Gå til innhold

Hvordan sette opp en Minecraft-server og andre serverrelaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye nyttig info i første posten(e) :)

 

Vet du åssen jeg får serveren min til å lagge mindre? Vi er tre personer og det eneste jeg har tenkt til å bruke pcen min på for øyeblikket er minecraft og skype.

 

(Jeg vil også ha muligheten til å stille tilbake til vanlig senere slik at jeg kan game andre ting eller surfe på youtube.

 

Googler litt så finner nok ut av det meste.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Windows, men jeg antar du gjør det. Da må du starte opp serveren fra komandolinja, og da må du legge java i path. Mer info om dette finner på Minecraft.net et sted. Ellers vil jeg anta du hadde fått mye god hjelp av google, i allefall til neste gang.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Hei

 

Skal dere ha hjelp må dere komme med informasjon!

 

Jeg må ha:

 

OS: (Windows, Mac, Linux, 32 bit, 64 bit)

 

Å gjerne en forklaring på hva du treng hjelp med. Skal du ha hjelp med plugin må du si om det er bukkit hmod osv.

 

Uansett tilbake til problemet.

 

Kan du komme med spec på pc-en HesteHoven?

 

Fsx, kan du avslutte prosessen og følge guiden i førsteposten og forklare meg hva som ikke fungere?

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal dere ha hjelp må dere komme med informasjon!

 

Jeg må ha:

 

OS: (Windows, Mac, Linux, 32 bit, 64 bit)

 

Å gjerne en forklaring på hva du treng hjelp med. Skal du ha hjelp med plugin må du si om det er bukkit hmod osv.

 

Uansett tilbake til problemet.

 

Kan du komme med spec på pc-en HesteHoven?

 

Fsx, kan du avslutte prosessen og følge guiden i førsteposten og forklare meg hva som ikke fungere?

klarte og fixe det til slutt men nå har jeg et nytt problem :ohmy::roll: Jeg slitter veldig med connecte til serveren får hele tiden connection lost men vis jeg prøver igjen og igjen så klarer jeg og koble meg på serveren, vil gjerne få fixet det

 

 

 

 

jeg har windows 7 ultimate 64bit

Lenke til kommentar

klarte og fixe det til slutt men nå har jeg et nytt problem :ohmy::roll: Jeg slitter veldig med connecte til serveren får hele tiden connection lost men vis jeg prøver igjen og igjen så klarer jeg og koble meg på serveren, vil gjerne få fixet det

jeg har windows 7 ultimate 64bit

 

Hei, det har en del med at Minecraft.net er ganske ustabilt (autentification server)

Lenke til kommentar

Nå som han har tjent rundt hundre millioner på dette spillet synes jeg han kan få fikset serverne sine. Over halvparten av gangene jeg prøver å gå inn på minecraft.net bare kræsjer hele dritten.

 

Nå er ikke han den eneste med dette problemet, EA, Battle.net, secure.ubi osv. Kan nevne flere som har problemet, men ofte fikse det med og oppdatere eller låne ekstra server plass til login antallet går ned.

 

Dem fleste kjenner til problemet med BFBC2 og EA sin login server osv. Eller har opplevd Battle.net sitt problem da Strarcraft 2 kom ut eller WOW generelt som hadde store problemer i en periode.

 

Jeg er ingen ekspert innen dette område, men mener når brukerne har forsatt problem er det er noe han bør fikse for at brukerne skal ha en bedre spille opplevelse.

Lenke til kommentar

Nå som han har tjent rundt hundre millioner på dette spillet synes jeg han kan få fikset serverne sine. Over halvparten av gangene jeg prøver å gå inn på minecraft.net bare kræsjer hele dritten.

 

Nå er ikke han den eneste med dette problemet, EA, Battle.net, secure.ubi osv. Kan nevne flere som har problemet, men ofte fikse det med og oppdatere eller låne ekstra server plass til login antallet går ned.

 

Dem fleste kjenner til problemet med BFBC2 og EA sin login server osv. Eller har opplevd Battle.net sitt problem da Strarcraft 2 kom ut eller WOW generelt som hadde store problemer i en periode.

 

Jeg er ingen ekspert innen dette område, men mener når brukerne har forsatt problem er det er noe han bør fikse for at brukerne skal ha en bedre spille opplevelse.

 

Jeg har selv driftet større systemer blandt annet et av USA's største nettsted for college sport og vet at det ikke bare er å fikse ting.

