Gå til innhold

Skal ha nytt HD-videokamera.. Men hvilket?


Anbefalte innlegg

Har egentlig bestemt meg for å følge Lyd & Bilde's "Årets Beste" guide og bestille enten Panasonic HDC-SDX1 (som er ok priset) eller den dyrere Panasonic HDC-SD700.

 

Jeg skal samtidig bestille DSLR kamera, og det blir enten et Canon 550D eller Canon 7D, litt avhengig av hvilket videokamera jeg velger.

 

Totalprisen for video og fotokamera skal ikke overstige 16k. Så det blir enten dyrt DSLR eller dyrt videokamera.

 

Jeg skal filme for å lage film selv. Da trenger jeg også å lære hva jeg trenger av software og hardware (?) PC-messig for å få til dete. Jeg har null erfaring med redigering fra før av. Men jeg liker å starte med godt utstyr, så jeg har noe å jobbe meg opp med. Hater å kjøpe nytt utstyr når jeg blir flinkere. Liker å starte bed det beste! :)

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet et Panasonic videokamera med sluttbenevnelsen 900 nå. (SD900, TM900 og HS900) Vet ikke hva som er forskjellen på dette og 700-modellen. Noen som vet? SD bruker eksternt minne, TM har internt minne og kan bruke eksternt i tillegg, HS har harddisk integrert. :hmm:

Lenke til kommentar

amund91: Som det blir nevnt - Et dedikert videokamera vil alltid være best til video. Canon EOS 7D har heller ikke vridbar LCD, som fks. Canon EOS 60D har. Jeg er dog interessert i 7D fordi det er værdyktig også. Kjøper DSLR mest for bilder, men video er viktig for meg, da jeg skal produsere film. Blir kanskje bedre å filme med videokamera da. Videoopptakene til Canon EOS kameraene er begrenset till 29 minutter pr opptak også. En svakhet der. Så videokamera bør jeg anskaffe meg uansett.

 

Panasonic har noen flotte kameraer ute nå i øvre "vanlig forbruker-klasse". Det er som oftest forbedringer på nye modeller av samme modell. Derfor tror jeg at jeg isåfall skal gå for 900-modellen.

 

MEN skal jeg velge HS, TM eller SD modellen? De er jo identiske bortsett fra lagringsmulighetene.

 

Mitt første egne private videokamera kjøpte for mine egne penger var det knøttlille JVC harddiskkameraet uten navn fordi de har glemt å skrive navnet på kameraet på kameraet! Haha... Idiotisk! Uansett. Det var det første harddisk-baserte kaneraet på markedet tror jeg. Kom i 2005. Med 20 GB. Det var OK i dagslys men DRITDÅRLIG/UBRUKELIG (super-kornete og mørkt) innendørs... :( Etter et par år stoppet harddisken å virke også så jeg mistet alle opptakene mine. Jeg likte heller ikke formatet filene kom i. Skikkelig vanskelig å spille av i vanlige mediespillere på PC. :\ Det var ingen minnekort-plass på det kameraet så det var 20 GB med plass, og that's it. Fra 4.5 til 9 timers opptak. Kun den høyeste kvaliteten var bra nok i dagslys.

 

Tilbake til Panasonic's nyeste 900-serie: Hva er best? Det lettere kameraet uten harddisk, eller det med harddisk for enorm lagringskapasitet? 220 GB. Tror 700-modellen har 230 GB though. Merkelig at de gikk ned på kapasiteten der. Fikk sikkert en bedre deal på 220 GB diskene fra fabrikken til de som lager diskene! :) Uansett. Kanskje man skal gå for modellen med 32 GB internminne og minnekort-mulighet? Kanskje DET er best?

 

Jeg trenger seriøst hjelp her. Må velge mellom de tre typene med lagring. :\

 

Jeg tenker: Hvis harddisken går istykker er det vanskeligere å fikse! Det er jo sant. Kanskje det derfor er best med minnekort-only versjonen? Lett å bytte ut et ødelagt minnekort! Hva syntes dere? Hvor store minnekort kan det ta, og hvor store finnes det?

 

Thomas

Lenke til kommentar

HS-modellen har fastmontert tilbeørssko, mens SD og TM har tibehørssko som kan tas av og på, som enkelte hevder at er i veien. Noen som har erfaringer med bruk av denne løse tilbehørsskoen? 700-serien har en veldig god vidvinkel. Har 900-serien denne løsningen? Kjett og skru av og på en vidvinkelkonverter hele tiden. Selv vurderer jeg en TM-utgave til ferien i sommer. Vet ikke hvor støtsikre harddiscene er på disse kameraene.

Etter søk på internet ser det ut til at vidvinkelen er den samme. Var redd for at den var redusert siden 900-serien kan ta opp i 3D med tilbehørslinse. Det største minuset med 700 var nok viftestøy. Vifte som skulle kjøle ned de tre sensorene. Vet ikke om dette er forbedret på 900-modellen. Søk på "fan noise tm 700" på YouTube. Men dette er jo lyd som er skrudd opp i stille omgivelser.

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar

Når det gjelder minne så støtter de SDXC alle sammen, som per dags dato finnes opp til 128GB (dog de er veldig prisugunstige enda.) Standaren har en teoretisk mulighet for opp til 2TB med lagring, men det er enda noen år frem i tid. Den er forøvrig bakoverkompitabel med SD og SDHC, så det er bare å finne kort med best GB/KR (men pass på at du kjøper raske nok og ikke nobrand).

Lenke til kommentar

Men hva ville folket her ha kjøpt? HD'en som er tyngre, eller den med kun minnekort som er lettest? Eller den med 32 GB internminne + minnekort?

