Gå til innhold

I fuglens øyne


Anbefalte innlegg

Dette høres ganske utrolig ut. Men hvem vet.

 

"Birds may be able to ‘see’ the Earth’s electromagnetic field as they fly through the sky, scientists have suggested.

 

(...)

 

When a light photon enters the bird’s eye, it comes into contact with the cryptochrome and is given an energy boost which puts it into quantum entanglement, a state where the electrons are spatially separated but still able to affect one another.

 

Scientists have long suggested that birds' eyes have entanglement-based compasses but now they claim in a new paper the process could produce an image of the Earth’s electromagnetic field in the eye as well.

Such an image would not be a clear outline of a shape but just shades of dark and light depending on how the field moves.

 

None of the experiments have provided conclusive proof, however, and more tests need to be carried out, but the prospect of such a discovery has left them stunned."

 

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1351429/Birds-use-quantum-theory-literally-Earths-magnetic-field-fly.html#ixzz1CevwJDwl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva som skal diskuteres her, men interessant er det så slenger meg på.

 

At fugler har "innebygd kompass" har vel lenge vært kjent, så om en vil si at de "ser" elektromagnetiske felt vil jo ikke være så fjernt egentlig. Det går vel litt på hvordan en skal definere det å se.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva som skal diskuteres her, men interessant er det så slenger meg på.

 

Hadde visst ikke noen klar idé om hva som skulle diskuteres. Men slenger meg på det siste du skrev.

 

Hva mener en med å se? Det er jo ingenting der å se. Jeg trodde det innebygde kompasset gikk mer på følelse, at de på noe vis kunne føle de elektromagnetiske banene.

 

Men her gis det jo inntrykk av at alt skjer i øyet. At det ikke er noen spesiell følelse, noe spesielt i hjernen som gjør susen, men rett og slett noe spesielt i selve øyet. Og at øyet skaper et bilde av noe som det egentlig ikke kan se. Det vil si, det kan jo se det, når det "jukser" litt. Veldig sært.

Lenke til kommentar

Hva mener en med å se? Det er jo ingenting der å se. Jeg trodde det innebygde kompasset gikk mer på følelse, at de på noe vis kunne føle de elektromagnetiske banene.

I tillegg til lysfølsomme celler i øyet har mange fugler også celler som er følsomme for vinkelen cellene har i forhold til magnetfeltet. Øyeeplene kan dermed fungere som kompassnåler. På finurlig vis er magnetcellene kobla sammen med synsapparatet. Selv om det er bekmørkt ser disse fuglene en markert lysning i retning sør og nord. Jeg så et forsøk der en trekkfugl ble plassert i et spesialkonstruert bur i et helt lystett rom. Rommet kunne roteres 360 °. Utpå kvelden ble fuglen urolig, og fløy gang på gang mot veggen av buret. Et spesielt papir på veggen avslørte at fuglen hele tiden hadde prøvd å lette mot sør. Så roterte de rommet 90 °. Fuglen kompenserte straks for dette, og prøvde stadig å lette sørover.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Synlig lys er elektromagnetisk stråling.

Øynene er altså de eneste organene i kroppen som kan registrere elektromagnetiske fenomener.

Hos enkelte fugler har de tapper i øynene som kan oppfatte lys inn i det ultrafiolette området, altså inn i det elektromagnetiske området vi i det daglige anser som utenfor synlig lys.

 

Så at fuglene også har sanseceller i øynene som registerer retningen på eller variasjoner i Jordas elektromagnetiske felt er egentlig ikke utrolig. Jepp, dette feltet er usynlig for oss, men det er jo ikke vesensforskjellig fra den delen av det elektromagnetiske området som vi kan se, og som vi derfor kaller synlig lys. Alt sammen er elektromagnetiske fenomener. Selv radiobølger er egentlig det vi i det daglige kaller "usynlig lys". Uten å ha lest artikkelen tipper jeg at Jordas magnetfelt kan påvirke en del av det elektromagnetiske stråligsområdet f.eks rett utenfor UV-lys og at fuglene kan oppfatte denne "lysbrytingen".

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Synlig lys er elektromagnetisk stråling.

Øynene er altså de eneste organene i kroppen som kan registrere elektromagnetiske fenomener.

Hos enkelte fugler har de tapper i øynene som kan oppfatte lys inn i det ultrafiolette området, altså inn i det elektromagnetiske området vi i det daglige anser som utenfor synlig lys.

 

Så at fuglene også har sanseceller i øynene som registerer retningen på eller variasjoner i Jordas elektromagnetiske felt er egentlig ikke utrolig. Jepp, dette feltet er usynlig for oss, men det er jo ikke vesensforskjellig fra den delen av det elektromagnetiske området som vi kan se, og som vi derfor kaller synlig lys. Alt sammen er elektromagnetiske fenomener. Selv radiobølger er egentlig det vi i det daglige kaller "usynlig lys". Uten å ha lest artikkelen tipper jeg at Jordas magnetfelt kan påvirke en del av det elektromagnetiske stråligsområdet f.eks rett utenfor UV-lys og at fuglene kan oppfatte denne "lysbrytingen".

 

Så hvis sola skinner så er øynene dine det eneste som merker det?

 

Nå er det også viktig å skille mellom felt og og stråling. Det å måle(se) felt krever helt andre mekanismer enn det å måle stråling.

Lenke til kommentar

Det blir aldri forklart hvordan entanglement utnyttes av fuglers påståtte ER-kompass. I fravær av fakta, og en uutførlig forklaring, så antar jeg egentlig at dette bare er nok et tilfelle av new-age tilnærmelsen av kvantefysikk, der det utnyttes at siden kvantefysikk er noe obskurt og mystisk, så kan det brukes til å forklare hvordan man f.eks. kan få kvarker til å gjøre deg magiske tjenester ved å tenke positivt.

 

In other news: Pigeons smell their way home with their right nostrli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...