 

For de som ikke følger Mojang gutta på twitter, så har Tobias Mollstam jobbet natt og dag for å holde minecraft.net oppe. Man gjorde først et forsøk på å flytte ting over på amazon cloud (EC2 + S3) for å dynamisk takle pågangen fra brukerne. Teorien er at det bare er å pøse på med flere instanser for å takle lasten dynamisk. Resultatet? Lastfordeleren til Amazon tryna grunnet for høy last. EC2 instansene hvor minecraft kjører nå driver også å henger seg med jevne mellomrom, men det er nå automatiserte script som sørger for at de blir tvunget til restart når de henger seg siden de ikke krasjer men henger slik jeg har forstått det. Mollstam har uttalt at de jobber med en løsning i samarbeid med en tilbyder (ikke cloud computing) med en fungerende løsning, men at de heller vil gjøre ting rett i steden for raskt, noe jeg er helt enig med dem i. En godt planlagt løsning er mye bedre på lang sikt enn en løsning som kanskje holder en uke eller fem før man kjører seg opp i samme problematikken på ny. Ellers kan det også nevnes at lasten på autentiserings serverne er høyere enn normalt på grunn av chunk load bug som gjør at folk logger ut og inn oftere en normalt.

 

La oss også huske at vi snakker om et spill som knapt har forlatt alpha stadiet. La oss sammenligne med for eksempel RIFT som nå er i beta hvor man kun slipper inn i spillet de helgene det kjøres en fokus test. Før spillet er ferdig utgitt så må man ta spillet for hva det faktisk er.. beta. Og med beta kommer det problemer, bugs, uforutsett nedetid. Om vi hadde ferdig release og vi hadde samme type problemer, da hadde man vært berettiget til å klage, men jeg har null sympati for de som klager akkurat nå. Spillet er utrolig stabilt til å være i veldig tidlig beta, med unntak av problemer med autentiserings serverne. Når TJ nevner EA, Battle.net osv er det verdt og huske at dette er store selskaper med drøssevis med ressurser, som hadde problemer når de hadde gitt ut er ferdig produkt. Minecraft er hverken et ferdig produkt, eller har drøssevis med ressurser. Verdt å tenke på?

 

Personlig ville jeg nok ha lagt inn en cache funksjon i serverne slik at man slapp å reautentisere spillere oftere enn hver x time. At dette ikke er gjort i f.eks Bukkit enda overrasker meg litt, men det kan hende det er litt over grensen for hva Mojang vil akseptere av modifisering av kildekoden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrulig bra post! Var faktisk kjekt å lese gjennom :thumbup:

 

Skal oppdatere posten med litt forklaring rundt hva krever av maskinvare der jeg går innom minnehåndtering og cpu load og hva du må ha i bakhode når du hoste en server. (Corrrupt world, I/O og litt annet)

 

Tar trulig meg tid i neste veke og utfylle den bedre!

Lenke til kommentar

Alle dyra er borte på serveren. Noen som har noen ideer? Kjører hMod 134 og spawnrate er satt til 2 og spawn animals er satt til true.

 

Alt som står i .properties fila:

 

 

#Mon Feb 07 19:52:22 CET 2011

plugins=

reservelist-txt-location=reservelist.txt

spawn-protection-size=o

admintxtlocation=users.txt

disalloweditems=

natural-animals=Sheep,Pig,Chicken,Cow

enable-health=true

save-homes=true

itemstxtlocation=items.txt

warplocation=warps.txt

natural-spawn-rate=2

spawn-monsters=false

itemspawnblacklist=

pvp=true

data-source=flatfile

max-players=20

whitelist-message=Not on whitelist.

server-port=25565

whitelist-txt-location=whitelist.txt

logging=false

homelocation=homes.txt

server-ip=

reservelist=false

kitstxtlocation=kits.txt

natural-monsters=Spider,Zombie,Skeleton,Creeper

level-name=world

alloweditems=

hellworld=false

spawn-animals=true

whitelist=false

show-unknown-command=true

natural-wateranimals=Squid

online-mode=true

auto-heal=default

group-txt-location=groups.txt

motd=Type /help for a list of commands.

 

 

 

Får også opp dette:

post-138102-0-34453200-1297371384_thumb.jpg

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Alle dyra er borte på serveren. Noen som har noen ideer? Kjører hMod 134 og spawnrate er satt til 2 og spawn animals er satt til true.