 

Har jeg et poeng når jeg sier at den med kun minnekort er lettest å reparere/tryggest, med tanke på å bytte ut minnekortet hvis noe galt skjer med det?

Lenke til kommentar

Etter et par år stoppet harddisken å virke også så jeg mistet alle opptakene mine.

Ble filene aldri kopiert over til PCen? I så fall burde du gå for den uten innebygget minnekort (kun minnekortslot) fordi du da tvinges til å måtte tømme kameraet jevnlig. Det er forresten ikke økonomisk å kjøpe kamera med innebygget minnekort. Sammenligner man prisene på modellen med og uten kort vil du fort finne ut at du får mye billigere minne løst.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å skru ut harddisken. Deretter plugger du den til PCen og ser om du kan aksessere dataene. Mulig du må google etter et program som kan gjenopprette tapte data.

 

Jeg vil ikke anbefale harddiskbaserte kameraer. Disse veier mer, bruker mer strøm, og som du har erfart selv, er utsatt for støt og feil. Dessuten beveger markedet seg bort fra både slike og DVD-/kassettbaserte kameraer og over til minnekort. Når du en vakker dag skal selge kameraet vil du få en bedre pris for et minnekortbasert et, mener jeg.

Lenke til kommentar

bb79,

 

Du har et poeng. Jeg har jo tenkt i de baner selv. Da dropper jeg harddisk-versjonen i allefall. Men hva med 32 GB integrert minne kontra kun-minnekort-versjonen? Hmmm.

 

Leste forresten at minnekort versjonen IKKE har manuell fokus(ring) noe som er dårlig! :( Gir mindre frihet når man lager film selv! Derfor ser det ut til at jeg MÅ ha mellom-varianten, den med 32 GB internminne og minnekort.

Lenke til kommentar

bare sånn for å svare litt raskt.. jeg filmer med et EOS 550D, helt suverent kamera til å filme med!! (sett i sammenheng med pris)

Faderen fikk et Panasonic HDC-SDX1 til jul, og jeg er ikke direkte imponert over kvaliteten (sammenlignet med hva jeg kan oppnå med 550D) :dontgetit:

for all del, SDX1 er mye bedre enn de fleste andre småkamera, men personlig foretrekker jeg DSLR filming helt til jeg får RED SCARLETen min!! :new_woot:

Lenke til kommentar

Drittformatet MOI..... SÅ ustandard! Hvorfor kan det ikke være AVI, MPG eller MOV??????? Neeeida de måtte lage et eget format.. MOI! :p Får aldri spilt det av noe sted! Hvordan konvertere disse? Kom forresten inn på kameraet. Fant ut at det kun er EN film som er ødelagt, men får ikke slettet denne PÅ kameraet. KANSKJE hvis jeg sletter den via USB på pc'en... :p Men kameraet er for dårlig for meg! :( Grøtete bilde!

 

a_strann: Red Scarlet?

Lenke til kommentar

a_strann: Red Scarlet?

 

Vet du ikke hva RED Scarlet er? ooooh, you're in for a treat!!

Det er et kamera som filmer 3K i 120fps, RAW!!

for å sette oppløsningen litt i perspektiv:

 

scarlet2.jpg

 

ca 7000$ for kameraet med fixed-lens. RÅTT!

eneste som s*ger litt, er at jeg må kjøpe ny PC for å i det hele tatt klare å spille av filene :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det hadde vært mye letter å gi trådstarter råd hvis han forteller litt hva slags type filmer han skal produsere. Er det små filmer for egen del? Hva slags type motiver? Skal de publiseres kommersielt?

 

Forskjellen på video fra DSLR & et video kamera er ganske vesentlig i forhold til typen filmprosjekt som er planlagt i forhold til sensor størrelse, dybdeskarphet osv.

Overstående harogså litt å si på hva slags PC anbefalinger som gjelder. Samme gjelder alt annet ekstrautstyr som er nødvendig eller ikke.

DSLR maks kontinuerlig opptak er 12 minutter ikke 29 minutter som trådstarter skriver. Den begrensningen er egentlig ikke noen hindring da lengre kontinuerlig opptak sjelden har noen praktisk nytte.

 

 

 

 

>>>RED Scarlet Fixed er et kamera med 2/3" sensor med 8x fast zoom, 3K (4.9mpx) CMOS sensor med RAW opptak og maks 120fps. Det vil bli lanser som produksjons modell i løpet av våren/sommeren. Men ventelisten er lang, så når tilgjengelighet i noe særlig grad beror på hvor mange de klarer å produsere i starten. Prisen blir omtrent som Panasonic AF100 basert på mikro 4/3"" sensor.

 

 

 

Et par video intervjuer med RD Scarlet;

 

http://www.youtube.com/watch?v=gXcgOZMBW1k

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=3-Q7iawyDXY

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det vil bli lanser som produksjons modell i løpet av våren/sommeren. Men ventelisten er lang, så når tilgjengelighet i noe særlig grad beror på hvor mange de klarer å produsere i starten.

 

Skulle egentlig kommet ut våren 2010, men i kjent stil utsetter RED gang etter gang. Tør ikke håpe på noe før de kommer med en konkret dato. Når det gjelder venteliste, så er det faktisk ikke-eksisterende på nåværende tidspunkt. Normalt legger de ut "forhåndssalg" hvor folk kan betale depositum (slik de gjorde med RED ONE og EPIC). Scarlet har enda ikke hatt noen PRE-order. Det er førstemann til mølla som gjelder!! :thumbup:

 

for the record, så har jeg ikke planer om å kjøpe fixed-lens versjonen.

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...