Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST] Frosne vindusspylerdyser


Lufthode

Anbefalte innlegg

Nå nylig var det så kaldt her jeg bor, at vindusspylingen tok kvelden. Jeg vet at tanken ikke er sprukket, jeg har hatt rikelig med kondensfjerner og konsentrert spylervæske, så det er ikke sprukket/frosset, samt at lyktespylingen fungerer. Når jeg kikker opp under panseret, så ser det ut som om det ikke er frost i ledningen som går opp til dysene, ivertfall ikke der det er synlig. Jeg mistenker da at det er dysene som er frosset, og at det ikke er varmt/plussgrader lenge nok til at det tiner. Jeg har forsøkt å legge en bærepose med varmt vann, (lik man gjør når døren er frosset) oppå dysene, uten at dette hjalp. Er det noe annet jeg kan gjøre, kan jeg evt bytte dysene selv? Og om ikke, hvor arbeidskrevende er dette på et verksted?

Endret av Lufthode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parker bilen på et sted med plussgrader. Garasje, parkeringshus etc. Hvis ikke, legg på et varmt omslag (varmeflaske) eller lignende. Om det er frost som er problemet, skal det ikke være noen stor sak å få smeltet bort det som er frosset.

Evt. kan du løsne slangen fra tanken og helle ren sprit på den (rødsprit e.l)

 

En ting lurer jeg på. Hvorfor i all verden har du kondensfjerner i spylervæska? Det er mye vann i den, slik at kondensfjerner har absolutt ingen nytteverdi.

Lenke til kommentar

Det var det de anbefalte på den lokale bilrekvisita-sjappa.. liten flaske, hell på, og så skulle det ikke bare hjelpe mot frost, men også "tine oppover i slangene"...

 

Hva skal man bruke da? Konsentrert spylervæske?

 

og "løsne slangen fra tanken".. jeg er så lite bilkyndig at det er et under at jeg vet hvor jeg heller på spylervæske..

 

Men takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Det var det de anbefalte på den lokale bilrekvisita-sjappa.. liten flaske, hell på, og så skulle det ikke bare hjelpe mot frost, men også "tine oppover i slangene"...

 

Hva skal man bruke da? Konsentrert spylervæske?

 

og "løsne slangen fra tanken".. jeg er så lite bilkyndig at det er et under at jeg vet hvor jeg heller på spylervæske..

 

Men takk for svar! :)

 

Du er jaggu lite kyndig om du ikke klarer å finne slangen som går ut av spylertanken. Det er ikke akkurat så mange å velge i. Du kan jo evt. ta den utav ved dysene og blåse trykkluft gjennom...

Lenke til kommentar

Det er nok tull å helle kondensfjerner i spylevæska! Det hjelper ikke hvis det har fryst og hjelper ikke mot at det skal fryse. Vanlig spylevæske går ned mot -18. Og hvis det er allerede frosset bygger ikke pumpa nok trykk til å dytte ut ispluggen.

 

Hører du at spylevæske pumpa går? Virker lyktespylerene? Det er biler som har to pumper, en for vindu og en for lykter.

 

Topper

Lenke til kommentar

Det er nok tull å helle kondensfjerner i spylevæska! Det hjelper ikke hvis det har fryst og hjelper ikke mot at det skal fryse. Vanlig spylevæske går ned mot -18. Og hvis det er allerede frosset bygger ikke pumpa nok trykk til å dytte ut ispluggen.

 

Hører du at spylevæske pumpa går? Virker lyktespylerene? Det er biler som har to pumper, en for vindu og en for lykter.

 

Topper

 

Da vet jeg at jeg ikke skal ha oppi det mer.

Vanligvis burde det gå bra, men her har det vært ned mot 33 minus,og da frøs det. Jeg hører at pumpen går, og lyktespyleren virker, men jeg aner jo ikke hvor mange pumper jeg har. Rett etter at jeg varmet opp dysene, så kom det noen dråper ut fra den ene dysen, så da regner jeg vel med at det er noe trykk?

Lenke til kommentar

Det er nok tull å helle kondensfjerner i spylevæska! Det hjelper ikke hvis det har fryst og hjelper ikke mot at det skal fryse. Vanlig spylevæske går ned mot -18. Og hvis det er allerede frosset bygger ikke pumpa nok trykk til å dytte ut ispluggen.

 

Hører du at spylevæske pumpa går? Virker lyktespylerene? Det er biler som har to pumper, en for vindu og en for lykter.

 

Topper

 

Da vet jeg at jeg ikke skal ha oppi det mer.

Vanligvis burde det gå bra, men her har det vært ned mot 33 minus,og da frøs det. Jeg hører at pumpen går, og lyktespyleren virker, men jeg aner jo ikke hvor mange pumper jeg har. Rett etter at jeg varmet opp dysene, så kom det noen dråper ut fra den ene dysen, så da regner jeg vel med at det er noe trykk?

