Gå til innhold

Forsterker til KEF IQ90 og IQ50


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg greier ikke helt å bestemme meg hva jeg skal ha av disse 2 KEf høytalere.

Antakeligvis vil IQ50 være nok til mitt bruk men når jeg først kjøper så vil man ha det man ha lyst på.Jeg har siklet over I!90 en stund.

 

Men hvis jeg kjøper IQ90 så har det større krav til receiver.(dyrere)

 

Det jeg lurer på da..

Hvordan vil jeg merke forskjellen mellom en bedre og en dårligere receiver?

eks. Yamaha 667 og 1067.

 

Selvfølgelig får jeg lyd med begge, og antakeligvis noe bedre lyd med 1067 men jeg tror at jeg ikke er Audiofil nok til å merke denne forskjellen.

 

Ang. styrke, hvordan vil jeg merke forskjellen der...selvfølgelig vil den spille mindre anstrengt ved høyere volum med kraftigere receiver men hva med normal volum?

 

Jeg kommer nok aldrig til makse ut "styrken" til høytalere uansett.

Vil de spille nogenlunde likt med den svakere receiver ved normal volum?Normalt høyt vil det da si.

 

Kunne noen svart på dette?

Takker stor pris på svar, for receiver er den siste brikker i spillet her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En billig receiver vil få veldig "colabokslyd" hvis høytalerne blir for krevende. Bassen blir hengende etter og slepete, du mister slag og dynamikk. Lydbildet generelt blir mye mer uklart. Til noe så stort som iq90 hadde jeg utvilsomt brukt pengene på en brukt stereoforsterker om du ser i prisklassen rundt 4-8000kr (etter hva du foreslår av forsterkere) Evt en effektforsterker i tillegg til receiveren.

 

En gammel tommelfingerregel er at man skal bruke like mye på forsterkeri som høytalere, med surround og andre duppeditter er ikke dette like enkelt lenger, men å ha en receiver som koster like mye som frontene er sjeldent en dårlig prioritering.

 

Ang brukt: ikke kjøp brukte receivere med mindre du har steinkontroll på hva du ser etter, det ble laget veldig mange dårlige receivere fra 1995-2005 der målet bare var funksjoner og "liksomwatt". Dette gjelder de fleste av de populære merkene.

 

Sånn ellers er RX-v767 et veldig godt utgangspunkt, den klarer de fleste gulvstående helt greit, har det meste av innganger og funksjoner du kan trenge. Den har også en rimelig fin lyd for å være en såpass rimelig receiver. Perfekt til center og bakhøytalere. Men jeg anbefaler på det sterkeste å skaffe en effektforsterker/gammel stereoforsterker for å få nok kraft.

Lenke til kommentar

Takk for svar..

Så en rvx767 bør være god nok utenom frontene:)

 

Stålkontroll har jeg ikke ang. forsterkere desverre..men så er det slik at det skal stå i stuen ..

Det blir mye med en normal receiver for å ikke snakke om to Bokser.

 

Dette skal ikke være enkelt.

 

Tror at jeg bør kjøpe høytalere og begynne et sted når det gjelder receiver.

Dvs. begynne og teste..blir det alt for lite, eller dårlig, bytte meg videre oppover til jeg er fornøyd.

Elkjøp og en del andre butikker har tross alt 30dagers retur.

Da får jeg tid til tå testlytte og se om jeg er fornøyd.

 

Hvis du hadde hatt tid og mulighet..

Kunne du tatt en rask kikk på for eks. finn.no og kommet med noen eksmpler på gunstige brukbare stereoforsterkere?

 

takk for svar uansett

Lenke til kommentar

Effektforsterker: http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=72816&cat=13

 

Til 4 000 er den et kupp, den er også rimelig pen.

 

Evt om du vil ha rikelig med kraft så er noe slik å vurdere

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=71627&cat=13

Den er pen, men rimelig svær.

 

Klasse A forsterker fra electrocompaniet, her er en virkelig godsak

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26613520

Tror den synger flott med dine kef.

 

Rå kraft

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26590037

Litt lys i lyden for min smak, men den kan drive en middels hest.

 

Liten og diskret kraftpakke

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26465214

Er kanskje en tanke bedre på film enn musikk. Dog per krone så tror jeg denne ligger lengst opp av de foreslåtte. Ikke at forskjellene er så veldig store.

