Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utrolig demotivert til skole


Eloquent

Anbefalte innlegg

Jeg går sisteåret studiespesialiserende på VGS og som mange andre, er jeg skolelei, bare at i mitt tilfelle er det litt verre. Jeg lar være å lese til prøver som ikke interesserer meg og skulker dagen prøven er på. Denne uken har jeg skulket tre prøver, noe som da resulterer i at jeg begynner å havne i en dårlig situasjon. Moren min visste ikke om dette, og senest i dag sendte jeg melding til læreren om at jeg har personlige problemer og derfor ikke får sove mye, så jeg kunne ikke komme på skolen. Attpåtil hadde jeg skrevet at moren min rådet meg til å bli hjemme i dag, og der var hvor det smalt. Læreren min hadde visstnok tatt kontakt med muttra og derfra har det blitt mye leven.

 

Tingen er den at jeg har en holdning til enkelte fag som gir meg veldig liten motivasjon til å lese eller jobbe med det. Historie, litteraturhistorie (norsk) og religion er hovedsakelig fagene jeg misliker sterkt. Dette er fordi det har ingen praktisk betydning senere i livet hvor godt jeg kan disse fagene og jeg føler at hvert sekund brukt på å lære om disse fagene er et sekund bortkastet.

 

På siden av det, har jeg realfag. R-Matte, Kjemi 2 og Fysikk 2. Fysikken og matten er greit nok, interessant nok også da det gjelder i virkeligheten og alltid vil forbli sånn. Kjemien er så og si gitt opp pga. læreren har bortlæringsvansker og vi får ikke skifta lærer, til tross for at 50 personer har prøvd å fjerne ham.

 

Anyway, poenget med at jeg posta i dette forumet er fordi jeg har vært innom tanken på at dette er en slags bivirkning av en mental sykdom jeg kan ha, men usikker på hva det skulle vært. Jeg sovner når jeg leser bøker, klarer vel 2-4 sider før øynene mine bare lukker seg igjen, uavhengig av hvor mye jeg har sovet. Jeg har vurdert tanken om at dette kan komme av at eneste gangene jeg leste noe som liten, var på senga før jeg skulle sove, så det kan være noe som ligger i underbevisstheten? Jeg har også ekstremt vanskelig for å følge med en hel time uten å drifte bort i mine egne tanker.

 

Nevneverdig er det at jeg ikke har behøvd å lese på fag fra 1. til 10. og likevel fikk toppkarakterer i alle fag, så overgangen fra US til VGS var tøff da VGS-fag krever at jeg setter meg ned og leser på fag.

 

Håper det ikke ble for mye å lese.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt hvordan du har det. Var i samme situasjon på videregående. Jeg hadde alle de tunge realfagene. For å unngå å få stryk byttet jeg vekk de værste realfagene i 3. klasse (Kjemi 2 og R2). I fellesfagene som norsk og religion fikk jeg for det meste 3ere, jeg gadd heller ikke øve stort til prøver, bare nok til at jeg visste jeg ville bestå på prøvene.

 

Bare fokuser på å komme deg gjennom året, og ikke gjør som en del av mine skolekompiser gjorde: sluttet og begynte å jobbe som vaskedame på røde kors. Selvom man ikke går ut videregående med toppkarakter har man masse muligheter så lenge man har vitnemål.

 

Ikke end opp bak kasseapparatet på Kiwi! Hold ut de siste 4mnd

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du hatt det på denne måten? Er det å være skolelei noe nytt for deg? Og er det andre ting du før syntes var gøy som er blitt gørr på samme måten?

 

Du sier du føler deg trøtt når du leser, men hva med ellers? Og føler du deg tiltaksløs eller at ting er lite lystbetont på andre områder, feks. sosialt?

 

Nja, jeg har aktivt utøvd noe jeg kaller "taktisk skulking". Pugge hardt på en prøve og skulke en annen en i samme uken, men aldri så ille som nå. Har ikke egentlig vært spesielt skolelei før nå, nei, timene har vært kjedelige etc, men har ikke hatt det sånn at jeg pønsker ut måter å få bli hjemme på i stedet for å dra på skolen. Nja, kjemi pleide å være gøy 1.-året fordi jeg tok det veldig lett og jeg ikke trengte å stole på at læreren var dyktig på å lære bort ting.

