett med manuelle kontroller, sensor som ser ut til å yte like bra som en fra en stor, high-end speilrefleks (D7000/7D), optikk som langt på vei alene er verdt store deler av prisen, alt i en bitteliten pakke - kombinasjonen får du jo overalt!

 

Enda en "Tor søler til en tråd fordi han ikke forstår konseptet"-situasjon. :roll:

 

 

Edit: Som kaian sier - poenget er ikke utseendet, men betjening, funksjonalitet, ytelse og størrelse. Flere av disse kombinasjonene finnes kun i akkurat dette produktet. At det også ser dødslekkert ut er bare en ren bonus.

Endret av Trondster
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er nok riktig prising.

 

Jeg skulle likt å testet det mot NE-5 (NEX-7?) for å se hvor forskjellig brukeropplevelsen under reell fotografering er. NEX er såvidt jeg kan et annet form for "ytterpunkt" når det gjelder design av brukergrensesnitt (og for å si det; ikke nødvendigvis dårligere, men definitivt annerledes).

 

På kvalitet skulle jeg likt å teste det mot Leica X-1, Epson RD-1 m Leica 28/2 (jada :whistle: ), Leica M8-2 m 28/2, og det nye Nikon som kommer :!: .

Lenke til kommentar

Rundt 4000,- er etter min mening en max pris for hva det reelt sett er verd som kamera, og da tar jeg i litt vel mye oppover.

Ja, jøss, for stor og lys optisk/elektronisk hybridsøker med særs høy oppløsning, fullt sett med manuelle kontroller, sensor som ser ut til å yte like bra som en fra en stor, high-end speilrefleks (D7000/7D), optikk som langt på vei alene er verdt store deler av prisen, alt i en bitteliten pakke - kombinasjonen får du jo overalt!

 

Enda en "Tor søler til en tråd fordi han ikke forstår konseptet"-situasjon. :roll:

 

 

Edit: Som kaian sier - poenget er ikke utseendet, men betjening, funksjonalitet, ytelse og størrelse. Flere av disse kombinasjonene finnes kun i akkurat dette produktet. At det også ser dødslekkert ut er bare en ren bonus.

 

Ser man på hva en får for samme pris bør det være rimelig enkelt å forstå at her tar man seg betalt for noe som ikke er relatert til selve innmaten i kameraet. Prisen er f.eks godt over hva et 60D koster med objektiv (rett over 8000,-) og man kan antagelig få 2 stk 550D eller andre for samme prisen som 1 stk X100. Man kan si det slik at en kan kjøpe seg et bra speilrefleks + et bra kompaktkamera i tillegg for samme prisen som et X100.

 

Ser man på spesifikasjonene og koker det ned til det https://prisguiden.no/product.php?productId=141367&view=specifications og forholder seg til disse:

 

1. Det har fast objektiv uten muligheter for å bytte.

2. Ingen zoom.

3. Ingen bildestabilisator (hvis det stemmer er det et meget underlig valg)

4. Batterikapasiten er lite å rope hurra for.

5. Størrelsen er såpass at man neppe får det i lomma.

6. Vekten er nær et halvt kilo og kun bittelitt mindre en et 1100D uten objektiv.

osv osv

 

Det eneste som i praksis er en fordel i forhold til andre kompakter er sensorstørrelsen, men den er neppe verd dobbel pris av hva det burde kostet. Men hvis man sier at sensorstørrelsen er et pluss siden det vil være et kompaktkamera, har mange av de andre kompaktene flere plusser over dette kameraet. De koster mye mindre, har zoom, går i lomma osv osv.

 

Dermed er man, kokt ned til spesifikasjonene, tilbake til hva man så betaler så mye ekstra for. F.eks mener jeg at man velger mer fornuftig dersom man velger et av de speilløse systemkameraene hvis man absolutt må ha et kamera i denne størrelsen og har utelukket speilrefleks. For meg er det meget underlig at X100 ikke ble skapt med muligheter for å bytte objektiver. Særlig når man ser på utviklingen hos andre produsenter og markedet.

 

For min del er det soleklart at produsenten tar seg heavy betalt for designet. Og antagelig er det et marked for dette, et marked som bare må ha. Så lenge nok mennesker er villige til å betale prisen er det er lurt trekk av produsenten. Men det gjør det dermed ikke til et fornuftig valg dersom man ser på hva man ellers kan få for samme kronene.

 

(angående ditt "sølevås" bør du vel være for gammel til å dra slike fjortisaktige fraser når noen ikke er enige i dine betraktninger, du bør kunne takle at andre har meninger som ikke er dine)

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...