Gå til innhold

dataingeniør forskjellige spm.


Anbefalte innlegg

hallo folkens!

 

jeg går i 9. klasse og har ca. 5 i snitt. jeg har lyst å bli dataingeniør. jeg lurer på hva jeg kan jobbe med som dataingeniør, hvilken videregående jeg skal gå på, (og hvilke fag jeg skal ta)? har hørt man har i gjennomsnitt 400 000 kr i året, gjelder dette for noen spesielle områder eller alle ? har hørt at jeg burde gå på NTNU for å bli ingeniør, er dette den beste skolen ?

 

er det noen som er data ingeniør som kan fortelle meg hvordan hverdagen er osv. ?

 

jeg elsker å holde på med data :) det meste av dagen går til det xD

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ta studiespesialiserende med fordypning innen matte og fysikk, om du vil også IT.

NTNU er ett av mange valg av studiesteder innenfor it, jeg vet ikke hva som er best men du får god utdanninger innen de fleste universiteter idag.

 

Dataingeniører jobber stort sett som konsulenter, dvs oppdrag i forskjellige bedrifter der du lager ett program bedriften vil ha sammen med fler. Altså så ender du opp som en programmerer etter endt utdannelse.

Lenke til kommentar

NTNU er en av de største, men på ingen måte nødvendigvis den beste. Det kommer jo ann på hva du prioriterer også. NTNU er typisk mer teoretisk rettet, og det er ikke mulighet til å ta noen bachelor-grad der, kun Master (5 år). Mens på de fleste høyskoler så vil det være mer praktisk rettet opp mot arbeidslivet og du vil kunne ta en bachelor (3 år) og så utvide til Master (2 ekstra år). Da står du i det minste med en grad etter 3 og 4 år, mens om du dropper ut etter 4 år på NTNU så har du ingenting.

 

Det er vel og merke høyere karakterkrav på NTNU. Men igjen, det er jo lov (og anbefalt) å søke flere steder. NTNU er generelt mye mer internasjonalt og er mer populært som også gjennspeiler høyere karakterkrav. Har en del venner som går ingeniør på NTNU og som er fornøyd med det, mens jeg samtidig har andre gode bekjente som gikk over til høyskolen i sør-trønderlag hvor jeg selv går, og synes det var bedre. Det er litt hipt som hapt, men for min egen del så ønsker jeg en noe mer praktisk og arbeidsrettet opplæring. :)

 

Man kan jo f. eks ta 3 år på høyskole og så de to siste årene på NTNU. En salig blanding som sikrer deg samme grad (master og sivilingeniørgrad hos NTNU) men med sikkerhet om en grad etter bare tre år.

 

 

 

 

Gjennomsnittelig lønn ligger vel noe ala mellom 350 000 og 450 000, alt etter hvor du havner. Statelig er som regel noe dårligere betalt, mens privat er bedre betalt men muligens ikke like sikker jobb. Uansett, så kommer det jo VELDIG ann på da. ;) Som ingeniør så er du rimelig sikker på at du får deg jobb i disse tider, og det er ventet enda bedre tider. (des flere jobber, des bedre tilbud, des bedre lønn)

 

Det er veldig mangel på ingeniører, og alt tyder på at det vil fortsette inn i overskuelig fremtid.

 

 

 

 

Edit: Det skal sies at jeg kjenner en del som er dataingeniørstudenter, men selv er jeg elektroingeniørstudent og kan derfor ikke svare på alle dine spørsmål.

 

Men av det jeg har svart på så er forskjellene ikke så store. Rent karaktermessig så vil du komme inn på det meste om du fortsetter slik. Det kommer litt ann på hvor mange ekstrapoeng du bygger deg opp i løpet av vidregående. Et snitt på 5 pluss gjerne et par ekstra realfagspoeng eventuelt noen alderspoeng/militærpoeng gjør at du stiller med noe rundt 54-60 poeng (snittkarakter x 10 + ekstrapoeng), som gjør at du kan komme inn på det aller meste. På høyskoler derimot, så slipper som regel de fleste inn, og om det er krav så ligger det gjerne på rundt 40-45 poeng.

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg jobber som produkt tester og vil anbefale deg å fokusere på matematikk og realfag. Du vil få bruk for forståelsen i hvordan løse algoritmer og "bryte" ned problemstillinger.

 

Min teori er at folk som gjerne er flinke i matematikk, gjør det også godt når det kommer til programmering.

 

Har du det "tunge" teoretiske + programmeringen i boks kan du få jobb over alt om du er flink.

 

Jeg ville også fokusert på C++ og lært det grunnleggende allerede nå om du har lyst. Det hjelper deg godt når du kommer videre.

 

Du må nesten finne ut hva du synest er aller best å drive på med foran skjermen. Det nytter ikke å starte på ett 3 årig løp som innebærer en haug med dritfag og kun ett eller to du liker.

 

Det føles som halve Norge skal redigere video og lage grafikk for tiden, men det ikke er like mange som faktisk skal lage greiene bak og jeg vil tro at de får mest av penga siden det blir høyere konkurranse om de få flinke hodene, mens det blir "oversvømmelse" av flash folk.

 

Det er forresten lenge siden IT var dritfett betalt, men er du flink kommer penga automatisk.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...