Gå til innhold

Film utstyr råd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart konfirmant og planleger og bruke mesteparten av pengene på film-utstyr.

Men det hadde vært fint og fått litt hjelp til hva som var billigest og samtidig mest kompakt!

Produktene jeg har skrevet nedenfor er tatt i utgangspungt fra at jeg skal kjøpe det nye canon 5d mark 3 når den kommer ut.

(fint hvis dere finner en 'mulig' pris på det og)

 

*Belysning (Gjerne 3-punkt lys).

*Steadycam/flycam (med belte og fjæring).

*Shotgun-mikrofon og en harddiskrecorder (som f.eks Zoom H4n).

*'microphone boom pole'.

*Shoulder mount/rig for dslr.

*Sammenleggbar lys reflector.

*HDSLR Monitor.

*Mattebox for dslr

*follow focus

*'LCDVF'

*'Smartest løsning for minnekort' (råd)

 

*Eventuelt den billigeste men funksjonelle dollyen og en camera cranen du kan finne.

 

Bare si fra hvis det er noe viktig jeg har glemt!

Tusen takk

Mvh Emil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Her er en rask oversikt over noe av det billigste du kan få tak i!

 

Belysning (Gjerne 3-punkt lys).

$650, her

 

Steadycam/flycam (med belte og fjæring)

$925, her

 

Shotgun-mikrofon og en harddiskrecorder (som f.eks Zoom H4n).

Zoom H4n NOK 1995,- her

Shotgun-mic NOK 860,- her

 

microphone boom pole

$175 her

 

Shoulder mount- follow focus - mattebox - cage

$1.084, her

 

HDSLR Monitor

$350, her

 

Eventuelt den billigeste men funksjonelle dollyen og en camera cranen du kan finne

Dolly $475, her

Crane $385, her

 

Dette blir dyrt du..!

$4000 + nesten 3000 NOK, før frakt, moms og tollavgift.

Så kommer kameraet i tillegg.

 

Håper du har rike foreldre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja, er en ønskeliste med utstyr for en rundt 60-70 000,- kr det her... :) :) Skulle ønske jeg hadde dratt inn like mye i min konfirmasjon en gang tidlig på 80-tallet, hehe! :)

 

Vær realist, start med billigere utstyr. Anbefaler Panasonic GH2 istedet for Canon 5D. Er MYE billigere og like god kvalitet (om ikke bedre) på film. Ligger masse tester av GH2 på YouTube, og den er helt klart verdt pengene. Kjøp inn videomic pro fra Røde, sammen med en lydbom (skaffes billig fra BH Photovideo i USA), batterier og minnebrikker til kamera. Et par linser (20 mm) og 14-142 mm som følger med i pakken når man kjøper kamera. Du kan også gå for ei billigere linse i kamerapakken, og spare rundt kr 3000,- på det. Alle disse tingene kommer på rundt 20 000,- kr. Til sammenligning koster vel en Canon 5D omtrent det, bare for kamerahuset, linser kommer i tillegg...

 

Mattebox har du ikke bruk for i starten. Kjøp et godt stativ i stedet for (tripod) (legg rundt 3000,- kr i stativ og videohode). Steadycam og skulderrigger kan du vente med). Kjøp en billig versjon i såfall (max 1000,- kr), det finnes det og...

 

Du trenger heller ingen egen lydopptaker når du kjøper GH2. Du kan justere lyden manuelt inn på kamera, og det blir bra lyd med f.eks. Videomic Pro tilkoblet.

 

Et lysanlegg som du beskriver, koster fort 10 000,- kr. Glem det. Kjøp heller et kameralys for en 1000-lapp på nettet, eller ei arbeidslampe på nærmeste butikk.

 

Du trenger heller ingen monitor ved å bruke GH2 som kamera, fordi LCD-skjermen er utdragbar og utvippbar. Fungerer helt greit i starten, så kan man evt. kjøpe monitor etterhvert.

 

Følgefokus har du ikke bruk for. Autofokusen på GH2 knuser autofokusen på Canon 5d, samt at du selvfølgelig også har manuell fokus.

 

Tilsammen ender hele denne pakka opp på rundt kr 25 000,-. Dermed har jeg spart deg for kr 45 000.- i utgifter. :) :) DET burde være bra. :)

Endret av manitou
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for gode råd! :)

Jeg endte opp med:

Sony nex-vg10 som kamera,

en ganske bra shoulder mount- follow focus - mattebox - cage fra cinecity,

en zoom H4n og en shotgun mic fra røde,

Og til slutt toppheadsette fra wesc.

