Gå til innhold

beginn at high school after summer-holdiay


tuba1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men. Merk: alltid tegn foran men, enten komma eller punktum.

 

 

Else skjønte ingenting, men Eva lo hjertelig.

 

Petter skifta jobb for tredje gang på to år, og Aud fulgte opp med sin andre skilsmisse på to år.

 

Kommaet bør sløyfes mellom to leddsetninger (bisetninger) dersom konjunksjonen ikke gjentas:

 

Hvis helsa holder og økonomien er i orden, drar vi på ferie til Mexico neste år.

 

Men:

 

Hvis helsa holder, og hvis økonomien er i orden, drar vi på ferie til Mexico neste år.

 

 

2) Komma etter leddsetning som står først i en helsetning:

 

Da Else kom, hadde de andre allerede spist.

 

 

3) Komma etter innskutt leddsetning:

 

Boka som lå på bordet, var mi.

 

 

4) Komma også foran innskutt leddsetning som ikke er nødvendig i helsetningen:

 

Direktøren, som hadde vært ute på rangel, møtte ikke opp.

 

 

5) Komma foran og etter forklarende tillegg:

 

Harare, hovedstaden i Zimbabwe, het før Salisbury.

 

 

6) Komma foran og etter tiltaleord, svarord og utropsord:

 

Ole, kan du komme hit?

 

Kom hit med deg, din gjøk!

 

Ja, det forstår jeg godt.

 

Hei sann, den satt!

 

 

7) Komma mellom ledd i oppregning dersom det ikke står noen konjunksjon:

 

Berit, Else, Gerd og Marit

 

 

Kilde: Norsk Språkråd

 

let`s learn lady`s and gentleman

Lenke til kommentar

JA JA. Æ SOM HAR KOMMENTERT 90% AV HERRE TRÅDEN, BORTSETT FRA SIPPE 10%. ENESTE HJELPEN JEG HAR FÅTT, ER FRA SIPPE (SERVICE OG SAMFERDSEL)

 

MÅ JO NESTEN KOMMENTERE, SÅNN AT INNLEGG MITT KOMMER NUMMER 1, PÅ DISKUSJON-ANNEN UTDANNING! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Lenke til kommentar

nei, i utgangstidspunktet var denne tråden ment, at dere kunne hjelpe meg, men mye hjelpe har jeg ikke fått! kun fra (sippo). Hvis du lurer på hvorfor, jeg skrev med store bokstaver, så var det fordi, jeg var forbanna og jævla irritert!!!!!

Du sa det var ironi.

Men du må finne ut hva du vil bli, og søke deg inn på det.

Lenke til kommentar

takk! for at noen svarer ordentlig, for en gangs skyld:) jeg har veldig lyst til å bli flyvert, fordi jeg liker å reise. Det er jo ikke noen skoler, for å bli det, kun kurs. Det jeg tenker å begynne på vgs, er elektro... Har ikke så mye greie på hva det går ut på enda;/

Lenke til kommentar

takk! for at noen svarer ordentlig, for en gangs skyld:) jeg har veldig lyst til å bli flyvert, fordi jeg liker å reise. Det er jo ikke noen skoler, for å bli det, kun kurs. Det jeg tenker å begynne på vgs, er elektro... Har ikke så mye greie på hva det går ut på enda;/

Flyvert er så vidt jeg vet Service og Samferdsel. Norwegian tar i hvert fall inn noen lærlinger fra VGS så vidt jeg husker fra noen kritiske artikler fra noen år tilbake...

Lenke til kommentar

takk for svar ;-D. Når det gjelder elektro, tenkte jeg først på nordsjøen, men etter å ha snakket med folk som jobber der, tror jeg ikke jeg vil klare å komme meg ditt. har senere begynt å tenke på, flymotormekaniker.

 

hvis jeg begynner vg2 reiseliv, er det større sjanse for meg kontra andre som ikke har gått denne linjen, å bli flyvert?

Lenke til kommentar

takk for linken:). Tolker linjen som at det ikke er nødvendig, å gå reiseliv linjen, men at det er en fordel. Hvis det er en stor fordel så er det jo lurt, men hvis det bare er ett lite pluss. Er det jo bedre sånn jeg skjer det, å gå på elektro å utdanne seg til noe. I tilfelle jeg ikke vil jobbe som flyvert, allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...