 

Alt som står i .properties fila:

 

 

#Mon Feb 07 19:52:22 CET 2011

plugins=

reservelist-txt-location=reservelist.txt

spawn-protection-size=o

admintxtlocation=users.txt

disalloweditems=

natural-animals=Sheep,Pig,Chicken,Cow

enable-health=true

save-homes=true

itemstxtlocation=items.txt

warplocation=warps.txt

natural-spawn-rate=2

spawn-monsters=false

itemspawnblacklist=

pvp=true

data-source=flatfile

max-players=20

whitelist-message=Not on whitelist.

server-port=25565

whitelist-txt-location=whitelist.txt

logging=false

homelocation=homes.txt

server-ip=

reservelist=false

kitstxtlocation=kits.txt

natural-monsters=Spider,Zombie,Skeleton,Creeper

level-name=world

alloweditems=

hellworld=false

spawn-animals=true

whitelist=false

show-unknown-command=true

natural-wateranimals=Squid

online-mode=true

auto-heal=default

group-txt-location=groups.txt

motd=Type /help for a list of commands.

 

 

 

Får også opp dette:

post-138102-0-34453200-1297371384_thumb.jpg

 

Hvilken versjon av hmod 134 bruker du? Vet om 4 versjoner ute rundt omkring. Kan være greit vist du har side du hentet den fra slik jeg vet hvilken hmod jeg forholde meg til.

 

Tilbake til problemet:

 

Kan du fjerne "natural-spawn-rate=2" fra propertiesFile og sjå om du får samme feilmelding?

Lenke til kommentar

Alle dyra er borte på serveren. Noen som har noen ideer? Kjører hMod 134 og spawnrate er satt til 2 og spawn animals er satt til true.

 

Alt som står i .properties fila:

 

 

#Mon Feb 07 19:52:22 CET 2011

plugins=

reservelist-txt-location=reservelist.txt

spawn-protection-size=o

admintxtlocation=users.txt

disalloweditems=

natural-animals=Sheep,Pig,Chicken,Cow

enable-health=true

save-homes=true

itemstxtlocation=items.txt

warplocation=warps.txt

natural-spawn-rate=2

spawn-monsters=false

itemspawnblacklist=

pvp=true

data-source=flatfile

max-players=20

whitelist-message=Not on whitelist.

server-port=25565

whitelist-txt-location=whitelist.txt

logging=false

homelocation=homes.txt

server-ip=

reservelist=false

kitstxtlocation=kits.txt

natural-monsters=Spider,Zombie,Skeleton,Creeper

level-name=world

alloweditems=

hellworld=false

spawn-animals=true

whitelist=false

show-unknown-command=true

natural-wateranimals=Squid

online-mode=true

auto-heal=default

group-txt-location=groups.txt

motd=Type /help for a list of commands.

 

 

 

Får også opp dette:

post-138102-0-34453200-1297371384_thumb.jpg

 

Hvilken versjon av hmod 134 bruker du? Vet om 4 versjoner ute rundt omkring. Kan være greit vist du har side du hentet den fra slik jeg vet hvilken hmod jeg forholde meg til.

 

Tilbake til problemet:

 

Kan du fjerne "natural-spawn-rate=2" fra propertiesFile og sjå om du får samme feilmelding?

 

Får samme feilmeldingen ja. Animals funka før. Flere på serveren har wool, feather osv. og vi har ikke cheata.

 

Hvilken versjon har jeg ingen anselse da det er en stund siden ejg lasta den ned.

Lenke til kommentar

 

Får samme feilmeldingen ja. Animals funka før. Flere på serveren har wool, feather osv. og vi har ikke cheata.

 

Hvilken versjon har jeg ingen anselse da det er en stund siden ejg lasta den ned.

 

Du kan vertfall fikse "spawn-protection-size=o"

 

Den skal være "spawn-protection-size=0" som forklare feilen du fekk.

Lenke til kommentar

 

Får samme feilmeldingen ja. Animals funka før. Flere på serveren har wool, feather osv. og vi har ikke cheata.

 

Hvilken versjon har jeg ingen anselse da det er en stund siden ejg lasta den ned.

 

Du kan vertfall fikse "spawn-protection-size=o"

 

Den skal være "spawn-protection-size=0" som forklare feilen du fekk.

 

Yay, det fiksa faktis feilen og animals :) Jeg har alltid en tendens til å skrive o istedenfor 0 :p

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok ha lagt inn en cache funksjon i serverne slik at man slapp å reautentisere spillere oftere enn hver x time. At dette ikke er gjort i f.eks Bukkit enda overrasker meg litt, men det kan hende det er litt over grensen for hva Mojang vil akseptere av modifisering av kildekoden.

 

Og da har jeg fått klarlagt hvorfor dette ikke er gjort så langt :p

Når du kobler deg til en server så må både serveren og klienten autentisere deg samtidig. Nøyaktig prosess har jeg ikke tatt meg bryet med å se på, men dette betyr enkelt og greit at ingen andre en Mojang har tilgang til å endre dette noe som forsåvidt er positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...