Gå til innhold

Kristen nestekjærlighet? Ikke i dette tilfelle...


Anbefalte innlegg

Flimzes: Hvorfor siterer du ting jeg ikke har sagt..?

 

Jeg merker jeg er i et irritert humør nå, må unnskylde det. Men forstår du ikke at det å ha fri vilje innebærer å ta egne valg? Ganske logisk, yes?

Du har sagt det, men du forstår ikke at det ikke er et svar. Det er som å svare at 2+2 er 4 på et multiplikasjonsspørsmål - vi er litt forbi det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flimzes: Hvorfor siterer du ting jeg ikke har sagt..?

 

Jeg merker jeg er i et irritert humør nå, må unnskylde det. Men forstår du ikke at det å ha fri vilje innebærer å ta egne valg? Ganske logisk, yes?

Du har sagt det, men du forstår ikke at det ikke er et svar. Det er som å svare at 2+2 er 4 på et multiplikasjonsspørsmål - vi er litt forbi det.

2 ganger 2 er 4. Trodde vi var kommet så langt, men men ..

 

Hvis du ikke forstår svaret, har det ingen hensikt i at jeg fortsetter å svare deg, det blir ikke lettere å forstå enn dette.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke forstår svaret, har det ingen hensikt i at jeg fortsetter å svare deg, det blir ikke lettere å forstå enn dette.

Fri vilje er et uhyre enkelt konsept.

 

Konseptet som du ikke forstår er at et perfekt sinn vil ta perfekte avgjørelser.

 

Om vi ikke har et perfekt sinn er vi ikke perfekte.

 

Om vi ikke er perfekte er ikke vår skaper perfekt.

 

Om gud ikke er perfekt, hvorfor kalle han gud.

Lenke til kommentar

Må alt Gud skaper være perfekt? Hvor fikk du den ideen? Han KUNNE skapt oss perfekte, slik at vi ikke hadde evnen til å gjøre ondt, men hva ligger det i å være god da?

 

Hvis du mener at Gud er allmektig i den forstand at logikken ikke gjelder Han, hvorfor skal dette være et unntak til det premisset?

Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Må alt Gud skaper være perfekt? Hvor fikk du den ideen? Han KUNNE skapt oss perfekte, slik at vi ikke hadde evnen til å gjøre ondt, men hva ligger det i å være god da?

 

Hvis du mener at Gud er allmektig i den forstand at logikken ikke gjelder Han, hvorfor skal dette være et unntak til det premisset?

Kan gud være perfekt dersom han har skapt uperfekte mennesker.... :hmm:

 

Det er innlysende at gud ikke kan ha skapt mennesker og samtidig være perfekt.

Lenke til kommentar

Hvis valget er å skape oss perfekte, la oss gå perfekte gjennom en perfekt verden i et perfekt liv.

 

Eller la oss oppleve død og fordervelse, synde, drepe, gjøre mot hans vilje og så straffe oss for det.

 

Logikken går tilbake til seg selv her, om han var perfekt, ville han tatt den perfekte avgjørelse, som var det øverste valget.

 

Om han ikke er perfekt derimot..

Lenke til kommentar

Må alt Gud skaper være perfekt? Hvor fikk du den ideen? Han KUNNE skapt oss perfekte, slik at vi ikke hadde evnen til å gjøre ondt, men hva ligger det i å være god da?

 

Hvis du mener at Gud er allmektig i den forstand at logikken ikke gjelder Han, hvorfor skal dette være et unntak til det premisset?

Kan du tenke deg en mer pefekt verden?

Jeg kan.

Uten jordskjelv, vulkanutbrudd, sykdommer, tørkekatastrofer osv.....

 

Er jeg mer perfekt enn gud da?

Lenke til kommentar

Må si meg enig flimzes, det er ingenting som hindret gud i å skape oss perfekte og utelukke all dritt, og hele meninga med skapelsen hans er at vi skal få det perfekt når vi dauer, dersom vi gjør ting riktig.

 

Gud vil i utganspunktet at alle skal komme til himlen, det kunne han glatt ha ordnet, men istedet må vi igjennom denne testen som flesteparten stryker på.

 

Enten er gud et sadistisk rasshøl av dimensjoner, eller så eksisterer han ikke.

Lenke til kommentar

Må si meg enig flimzes, det er ingenting som hindret gud i å skape oss perfekte og utelukke all dritt, og hele meninga med skapelsen hans er at vi skal få det perfekt når vi dauer, dersom vi gjør ting riktig.

 

Gud vil i utganspunktet at alle skal komme til himlen, det kunne han glatt ha ordnet, men istedet må vi igjennom denne testen som flesteparten stryker på.

 

Enten er gud et sadistisk rasshøl av dimensjoner, eller så eksisterer han ikke.