Hei

Nå vet ikke jeg hvilke bil du har men hvis dysene sitter på panseret så er det ganske lett å sjekke. Opp med panseret lokaliser dysene napp ut slangen. Prøv å blåse i slangen eller få noen til å bruke spylevæske, hvis du hører at det bobler i tanken når du blåser eller det kommer noe når du opererer hendelen kan det være at dysene er tette.

Hvis du skal ha oppi noe for å sikre at ikke væske fryser må det være noe med alkohol.

Lenke til kommentar

Det er nok tull å helle kondensfjerner i spylevæska! Det hjelper ikke hvis det har fryst og hjelper ikke mot at det skal fryse. Vanlig spylevæske går ned mot -18. Og hvis det er allerede frosset bygger ikke pumpa nok trykk til å dytte ut ispluggen.

Det kommer ikke som ei bombe om jeg sier at svært mye spylevæske som selges, spesielt i dagligvareforetninger, bruker nøyaktig samme stoffet (isopropanol) som antifrys? Ren isopropanol fryser på -90 grader (i følge wikipedia, men har nok noen andre egenskaper når det blander seg med vann), og stoffet som er i kondensfjerner er tilnærmet 100% ren isopropanol (ja, det inneholder "vann" og vann, "vann" som i H2O bundet opp, som slippes dersom det brenner og en svært liten mengde vann vil tro fordi det ikke er mulig å levere ren isopronaol i væskeform).

 

Det som selges som "isfjerner" på bensinstasjoner for bruk på vindusruter er også tilnærmet ren isopronaol, men i tillegg en liten mengde glykol.

 

Alternativet til isopropanol i denne sammenhengen er etanol. Omtrendt samme egenskaper, men ikke like skadelig for lakk, gummi, osv. Etanol er betydelig dyrere enn isopropanol, og brukes derfor å dyrere typer spylevæske typisk solgt på bensinstasjoner.

 

Spylevæske inneholder vel ca. 30% antifrys og resten vann om jeg ikke husker veldig feil. Konsentrert spylevæske er bare ren antifrys, enten isopropanol, etanol eller en blanding av de to.

 

Men uansett skal jeg være enig i at det hjelper ikke å fylle noe som helst på i etterkant etter at det har frosset. Dysa vil uansett være det punktet hvor all is og slush som evt. løsner havner og tetter igjen uansett.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke veit hvordan konstruksjonen er hos deg, kan det også være at stempelet ved pumpa som bestemmer om du skal spyle bak eller foran ikke glir skikkelig frem og tilbake. På min bil er dette et T-stykke der stempelet beveger seg fra den ene siden til den andre siden ettersom hvor jeg vil spyle. Jeg opplevde en gang at denne ikke ville gå skikkelig fra hver side, dermed ble trykket dårlig/fraværende. Gummistemplet hadde utvidet seg med tiden og fikk det dermed litt trangt, men litt pussing på den fikset saken. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.:)

 

For ordens skyld: Jeg har en Peugeot 307sw 1,6 bensin, 2002 mod.

 

Jeg skal forsøke å løsne slangen som går opp til dysen, og se om det kommer noe ut. Hvis dysene er tettet, kan man da rense dem med noe, f.eks en nål, eller det enkelt å bytte dem?

 

Jeg er nok ikke teknisk nok til å kikke på tanken eller pumper..for meg så forsvinner det ned via åpningen i motorrommet, og dukker magisk opp på vinduet når jeg drar i en spake.. :p

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.:)

 

For ordens skyld: Jeg har en Peugeot 307sw 1,6 bensin, 2002 mod.

 

Jeg skal forsøke å løsne slangen som går opp til dysen, og se om det kommer noe ut. Hvis dysene er tettet, kan man da rense dem med noe, f.eks en nål, eller det enkelt å bytte dem?

 

Jeg er nok ikke teknisk nok til å kikke på tanken eller pumper..for meg så forsvinner det ned via åpningen i motorrommet, og dukker magisk opp på vinduet når jeg drar i en spake.. :p

Hei

Du har to pumper, en til lykte spylerene og en til vinduet foran og bak.

Virker spyleren bak?

Hvis den virker bak er det tett et sted, mest sannsynlig i dysene. Pumpa går en vei når du spyler foran og motsatt når du skal spyle bak.

 

sjekk : http://public.servicebox.peugeot.com

 

post-186043-0-14048400-1297115684_thumb.jpg

 

Sikringen kan også være gåen så det kan være lurt å sjekke.

 

Topper

Lenke til kommentar

Tusen takk for opplysning om pumpene.

Skal sjekke spylingen bak. Hvis det er pumpen som er gåen, eller noe fra pumpen og oppover, vil dette være veldig arbeidskrevende på et verksted? Her er det vel mest arbeidstiden som kommer til å koste, ikke delene?

Tja på min peugeot partner koster pumpe ca 300,- tror jeg. Du må av med hjulet og av med innerskjemen, det tar ikke så lang tid skulle man tro.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...