Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stasjonsvogn til 100 000,-

etaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe stasjonsvogn, og vil holde meg under 100 000 kroner. Det er viktig for meg at bilen er trygg, skal ha barnet mitt i baksetet. Det er også viktig at den starter hver gang uten noe kluss, har ikke peiling på bil og alt av feil må nok fikses på verksted.

Er det noen merker eller modeller man bør styre unna i denne prisklassen? Merker å anbefale? Vil ha nyest mulig bil for å kunne beholde bilen lengst mulig, og det er mye på finn.no av 2003/2004 modeller (i Rogaland). Feks Peugeot 206, 306 og 406, Ford Focus, Renault osv. Evt VW Passat, er dette kanskje noe å vurdere? Dennefeks? :hmm:

Veldig takknemmelig for svar!!:thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke valgt noe fransk når du skal ha en bil som har gått litt!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26298760

Opel vectra er i sin klasse den bilen som har aller best plass, det er en ganske stor bil.

http://www.tv2underholdning.no/broom/opel/vectra/2003-2008/ Her kan du lese fullstendig test.

Er også litt skeptisk til passat, der kan det komme mange dyre elektroniske feil. Har selv skiftet mange vindusheismotorer på disse, motorstyreenhet og abs styreenhet er også en gjenganger. Da flyr tusenlappene fort.

Skrevet (endret)

Feks Peugeot 206, 306 og 406, Ford Focus, Renault osv. Evt VW Passat, er dette kanskje noe å vurdere? Dennefeks? :hmm:

Du bør vite at det er en del problemer med Peugeotene og Renault Laguna/Megane. I tillegg er verditapet betydelig større enn andre biler i denne klassen.

- 206 SW

- 306

- 406

- Megane

- Laguna

Selv ville jeg gått for en av følgende:

- Mazda 6

- Toyota Avensis

- Skoda Octavia

- Nissan Primera

- BMW 520i (min favoritt, selv om den ikke er den største stasjonsvognen)

- BMW 318i (favoritt nr. 2) :)

- Subaru Legacy

- Subaru Impreza

Min førsteprioritet når jeg kjøper bil er driftsikkerhet, så det kan være lurt å sjekke de bilene du ser på, om det er mye problemer med de. Det kan også være lurt å kjøpe en bil som nettopp har vært på stor-service, istedenfor å være fiksert på kilometerstanden.

Gå ut å prøvekjør de forskjellige bilene, så ser du hvor store de er, og om du trenger noe større.

Lykke til!

Endret av ChristianHA
Skrevet

Når det kommer til sikkerhet, er det ett merke som skiller seg ut, Renault.

Driftsikkerheten demmes har ett dårlig rykte men er betydelig bedre enn rykte, men på grunn av dålig rykte er prisene lave...

Var selv i denne situvasjonen for tre år siden, skulle ha sikker stasjonsvogn, til en rimelig pris.

Søkte runt, og fann tilslutt ut at Renault utmerket seg, har noe kjennskap til merket tidligere, da både mamma og pappa har kjørt renault tidligere.

Vell valget falt på en da 3,5 års gammel Laguna 2 (2004 mod) som hadde gått 100 000, som vi betalte 120 000 for. Alle servicer fulgt, og godt holdt.

Vi har nå hadd bilen i 3 år, og den er nå gått 160 000, det eneste som er gjort bortsett fra Service og regreim, er at vi måtte bytte coiler. Men det gikk på bruktbilgarantien. De er ganske dyre, men bestiller man fra England, kommer det på ca 800 kr, og er byttet på 10 min, selv om man har 10 tommeltotter.

Er Kjempefornøyd med bilen, og ikke minst er det betryggende å tenke på at det er noe av det sikreste jeg kan putte ungene inn i!

Så anbefaler i alle fall å ha den med i tankene, og gjerne prøvekjøre en slik, det skader jo ikke...

Som en bonus er Renault langt framme i rustbeskyttelse, så rust er ett fremmedord på Renault i dag!

Skrevet

Du har også et alternativ med å kjøpe saab 9-5 stasjonsvogn. Skal omtrent være som en tanks når det gjelder sikkerhet, selv om den er litt sær for mange.

Volvo v40?

Ikke så stor, men med 6 airbags så er det ikke så ille på sikkerhetsfronten med 6 airbags osv.

V70 blir kanskje litt dyr, men er jo klassisk sikker familietralle.

Skrevet

Renault Laguna 2 har et litt mer frynsete rykte enn den har fortjent.

Broom har litt info på disse bilene:

http://www.tv2underholdning.no/broom/renault/laguna/2001-2007/

Eller er jo volvo og saab sikre biler også.

Ja ett frynsete rykte, men det gir også lavere pris. Og ett vellholdt eksemplar gir mye og SIKKER bil for pengene.

Jeg mener ryktet er mye ufortjent, Renault produserer gode biler, og er det 3. største bilkonsernet i verden i dag, er også blant de mestselgende i Europa, og det blir man ikke av å selge elendig kvalitet.

Men det er opp til TS å bestemme, jeg bare anbefaler å ikke utelukke denne, og gjerne ta ei prøvekjøring.

Skrevet

Som sagt før her, Laguna gir mye bil for pengene. Sikker, moderne og god bil å kjøre. Feilene som var var også mindre alvorlige, som elektriske vindusheiser, trøblete Keyless Go i starten etc. Rett i overkant av 100k kr får man også faceliften som kom høsten 2005, og som eliminerte flere av disse irritasjonsmomentene.