Jeg vil helst ikke poste identiske innlegg, så vennligst les mine forrige innlegg i denne tråden så finner du grunnen til at det ikke er så lett som vi vil ha det til.

Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så hvordan kan menneskene ha vært perfekte om de valgte feil.

 

Ser du ikke at det er et stort hull, nei krater, i logikken her?

Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så menneskets fri vilje skapte naturkatastrofer og sykdommer??

Riktig.

Hvordan kan fri vilje styre naturen?

Jeg er spent på svar :)

Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så hvordan kan menneskene ha vært perfekte om de valgte feil.

 

Ser du ikke at det er et stort hull, nei krater, i logikken her?

Ok, jeg skal svare dere fordi jeg ikke vil at dere (og alle de som leser) skal tro at DERE har rett. Så les dette nøye:

 

Da Adam og Eva fortsatt var i Edens hage, var alt perfekt. De gikk rundt nakne, men skammet seg ikke, for synd var ikke. Men da de gjorde den ene tingen Gud uttrykkelig ba dem ikke å gjøre, da valgte de bort Guds perfekte hage for synden. Dette kalles syndefallet. Vi har arvet denne synden fra dem. Derfor er det elendighet i verden. PÅ GRUNN AV OSS.

 

Okey? :)

Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så hvordan kan menneskene ha vært perfekte om de valgte feil.

 

Ser du ikke at det er et stort hull, nei krater, i logikken her?

Ok, jeg skal svare dere fordi jeg ikke vil at dere (og alle de som leser) skal tro at DERE har rett. Så les dette nøye:

 

Da Adam og Eva fortsatt var i Edens hage, var alt perfekt. De gikk rundt nakne, men skammet seg ikke, for synd var ikke. Men da de gjorde den ene tingen Gud uttrykkelig ba dem ikke å gjøre, da valgte de bort Guds perfekte hage for synden. Dette kalles syndefallet. Vi har arvet denne synden fra dem. Derfor er det elendighet i verden. PÅ GRUNN AV OSS.

 

Okey? :)

Snilt gjort å straffe alle mennesker for at en gjorde en feil for 6000 år siden....

Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så hvordan kan menneskene ha vært perfekte om de valgte feil.

 

Ser du ikke at det er et stort hull, nei krater, i logikken her?

Ok, jeg skal svare dere fordi jeg ikke vil at dere (og alle de som leser) skal tro at DERE har rett. Så les dette nøye:

 

Da Adam og Eva fortsatt var i Edens hage, var alt perfekt. De gikk rundt nakne, men skammet seg ikke, for synd var ikke. Men da de gjorde den ene tingen Gud uttrykkelig ba dem ikke å gjøre, da valgte de bort Guds perfekte hage for synden. Dette kalles syndefallet. Vi har arvet denne synden fra dem. Derfor er det elendighet i verden. PÅ GRUNN AV OSS.

 

Okey? :)

Snilt gjort å straffe alle mennesker for at en gjorde en feil for 6000 år siden....

Vi har a_r_v_e_t synden. Skyld på Adam og Eva.

Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Det var mennesket som valgte synden fremfor Gud. Edens hage var et slikt sted du beskriver. Men da de brukte sin frie vilje mot Gud, slapp de inn all elendighet på kjøpet.

Så hvordan kan menneskene ha vært perfekte om de valgte feil.

 

Ser du ikke at det er et stort hull, nei krater, i logikken her?

Ok, jeg skal svare dere fordi jeg ikke vil at dere (og alle de som leser) skal tro at DERE har rett. Så les dette nøye:

 

Da Adam og Eva fortsatt var i Edens hage, var alt perfekt. De gikk rundt nakne, men skammet seg ikke, for synd var ikke. Men da de gjorde den ene tingen Gud uttrykkelig ba dem ikke å gjøre, da valgte de bort Guds perfekte hage for synden. Dette kalles syndefallet. Vi har arvet denne synden fra dem. Derfor er det elendighet i verden. PÅ GRUNN AV OSS.

 

Okey? :)

Ikke på grunn av oss, men på grunn av 2 mennesker som ikke visste bedre. Det er urettferdig, det som er enda mer urettferdig er at det ikke er mulig for alle å tro på denne guden! Det er ikke fri vilje i det hele tatt, brorparten av alle mennesker kan ikke bare velge å oppriktig tro på gud, det går bare ikke.

Lenke til kommentar

Vi har a r v e t synden. Skyld på Adam og Eva.

Hvem bestemte at vi skulle a r v e synden :)

 

Tenk deg: Adam tok et eple for 6000 år siden.

Det gjorde at jorden og alle dens svakheter og feil(naturkatastrofer, sykdommer osv...) oppsto.

I tillegg blir alle fodt med arvet synd!

 

Litt vel hard straff, synes du ikke?? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...