 

Et lite knippe av de enhetene jeg anser som mest interesante på finn og avforum for øyeblikket. Hadde vurdert parasounden pga pris, eller EC pga at den er klasse A.

Lenke til kommentar

Dette var flotte saker og god hjelp.

 

Mener at EC er drit pen men 50W..tror du det holder?

 

Så i utgangspunktet kan jeg kjøpe denne nå, og i det jeg utvider til Surround, kan jeg kjøpe en midt på treet ala denne Pioneer 920 og komme godt ut av det?(En som har preuout)

 

Da havner jeg på en ca 6000 for forsterker/receiver og har nok kraft til å drive høytalere i KEF størrelse.

 

Mye av årsaken tilat jeg gjør dette nå er TV lyd.

Idag har jeg WDTV, DreamBOx 500Hd, Xbox360 koblet til enkelt stereoanlegg.

Så går den analog kabel(rød og hvis) fra TV-en til stereoen.

Det vil vel ikke være noe problem å kjøre tilsvarende her?

 

Dette intill jeg kjøper en Surround receier og kobler HDMI til det det.

 

Dumt spørsmål, EC-en har vel ikke optisk inn?

Lenke til kommentar

Pioneer 920 er omtrent tilsvarende rx-v767.

 

Å sammenligne watt til watt er vanskelig, spesielt mellom klasse a og ab. Selv bruker jeg 2*25 watt klasse A på jamo sine tilsvarende modeller til gamle iq9. Store høytalere, og 2*25 watt er akkuratt i minste laget, så oppgraderer til 2*60 watt neste uke, noe jeg regner med at holder i lange baner. EC'en veier vel like mye som receiverne du ser på, og da har den kun to kanaler og ikke noe ekstra dilldall.

 

I en receiver sitter det en haug innganger, en volumkontroll, og så noen transistorer som forsterker opp linjesignalet til høytalersignal. Dette er da rimelig strømkrevende, og det er disse transistorene som driver høytalerne. I tillegg må du ha en strømforsyning som klarer å levere nok strøm.

 

I en receiver skal du ha transistorer nok til fem kanaler, strømforsyning som skal drive alt. Dette skvist inn sammen med en haug videoinnganger, en dac, en skjerm, masse knapper og brytere, og plutselig ser du hvordan både plass og penger flyr avgårde bort fra de små chippene som driver høytalerne.

 

I en effektforsterker så går hver eneste krone til strømforsyning og transistorer. Transistorene blir helt upåvirket av andre komponenter, og det sier seg selv at en effektforsterker til 4000 har langt bedre kretser til å forsterke to kanaler, enn en receiver har til 5-9 kanaler. For ikke å snakke om hvor mye strøm de får fra strømforsyningen.

 

Poenget ender ut i at det er betraktelig billigere å skaffe en effektforsterker til frontene, siden de er absolutt mest effektkrevende, og så kan receiveren fordele sin kraft på de resterende mindre høytalerne.

 

Om du skaffer en receiver trenger du ingen stereoforsterker, den kan kobles rett i effektforsterkeren via pre-out. En effektforsterker alene derimot er litt upraktisk, da den alltid står på maks volum - sitter ingen volumkontroll på dem.

 

Om du er usikker på det hele så kan man selvsagt begynne med en receiver, og utvide senere, men jeg har opplevd at lyden blir betraktelig bedre selv med en relativt billig stereoforsterker eller effektforsterker.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk. Det virker som om du har har greie på dette:)

Takk for hjelpen igjen.

 

spørs om jeg ikke går for å kjøpe en receiver ala pioneer 920 eller 767 og ser det an da.

Grunnen til dette er alle tilkoblingene en receiver har som en normal stereoforsterker ikke har.

Dermed kan jeg om ikke jeg blir helt fornøyd med lyden mikse/eksperimentere med stereo/effektforsterker.

 

Sorger bare for at jeg kjøper en receiver som har de funksjonene jeg ønsker.

Er ikke så veldig krevende men mener at romkorreksjon, passthrough i standbymode og preout er et must.

Trenger ikke å legge alt for mye penger i receiver da de greie receivere kan man få tak i 3-4000 lapper på tilbud idag.

 

Da ser det ut til at det blir IQ90 på meg.

Ser at dette kommer til å bli en dyr hobby..