Hvis valget stod mellom denne og et VAG-produkt i samme prisklasse (mao. slutten av 90- og tidlig 2000-tallet), så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Flere av de bilene Christian lister opp er jo også gamle konstruksjoner, noe som blant annet har mye å si for kollisjonssikkerheten.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar!

Da skal jeg definitivt se mer etter Renault. Er både Laguna, Megane og Scenic alle like gode valg? (Er da klar over av Scenic ikke er stasjonsvogn, men tror nok den vil være stor nok en god stund framover likevel).

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar!

Da skal jeg definitivt se mer etter Renault. Er både Laguna, Megane og Scenic alle like gode valg? (Er da klar over av Scenic ikke er stasjonsvogn, men tror nok den vil være stor nok en god stund framover likevel).

Laguna etter 2001, er de sikreste bilene, etter 2005 er mest feilfri av dem.

Megane og Scenic, er jeg usikker på modellopdateringene på, men gå uansett for så ny som mulig, og få km. Men serviceheftet bør vere utfylt!

Skrevet

Hadde jeg vært deg så ville jeg sett ekstra på Skoda Octavia.

Søk på finn.no på Octavia L&K så finner du kanskje en ekstra fin en...

Gamle franske biler klarer hvertfall jeg meg fint uten.. Har ikke kjørt mye Laguna, men nok til at jeg vet at jeg aldri kommer til å kjøpe en. Hvertfall ikke i den prisklassen du er ute etter.

Golf stasjonsvogn er også en mulighet..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er det 2 biler jeg tenker på. Den ene er Saab 9-5:

http://www.bilnorge.no/pdf/2003_-_BRUKT-TESTER/12-03_Saab_9-5.pdf

Få problemer, stor plass, god sikkerhet, god rustbeskyttelse.

Eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26445879

Den motoren er god men drikker mye. Hvis du tenker å ha bilen en stund anbefaler jeg følgende: ta en tur nedover på kontinentet og innstaller gassdrift. Fåes gjort i Tyskland for 15 000 kr. Under halvparten av hva det koster i Norge. Forbruket er det samme men gass koster halvparten. Utgiftene dekkes raskt inn og gjør bilen mer lettsolgt. Dette går kun på bensin, ikke på diesel.

Renault Laguna 2 er nevnt. Ingenbil til 100 000 slår Laguna verken på sikkerhet eller rustbeskyttelse. Men det har vært en god del problembiler for å si det mildt. Varierende kvalitet kan man si. For de med litt mer inngående kjennskap til merket vet man at det kom en facelift i 2005 med bl.a. ny grill, men fremfor alt med utluking av barnesykdommene. Skjerpet kvalitetskontroll rett og slett. Likevel en del gjengangerfeil med bl.a. hjuloppheng. Sjekk servicehistorikken og skift registerreim/vannpumpe i tide. Men som noen her påpeker, man kan få masse god og sikker bil for pengene.

Her er eks på en faceliftet modell til under 100 000 med lav km:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26240569

Men skal man kjøpe brukt Renault så er det ikke mulig å unngå den beste anbefalingen: Laguna 3. Det må være verdens mest undervurderte bil. Den har allerede noen smått utrolige eiertilfredshetsundersøkelser, eksog ferske kvalitetsrapporter. Og mitt tips er at den blir den store sensasjonen på DEKRA når det gjør utslag der neste år. Slik Insignia overrasket mange i år. Jeg har sett den ned mot 160 000,- i Norge og har stort prutepotensiale.

Den fikk nylig denneutmerkelsen i tysk presse:

Endret av Juli2
Skrevet

En skulle visst bodd på østlandet, ja! Flere gode forslag, men sliter med å finne tilsvarende i Rogaland (blir enten eldre eller dyrere eller lengre km eller all of the above). Blir litt i overkant å ta med baby for bilkjøp så langt hjemmefra, så får håpe noe tilsvarende dukker opp her nede :yes:

Skrevet

Ble nylig kjøpt inn en stasjonsvogn her nå, da jeg venter førstefødte i sommer. Valget falt på en 99 mod Volvo V70 med 2.0 og automat. Masse utstyr som delskinn, to-sone klima, varmeseter, el alt mulig osv osv. Har gått rett over 200k km og er i topp stand. Ga 65.000,- for den. For min del er den forholdsvis daff med bare 126 hk, men barnemoren trenger ingen racerbil og det holder i massevis for ho. Viktigste for meg er at den er trygg å kjøre. Småtørst er'n forøvrig, men det får heller gå.

Skrevet (endret)

9-5 i Rogaland:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24807439

Tror forøvrig ikke på noen måte at en Golf stasjonsvogn fra 2002 med 105 000 på telleren er et tryggere kløp enn en Laguna 2 facelift fra 2005 med 80 000 på telleren. Og sikkerheten og komforten mellom de to er som natt og dag, for å si det mildt.

Som en over her sier, man kan få mye nyere og mindre gått brukt fransk enn tysk og japansk til samme pris pga dårlig rykte. Og da gjelder det å finne en god årgang.

Endret av Juli2
Skrevet

En tanke- Skal man kjøpe bensin må man ikke ha turbo. Dersom man kjøper bensinbil så ville jeg holdt meg unna turbo, en ting mindre som kan gå galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...