 

Jeg er vel egentlig trøtt når jeg gjør ting jeg anser som kjedelige. Lesing er noe jeg ikke kan fordra, med mindre det er noe interessant jeg selv har letet opp. Står fint lite interessant i skolebøker synes jeg. Er tiltaksløs i den forstand at jeg ikke får meg selv til å gjøre ting jeg har lite lyst å gjøre, derav f.eks husarbeid eller ærender jeg ikke føler for å gjøre. Hender jeg unngår å støvsuge i dagesvis. Det om jeg er sosial kommer an på hvordan du definerer det. Jeg bor langt unna resten av vennene mine, ca. 25-30 minutter unna byen og jeg har ikke lappen enda, og herfra går det buss max èn gang i timen, går bare 2-3 ganger på lørdag og søndag, så jeg har ikke helt muligheten til å være så sosial som jeg vil. Jeg er ute så og si hver helg på byen eller på fest, da. Til og med der unngår jeg å dra ut noen ganger om ikke jenta jeg holder på med skal dit, mister motivasjonen til å dra ut i så tilfelle.

 

Jeg kan legge til at jeg føler skolen er litt håpløs nå, for om jeg først har havna bak på lasset, er det vanskelig å hente seg inn igjen. Det kommer til å kreve at jeg sitter med lekser dag inn og dag ut, og jeg verdsetter friheten og tid til å drive med hobbyene mine (musikk, i.e. piano, gitar, synging og trening), noe som jeg har veldig stor motivasjon til å jobbe med. Grunnen til at jeg ikke tar skolen så seriøst kan være at jeg ikke har lyst til å utdanne meg til noe spesifikt. Tross i at jeg skjønner jeg burde jobbe hardt siste halvåret, føles det ikke helt som om det har gått opp for meg at det kommer til å ha innvirkning på resten av livet mitt, da jeg tenker at på jobbintervju kan jeg komme opp med unnskyldninger på hvorfor fraværet var så høyt, f.eks si at jeg slet med migrene/hodepine inntil jeg skaffet meg briller og da ble alt bra.

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med trøtthet og kjedsomhet når jeg prøver å lese bøker, så du er ikke alene.

Har sjeldent pugget til prøver jeg vet jeg kan bestå. De gangene jeg har pugget har jeg lest teksten en gang. Andre gjennomgang blir for søvnig.

 

Tro om dette er medfødt "feil" eller om enkelte bare er slik?

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, og spesielt da i 3. klasse på VGS. Jeg skulket en del prøver og fikk de utsatt. Jeg orket ikke lese, og var utrolig lei. Leste ikke noe til eksamen heller, men karret meg til en 4'er. Klarte heldigvis å komme meg gjennom det med ca. 4 i snitt.. Har friår nå, og nå innser jeg at jeg virkelig burde jobbet litt mer med skolen, jeg hadde absolutt potensialet til å oppnå et mye høyere snitt. Det du gjør dette siste året avgjør faktisk om du kommer inn på det universitet du vil inn på.

 

Trener du eller gjør du noe annet på fritiden? Jeg fikk mye bedre disiplin da jeg begynte å trene og endre til et bedre kosthold. I tillegg følte jeg at jeg hadde mer overskudd og da hadde jeg også energi til å gjøre ting jeg ikke hadde så lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar

Ta et skippertak før det er for sent. Uansett hvor tungt og leit det er, så ender du plutselig opp hos rådgiver med advarsler om å ikke få vurdert i alle fagene dine, og da sliter du. Jeg har vært der selv og det var en hårsbredd før jeg droppet ut. Jeg slet rett og slett med en ekstremt motivasjonsmangel. Jeg ble helt knust, trodde det var en done deal og satt meg bare ned på sengekanten og angret, angret, angret.

 

Når jeg da fikk vite at jeg enda bestod året, grep jeg sjansen og gjorde mitt beste. Det var jo en velsignelse. Karakterene gikk skyhøyt, og jeg prøvde å få minimalt med fravær. Om jeg sovnet i en time, dro lærerne meg til side og komplimenterte engasjementet mitt og sa det var bedre å sove i timen enn å sove hjemme.