Hadde først planer om å kjøpe Jamo s606 pakken, men så i samme butikken hørte jeg på KEF IQ50 og da var jeg solgt.

Men så fant jeg ut at IQ serien er på vei ut og at flere butikker selger de unna.

Soundgarden selger iq90 til 9000kr og det er knallbra pris.(får den samme prisen på elkjøp også).

 

da ble det plutselig fra en 5-6000kr til 13-14000.

 

Og stopper sikkert ikke der....er nok alleerde bitt av HIFI bakterien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg hatt KEF IQ50 hos med i par uker.

 

Var fornøyd med de for så vidt, nydelig lyd .

Men på lørdag tok jeg en tur til Sverige og de hadde ikke Audio Pro inne lenger men de hadde XTZ.

 

Dermed hørte jeg på XTZ 99.36 og plutselig var jeg ikke fornøyd med mine KEF.

 

Jeg syns at klarheten var veldig god på de høytalere men det som plutselig ble et savn på KEF-ene var trykkek.

 

XTZ leverte helt synsykt med trykk samtidig som de spilte pent.

Selgeren viste hvordan bassen kunne justeres med to pinner på baksiden.

De kjørte nok på en bedre forsterker enn jeg har hjemme men det var bare passthrough, de hadde ikke mulighet til å justere bassen.

 

Når jeg kom hjem, tok jeg ut "svampen" ut av basportene , skrudde bassen på det høyeste på forsterkeren , fant frem noen "dunke" låter men var aldrig i nærheten til det XTZ-ene leverte.

 

Nå er det ikke sammenlignbare rom det er snakk om om sikkert andre ting men jeg savner veldig det trykket jeg ikke får med KEf-ene.

 

Da lurer jeg på...vil en Sub kunne gi meg det?

Eller vil jeg bare få dunk dunk fra den og ikke kunne føle trykket?

 

Nå har jeg fremdeles 2 uker på meg, Expert har 30 dagers retur garanti men jeg vurderer sterkt å levere de tilbake og kjøre XTZ-ene.

Lenke til kommentar

Har en Yamaha rvx 667 .

Har ikke bestemt meg for denne enda...har god tid til å teste den ut

 

Tok og flyttet høyttalere helt inntil veggen, det går i og med at bassporten er foran, skrudde ned bassen fra 10 til 6 og da var det bedre..

Om det er nok enda..skal gi de nok noen dager til.

 

Men med en Sub, vil jeg da oppleve trykket...

Bassen fra frontene kommer jo fra frontene mens sub må jeg nok plassere et annet sted enn "foran"

 

Som sagt, liker jeg klangen i høyttalere,formfaktor, de spiller høyt nok for mitt behov, men det er savn av trykket som jeg da forsøker å finne ut av.

Endret av slimer
Lenke til kommentar

En rx-v667 rettferdiggjør nok ikke disse høytalerne ordentlig, men en god sub vil gi deg trykk ja. Du kan ikke høre hvor bassen kommer fra uansett, så det gjør ikke så mye at den står et annet sted. Dog må du nok belage deg på at en god sub fort koster. XTZ sin 10" eller klipsch sin 10/12" vil nok være de mest spenstige i hver sin prisklasse.

 

Men om du liker den fine mellomtonen men i tillegg vil ha trykk så vil jeg anbefale deg å prøve å få hørt på jamo s606/608. Ikke like gode i diskanten, ei heller den enormt presise og avbalanserte skiftningen mellom diskant og mellomtone. Men en god mellomtone, og rimelig godt med trykk.

De er dog noe større.

 

Det må også nevnes at kef bruker tradisjonellt veldig lang tid på å spilles inn før de er i sitt ess, så jeg hadde beholdt dem en uke til og prøvd å la dem spille så mye som mulig.

Lenke til kommentar

Jamo ble fort luket ut(de er billige) men store for en pen stue:). Det var der alt startet og endte opp på KEF istedet.

 

Sub, fra XTZ en 10" er jo ca 3000kr...det er vel ikke så ille.

Hvor langt kan en subkabel strekkes før den begynner å miste "kvalitet" for den er vel ikke digital?

 

Da blir det til at jeg låner med meg en litt god stereo forsteker fra Elkjøp eller HFK hjem for å teste dette.

 

Tror du disse er noe å satse på?

