Gå til innhold

Verdens mest intellektuelle: - Kapitalisme er slaveri


  

51 stemmer

  1. 1. Er kapitalisme moderne slaveri?

    • Ja
      15
    • Nei
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi jeg har sett 2 dokumentarer om dem.

 

Hoppsann! Feil lenke i det forrige innlegget (det var til en annen film av Hernando de Soto). Her er den riktige lenka:

 

Filmen er tekstet på engelsk, og den viser også at folk som har hatt mye kontakt med disse urfolkene feilaktige har kommet til samme konklusjon som deg, så er du helt sikker på at de ikke har privat eiendomsrett?

Lenke til kommentar

Chomsky mener ikke at kapitalisme fører med seg slaveri, men at det finnes elementer i et kapitalistisk system som er undertrykkende for noen mennesker.

 

Analogien til slavesamfunn er ment for å belyse at økonomisk fremgang ikke rettferdiggjør et samfunnssystem, det som er essensielt for chomsky er altså et individuelt frihetskonsept.

 

Siden denne individuelle friheten krenkes både i slavesamfunn og i et kapitalistisk system, mener Chomsky at det er illegitime samfunnsstrukturer.

 

Han forklarer sammenligningen mellom "wage-slavery" og "slavery" i denne videon:

 

http://www.youtube.com/watch?v=oztdRo9GLLk

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Chomsky mener ikke at kapitalisme fører med seg slaveri, men at det finnes elementer i et kapitalistisk system som er undertrykkende for noen mennesker.

 

Analogien til slavesamfunn er ment for å belyse at økonomisk fremgang ikke rettferdiggjør et samfunnssystem, det som er essensielt for chomsky er altså et individuelt frihetskonsept.

 

Siden denne individuelle friheten krenkes både i slavesamfunn og i et kapitalistisk system, mener Chomsky at det er illegitime samfunnsstrukturer.

Hvis det var et argument, så finnes det ikke et eneste system som er riktig. Kommunisme er ihvertfall undertrykkende for mange mennesker. Hva med alle de som har lyst til å handle med andre, men får ikke lov av staten. Men jeg ser ikke hvorfor noen skulle være slaver i det hele tatt. Alle kapitalistiske systemer har hatt suppekjøkner, så man vil ikke sulte. Man står fritt til å åpne sin egen arbeidsplass, man står fritt til å jobbe for en som eier en arbeidsplass. Det mener jeg er langt mer individuel frihet.

 

I kapitalisme får ihvertfall kommunistene lov til å være kommunister. Det får ikke kapitalister i kommunisme.

Lenke til kommentar

Chomsky mener ikke at kapitalisme fører med seg slaveri, men at det finnes elementer i et kapitalistisk system som er undertrykkende for noen mennesker.

 

Analogien til slavesamfunn er ment for å belyse at økonomisk fremgang ikke rettferdiggjør et samfunnssystem, det som er essensielt for chomsky er altså et individuelt frihetskonsept.

 

Siden denne individuelle friheten krenkes både i slavesamfunn og i et kapitalistisk system, mener Chomsky at det er illegitime samfunnsstrukturer.

Hvis det var et argument, så finnes det ikke et eneste system som er riktig. Kommunisme er ihvertfall undertrykkende for mange mennesker. Hva med alle de som har lyst til å handle med andre, men får ikke lov av staten. Men jeg ser ikke hvorfor noen skulle være slaver i det hele tatt. Alle kapitalistiske systemer har hatt suppekjøkner, så man vil ikke sulte. Man står fritt til å åpne sin egen arbeidsplass, man står fritt til å jobbe for en som eier en arbeidsplass. Det mener jeg er langt mer individuel frihet.

 

I kapitalisme får ihvertfall kommunistene lov til å være kommunister. Det får ikke kapitalister i kommunisme.

 

Et system som ikke krenker chomskys individuelle friheter er et "riktig" system, jeg kan ikke se en annen logisk konsekvens.

 

Han bruker forøvrig et frihetsbegrep som stammer fra klassiske liberalister,

 

http://www.youtube.com/watch?v=2w4ThqMEpUQ

Lenke til kommentar

Et system som ikke krenker chomskys individuelle friheter er et "riktig" system, jeg kan ikke se en annen logisk konsekvens.

 

Han bruker forøvrig et frihetsbegrep som stammer fra klassiske liberalister,

 

http://www.youtube.com/watch?v=2w4ThqMEpUQ

Nå har jeg ingen anelse hva hans friheter er, men å tro at det finnes et system hvor alle er fri til å gjøre hva de vil er så naivt som det går ann. Og jeg er ingen klassisk liberalist, men tviler på at et sosialistisk/sosialdemokratisk system vil kunne oppfylle klassiske liberalisters krav. F.eks. så mener klassiske liberalister at man skal kunne lage avtaler med alle man vil. Det er i stikk i strid med sosialisme og langt ifra mulig i dag. Jeg kan ikke lønne mine ansatte etter bonusordninger i Norge selv om de er helt villige.

 

Hovedpoenget mitt var at kapitalisme er ikke slaveri, og det er ikke mer friheter i sosialisme. I kapitalisme kan ihvertfall sosialister være sosialister, men i sosialisme kan ikke kapitalister være kapitalister. Da havner de i fengsel.

 

PS: Jeg kan ikke se filmen din. Så hvis de filmene du gir meg er viktige, skriv ned poenget.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lønne mine ansatte etter bonusordninger i Norge selv om de er helt villige.

Du har hørt om å jobbe på akkord og provisjon? Dette er veldig vanlig i Norge, spesielt for selgere.

Nå er ikke alle ansatte selgere. Mange av dem gjør jobber som ikke kan måles i kroner og øre og da blir bonusordninger problematisk. Å ansatte en sekretær i Norge og gi henne en lønn på 150K og en bonus på 100K-200K etter hvor godt arbeid hun gjør er ikke mulig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...