 

Det er bare noen måneder, og du må sette deg ned og tenke over hvor bittert det er om du dropper ut. Flere år og såååå mye arbeid ned i dass. Du vil finne motivasjon bare fra denne tankegangen alene.

 

Det skal nevnes at jeg hadde OVER 30 % fravær på andre semester, andre året studiespesialiserende, og praktisk talt ingen prøver. Når jeg fikk min "wake-up call", ringte jeg desperat til alle lærere og tryglet om å gjøre ekstraarbeid og endte opp med å ha omtrent 2-3 prøver og minst 5 muntlig prøver på den siste dagen før de satt karakterene.

 

Så HOLD UT!

Lenke til kommentar

Trener du eller gjør du noe annet på fritiden? Jeg fikk mye bedre disiplin da jeg begynte å trene og endre til et bedre kosthold. I tillegg følte jeg at jeg hadde mer overskudd og da hadde jeg også energi til å gjøre ting jeg ikke hadde så lyst til å gjøre.

 

Ja, jeg trener regelmessig, hver dag om jeg får tid. Har prøvd å legge om kostholdet da jeg ikke spiser så sunt jeg skulle ønsket, men det er vanskelig når man bor så langt unna butikken og har en utslitt mamma som har dårlig lyst å lage middag etter en lang dag på jobben.

 

Ta et skippertak før det er for sent. Uansett hvor tungt og leit det er, så ender du plutselig opp hos rådgiver med advarsler om å ikke få vurdert i alle fagene dine, og da sliter du. Jeg har vært der selv og det var en hårsbredd før jeg droppet ut. Jeg slet rett og slett med en ekstremt motivasjonsmangel. Jeg ble helt knust, trodde det var en done deal og satt meg bare ned på sengekanten og angret, angret, angret.

 

Når jeg da fikk vite at jeg enda bestod året, grep jeg sjansen og gjorde mitt beste. Det var jo en velsignelse. Karakterene gikk skyhøyt, og jeg prøvde å få minimalt med fravær. Om jeg sovnet i en time, dro lærerne meg til side og komplimenterte engasjementet mitt og sa det var bedre å sove i timen enn å sove hjemme.

 

Det er bare noen måneder, og du må sette deg ned og tenke over hvor bittert det er om du dropper ut. Flere år og såååå mye arbeid ned i dass. Du vil finne motivasjon bare fra denne tankegangen alene.

 

Det skal nevnes at jeg hadde OVER 30 % fravær på andre semester, andre året studiespesialiserende, og praktisk talt ingen prøver. Når jeg fikk min "wake-up call", ringte jeg desperat til alle lærere og tryglet om å gjøre ekstraarbeid og endte opp med å ha omtrent 2-3 prøver og minst 5 muntlig prøver på den siste dagen før de satt karakterene.

 

Så HOLD UT!

 

Det hjelper på å høre at det er andre som har hatt det likt som jeg har det. Har allerede blitt litt mer inspirert til å gjøre en ekstra innsats, men om jeg blir bedt å ta alle de 3 prøvene jeg har skulka denne uka om igjen, kommer jeg til å miste motivasjonen. Det blir så mye å gjøre at jeg heller setter meg ned og gjør ingenting enn å starte på en ende. Forhåpentligvis slipper jeg unna disse tre prøvene sånn at jeg kan fokusere på prøvene som kommer i tillegg til særemnet.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vil anbefale deg som de andre her å ta et tak og bare fullføre de siste månedene, men det er ingen skam å droppe ut og bli ferdig senere heller.

Jeg droppet ut av VK1 og har ikke gjort særlig mye siden da, men gjør meg ferdig med generell studiekompetanse pr dags dato.

 

Selv om jeg er sent ute sett i forhold til andre, så er jeg MYE mer motivert nå enn da jeg gikk på skola. Når jeg gikk på skola fikk jeg stortsett bare 4'ere, dels pga av ræva lærere og dels pga at jeg ikke alltid ga max innsats.

Idag har jeg nesten bare 6'ere på alle eksamene jeg har tatt som privatist.

 

Så om du har lyst til å slutte litt for å drive med noe annet, se at gresset på den andre siden ikke er så grønt allikevel, kanskje starte å jobbe litt, så får du senere et annet perspektiv på saken.