 

Kombinasjonen fungerer veldig bra til små oppdrag privat osv, men jeg har vært så heldig å finne et filmkurs som gratis låner ut utstyr til en halv million for spesiellt intresserte ungdommer. Bla 3 stk. Panasonic AG-AF101 & 3 forskjellige linser til den, 3 proffesjonelle lyspakker, steadycam, jib, dolly, mic's osv osv... Sinnsykt kult opplegg og jeg er utrolig fornøyd med å få være med på noe sånnt! :D

 

Se opp forprosjekter ol i framtiden ved å f eks følge meg på Twitter @omnonz ! :)

http://twitter.com/#!/omnonz

 

Takk til alle som tok seg tid til å svare! :D

Endret av Imaul
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, er en ønskeliste med utstyr for en rundt 60-70 000,- kr det her... :) :) Skulle ønske jeg hadde dratt inn like mye i min konfirmasjon en gang tidlig på 80-tallet, hehe! :)

 

Vær realist, start med billigere utstyr. Anbefaler Panasonic GH2 istedet for Canon 5D. Er MYE billigere og like god kvalitet (om ikke bedre) på film. Ligger masse tester av GH2 på YouTube, og den er helt klart verdt pengene. Kjøp inn videomic pro fra Røde, sammen med en lydbom (skaffes billig fra BH Photovideo i USA), batterier og minnebrikker til kamera. Et par linser (20 mm) og 14-142 mm som følger med i pakken når man kjøper kamera. Du kan også gå for ei billigere linse i kamerapakken, og spare rundt kr 3000,- på det. Alle disse tingene kommer på rundt 20 000,- kr. Til sammenligning koster vel en Canon 5D omtrent det, bare for kamerahuset, linser kommer i tillegg...

 

Mattebox har du ikke bruk for i starten. Kjøp et godt stativ i stedet for (tripod) (legg rundt 3000,- kr i stativ og videohode). Steadycam og skulderrigger kan du vente med). Kjøp en billig versjon i såfall (max 1000,- kr), det finnes det og...

 

Du trenger heller ingen egen lydopptaker når du kjøper GH2. Du kan justere lyden manuelt inn på kamera, og det blir bra lyd med f.eks. Videomic Pro tilkoblet.

 

Et lysanlegg som du beskriver, koster fort 10 000,- kr. Glem det. Kjøp heller et kameralys for en 1000-lapp på nettet, eller ei arbeidslampe på nærmeste butikk.

 

Du trenger heller ingen monitor ved å bruke GH2 som kamera, fordi LCD-skjermen er utdragbar og utvippbar. Fungerer helt greit i starten, så kan man evt. kjøpe monitor etterhvert.

 

Følgefokus har du ikke bruk for. Autofokusen på GH2 knuser autofokusen på Canon 5d, samt at du selvfølgelig også har manuell fokus.

 

Tilsammen ender hele denne pakka opp på rundt kr 25 000,-. Dermed har jeg spart deg for kr 45 000.- i utgifter. :) :) DET burde være bra. :)

 

 

Jeg kunne ikke skrevet en eneste setning bedre.

 

Dette burde nesten bli satt som sticky, som en oppskrift for nybegynnere som er like gale som oss når det kommer til videoproduksjon :)

Lenke til kommentar

Ja, er en ønskeliste med utstyr for en rundt 60-70 000,- kr det her... :) :) Skulle ønske jeg hadde dratt inn like mye i min konfirmasjon en gang tidlig på 80-tallet, hehe! :)

 

Vær realist, start med billigere utstyr. Anbefaler Panasonic GH2 istedet for Canon 5D. Er MYE billigere og like god kvalitet (om ikke bedre) på film. Ligger masse tester av GH2 på YouTube, og den er helt klart verdt pengene. Kjøp inn videomic pro fra Røde, sammen med en lydbom (skaffes billig fra BH Photovideo i USA), batterier og minnebrikker til kamera. Et par linser (20 mm) og 14-142 mm som følger med i pakken når man kjøper kamera. Du kan også gå for ei billigere linse i kamerapakken, og spare rundt kr 3000,- på det. Alle disse tingene kommer på rundt 20 000,- kr. Til sammenligning koster vel en Canon 5D omtrent det, bare for kamerahuset, linser kommer i tillegg...

 

Mattebox har du ikke bruk for i starten. Kjøp et godt stativ i stedet for (tripod) (legg rundt 3000,- kr i stativ og videohode). Steadycam og skulderrigger kan du vente med). Kjøp en billig versjon i såfall (max 1000,- kr), det finnes det og...

 

Du trenger heller ingen egen lydopptaker når du kjøper GH2. Du kan justere lyden manuelt inn på kamera, og det blir bra lyd med f.eks. Videomic Pro tilkoblet.

 

Et lysanlegg som du beskriver, koster fort 10 000,- kr. Glem det. Kjøp heller et kameralys for en 1000-lapp på nettet, eller ei arbeidslampe på nærmeste butikk.

 

Du trenger heller ingen monitor ved å bruke GH2 som kamera, fordi LCD-skjermen er utdragbar og utvippbar. Fungerer helt greit i starten, så kan man evt. kjøpe monitor etterhvert.

 

Følgefokus har du ikke bruk for. Autofokusen på GH2 knuser autofokusen på Canon 5d, samt at du selvfølgelig også har manuell fokus.

