Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

W7/Compaq - formatere HD m/ gjenoppretting av OS?


Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem for å omformatere harddisken (slette alt som er på den) og beholde det piratkopierte operativsystemet (tidl. Vista) uten å benytte installasjons-CD'en? Noen med en komplett oppskrift? Det er en Compaq Presario CQ60 med 64-bits Windows 7 Ultimate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan benytte samme oppskrift som for å flytte installasjonen over til en annen disk - du trenger faktisk en annen disk for å parkere installasjonen mens du omformatterer disken din.

 

Men hva skulle poenget være med reformatteringen dersom du ønsker å schmokke den samme installasjonen ned på disken igjen? Da er du jo der du startet? (Dog med en disk med oppfriskede sektor - noe du kanskje ikke en gang kommer til å merke.)

Lenke til kommentar

Og hvilken oppskrift er det? Er grønn på dette, trodde jeg måtte inn i BIOS og boote fra disken med OS-originalplaten? Eller finnes det noe annet alternativ?

 

Grunnen er at jeg har en rekke programmer som ikke lar seg avinstallere på den vanlige måten og at PC'n begynner å føles treig. Så målet er å renske hele maskinen og beholde Windows 7 uten å bruke CD/DVD.

Lenke til kommentar

Du kan ikke omformattere harddisken uten å bli nødt til å reinstallere OS'et etterpå.

Hvis du ikke vil/kan reinstallere OS'et, så kan du ikke formattere disken.

 

Da får du heller prøve programmer som REVO Uninstaller for å avinstallere programmer som ikke lar seg avinstallere på vanlig måte, eller CCleaner som vel også kan renske ut saker og ting fra systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...