 

Det å kunne ønske at du bare gjorde deg ferdig der og da hjelper nok masse på motivasjonen hvis du skulle begynne igjen og ta det som privatist senere.

Evt. starte på skolen igjen og ta et friår (noe som ikke fungerte for meg, det var irriterende å gå i klasse med masse fjortisser igjen :()

Lenke til kommentar

Jeg har en teori. TS: ikke bli fornærmet, for det er ikke sikkert det gjelder deg.

 

Jeg har tatt meg selv i å bli en del utålmodig. Det vil si at jeg klarer ikke sitte i ro i to minutt uten å ha noe å gjøre. Jeg kjeder meg rett og slett. Dette har medført at jeg har aktivt måtte gjøre noe med meg selv - spesielt når det kommer til oppgaver jeg synes er lite lystbetonte. F.eks. skolearbeid. Jeg kan synes det er fordømrade kjedelig å lese pensum og notere, og blir gjerne litt trøtt.

 

Det som er grunnen til dette, tror jeg, er at jeg mindre enn fem sekunder fra meg, til enhver tid, har et underholdningsmedium. På jobb så er det internett, hjemme så er konsoll/pc, på reise er det telefon/mediaspiller/bøker (jeg liker å lese bøker). Det kan nok ha gjort at jeg, i stedet for å lære meg tålmodighet, har valgt å fylle den kjedelige tiden med underholdning. Det ligger alltid som et lokkemiddel i bakhodet.

 

Så hva har jeg gjort?

 

Droppet underholdningen til fordel for jobb i huset. Eller en prat med kona, ta ut søppel, skifte lamper - you name it. Alt annet enn det "jeg har lyst å gjøre". Og hva kan jeg si? Skolen, jeg tar etterutdanning i tillegg til det jeg har (fagbrev og teknikken), samtidig som jeg jobber. Snart får jeg barn, og da blir det enda mer plikter og mindre tid til det gøye. Samtidig blir den underholdningen som jeg er vant til, mer en belønning i hverdagen. Hvis jeg tar ut søpla og vasker opp, så kan jeg se en episode av Family Guy.

 

Skolearbeidet går mye bedre nå, enn da jeg gikk på skolen forrige gang. Jeg er mer motivert, nettopp fordi jeg har en gyllen mulighet til selvbelønning.

 

Som et råd, så er det eneste jeg kan gi, at du bør ikke feile på skolen. Det biter deg i ræva senere. Systematiser hverdagen din - så mye lekser skal du gjøre, så mye pugging skal du gjøre, før du "spiller Xbox".

 

Til syvende sist er det deg selv du har et problem med, det er du som må gjøre arbeidet og det er du som høster fordeler og ulemper med de valgene du tar. Ingenting er gratis.

 

Sånn, nå må jeg jobbe igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tatt meg selv i å bli en del utålmodig. Det vil si at jeg klarer ikke sitte i ro i to minutt uten å ha noe å gjøre. Jeg kjeder meg rett og slett. Dette har medført at jeg har aktivt måtte gjøre noe med meg selv - spesielt når det kommer til oppgaver jeg synes er lite lystbetonte. F.eks. skolearbeid. Jeg kan synes det er fordømrade kjedelig å lese pensum og notere, og blir gjerne litt trøtt.

 

Å lese dette var som å lese om seg selv. Jeg er nøyaktig som dette. Må alltid ha hjernen aktivt i gang med noe som jeg finner interessant, ellers blir jeg veldig fort trøtt. Problemet er at jeg ikke klarer å dra meg til å gjøre ting jeg anser som kjedelige når jeg kan gjøre noe annet som jeg anser som gøy/underholdende i stedet, spesielt når jeg ikke føler "det kjedelige" er så viktig.

 

Indeed, prokrastinering er farlig. Jeg antar at 80% av alle brukerene pålogget disk.no just nu bedriver det.

 

Måtte lete opp prokrastinering, og definisjonen av en som driver med prokrastinering ligner meg på en prikk. Utsetter alltid ting til den aller siste liten, noen ganger blir det ikke gjort engang. Som nå, jeg har en matteprøve på tirsdag og en religionsprøve på onsdag, men jeg unnskylder meg selv med at jeg har fått lite søvn i natt og er for trøtt til å pugge på noe av det, og tenker jeg kommer til å ta det i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...