 

Tilsammen ender hele denne pakka opp på rundt kr 25 000,-. Dermed har jeg spart deg for kr 45 000.- i utgifter. :) :) DET burde være bra. :)

 

Jeg er ikke helt enig her. Panasonic GH2 har en bedre codec, men har mindre sensor, noe som må veies opp mot hverandre. I tillegg kan man justere lyden manuelt på 5DmkII også, men jeg vil uansett anbefale en ekstern opptager så man kan bruke gode mikrofoner som ofte krever fantommating (strøm fra opptager), og har XLR-kobling.

I tillegg vil jeg ikke anbefale å droppe følgefokus. Autofokusen vet ikke hva du ønsker å ha i fokus, den bare gjetter. Manuell fokus er den eneste veien å gå når man lager film, da kan man velge selv hva man vil ha i fokus.

Lenke til kommentar

Ja, er en ønskeliste med utstyr for en rundt 60-70 000,- kr det her... :) :) Skulle ønske jeg hadde dratt inn like mye i min konfirmasjon en gang tidlig på 80-tallet, hehe! :)

 

Vær realist, start med billigere utstyr. Anbefaler Panasonic GH2 istedet for Canon 5D. Er MYE billigere og like god kvalitet (om ikke bedre) på film. Ligger masse tester av GH2 på YouTube, og den er helt klart verdt pengene. Kjøp inn videomic pro fra Røde, sammen med en lydbom (skaffes billig fra BH Photovideo i USA), batterier og minnebrikker til kamera. Et par linser (20 mm) og 14-142 mm som følger med i pakken når man kjøper kamera. Du kan også gå for ei billigere linse i kamerapakken, og spare rundt kr 3000,- på det. Alle disse tingene kommer på rundt 20 000,- kr. Til sammenligning koster vel en Canon 5D omtrent det, bare for kamerahuset, linser kommer i tillegg...

 

Mattebox har du ikke bruk for i starten. Kjøp et godt stativ i stedet for (tripod) (legg rundt 3000,- kr i stativ og videohode). Steadycam og skulderrigger kan du vente med). Kjøp en billig versjon i såfall (max 1000,- kr), det finnes det og...

 

Du trenger heller ingen egen lydopptaker når du kjøper GH2. Du kan justere lyden manuelt inn på kamera, og det blir bra lyd med f.eks. Videomic Pro tilkoblet.

 

Et lysanlegg som du beskriver, koster fort 10 000,- kr. Glem det. Kjøp heller et kameralys for en 1000-lapp på nettet, eller ei arbeidslampe på nærmeste butikk.

 

Du trenger heller ingen monitor ved å bruke GH2 som kamera, fordi LCD-skjermen er utdragbar og utvippbar. Fungerer helt greit i starten, så kan man evt. kjøpe monitor etterhvert.

 

Følgefokus har du ikke bruk for. Autofokusen på GH2 knuser autofokusen på Canon 5d, samt at du selvfølgelig også har manuell fokus.

 

Tilsammen ender hele denne pakka opp på rundt kr 25 000,-. Dermed har jeg spart deg for kr 45 000.- i utgifter. :) :) DET burde være bra. :)

 

Jeg er ikke helt enig her. Panasonic GH2 har en bedre codec, men har mindre sensor, noe som må veies opp mot hverandre. I tillegg kan man justere lyden manuelt på 5DmkII også, men jeg vil uansett anbefale en ekstern opptager så man kan bruke gode mikrofoner som ofte krever fantommating (strøm fra opptager), og har XLR-kobling.

I tillegg vil jeg ikke anbefale å droppe følgefokus. Autofokusen vet ikke hva du ønsker å ha i fokus, den bare gjetter. Manuell fokus er den eneste veien å gå når man lager film, da kan man velge selv hva man vil ha i fokus.

 

 

Når vi snakker om en prisforskjell på 50%/100% avhengig av hvilket kamera man tar som utgangspunkt, og at de begge nesten har identisk kvalitet på video og man kun skal bruke det til video, er det ingen tvil om hva en nybegynner som ikke har styrtrike foreldre bør velge.

 

Canon 5D sin umiddelbare forskjell i praksis er høyere dof pga fullformat, noe som ikke alltid er bra. Og Canon 5D sin litt mindre forskjell er at det har litt bedre fargedybde og fargedynamisk omfang (ble det formulert riktig tro?).

 

Men dette er ikke merkbart for nybegynnere om man ikke har to like shots på to like skjermer ved siden av hverandre.

 

Jeg har en GH2, og min bror har en 5D. Og som videoentusiaster har vi lekt mye med disse sammen, og det eneste jeg skulle ønske jeg hadde i ENKELTE tilfeller fra hans 5D er dof-en.

 

Dessuten er det utrolig deilig å slippe å bære på et kamera som alene med optikken "Wide-Angle L series lens EF16-35mm", veier enormt mye. Er ikke i alle situasjonen man kan ha med seg en skulderrigg eller steadicam vest. Og da er GH2 mindre, enklere, lettere og mer praktisk.

 

Med mindre dof blir det også enklere å fokusere manuelt dersom man er i bevegelse og typisk følger etter et motiv som også er i bevegelse.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...