Pioneer

eller

Onkyo

 

Hvis det blir bedre med de så er det ingen vits i å bytte ut høytalere:)

Lenke til kommentar

I denne prisklassen så tror jeg XTZ sin forsterker og H/K 980 er de to klart beste valgene. Med mindre du vurderer brukt - da er det større og sterkere som gjelder.

 

EDIT: Av brukt så finnes ting som

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26838917

og

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26575357

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hva betalte du for iQ50ene dine? Har du fått med deg at iQ90 selges for 8995,- hos Soundgarden? Det er jo en no-brainer iforhold til pris i mine øyne. (og ører)

 

Hei.

 

Betalte 5500kr for IQ50..

Var og prøvehørte på IQ90 hos Soundgarden men jeg syns at lyden ikke er like fin faktisk som på IQ50.

Samt at de er en god del større....

husker også at de ikke akkuratga veldig mye mer trøkk.

Spiller høyere men bassen er like tam.

Lenke til kommentar

I denne prisklassen så tror jeg XTZ sin forsterker og H/K 980 er de to klart beste valgene. Med mindre du vurderer brukt - da er det større og sterkere som gjelder.

 

EDIT: Av brukt så finnes ting som

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26838917

og

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26575357

 

 

Jeg har for så vidt ikke noe imot brukt selv.

Linket til elkjøp fordi de har 30dagers retur rett.

Tenkte jeg skulle finne ut om de spilte med mer trykk med en bedre (stereo) forsterker.

 

Nå har KEF-ene mine spilt i kanskje 35-40 timer.

Gir de ut uken så får vi se. Kjøpte de 3. feb og har da frem til 2. mars senest å bestemme meg

Lenke til kommentar

Siste observasjoner.

 

Idag, koblet jeg til denne Yamaha Subben hjemme.

Prøvde noen få forskjellige plasseringer, dvs. der den muligens kunne stått hvis jeg bestemte meg for å ha den.

 

På musikk ble det en skuffelse. Den bidro ikke til godlyd i det hele tatt.

Enten var det brumming eller omtrent ingen lyd fra den.

Den har en musikkknapp på seg(for å switche til hvis du skal høre på musikk) men allikevel syns jeg at det ikke var god lyd på plass.

 

Men straks jeg satte på film var det nirvana..helt annen opplevelse enn med fronter bare. Mye dypffekt lyder som plutselig kunne høres.

 

Min konklusjon...Yamaha subben...god for film , dårlig for musikk.

 

Underveis har jeg måttet om møblere stuen, flytte på høytalere og leke med instillinger på forsterkeren.

 

Nå, høres KEF-ene bedre ut. Fant ut at til musikklytting fungerer "Direct" mode på forsterkeren best. Klar og involverende lyd.

Mens hvis Dreambox er kilden så er den av stereo DSP-ene som gir bedre lyd.

Høytalere gir mer trykk nå også...

Antakeligvis begynner de å løsne , dvs. spilles inn og da blir det bare bedre.

 

Så en kombinasjon av justering av høytaler plassering, lære å kjenne forsterkeren og innspillingstid ser ut til å gi resultater.

Gledelig å høre...

Nå tipper jeg over på å beholde KEf-ene og kanskje gå for en bedre receiver.

Hvis jeg skal gjette så KEF-ene spilt i ca 50-60timer til nå.

Har lest flere steder at de trenger bortimot 150 timer for å yte sitt beste.

 

Tenker jeg skal gjøre et forsøk til.

Skulle til Hifi klubben på mandag og prøvehøre dali ikon 5 men nå som KEF-ene begynner å sparke litt mer fra seg så ser jeg ikke at det er nødvendig. Gidder ikke å betale 3500kr mer for bare penere utsende.

 

Tenkte å istedet snakke med de om en musikalst sub som de anbefaler til fornuftig pris som jeg kan deponere på.

 

Jeg har veldig lyst til å prøvehøre XTZ subben,(gode omtaler og billig) helst 8" for å se om det er nok, men ingen butikker som har de i Norge. Nordby digital hadde ikke Audio Pro lenger men de hadde XTZ inne. Skal dit forhåpentligvis igjen og kan prøvehøre de.

 

DEtte er morro...prøve og feile, teste og grave og se at det går mot det bedre. Tidskrevende men gøy:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...