Gå til innhold

[Løst] Statisk elektrisitet hjelp!


Anbefalte innlegg

Klart at armbåndet skal koples til jord, altså jordskinnen i en stikkontakt.

Alt annet er tull.

Bommulshansker kan også være et alternativ.

 

og om maskinen har et potensiale på noen volt og du ikke? da vil jo ladningen gå fra komponentene igjennom deg, og så til jord. ergo - defekte komponenter.

 

følg Arteju's råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart at armbåndet skal koples til jord, altså jordskinnen i en stikkontakt.

Alt annet er tull.

 

Kan du dokumentere dette med en teknisk forklaring?

 

Ingen tvil om at man overalt finner anbefalinger om å koble seg til jord. Men det er vanskelig å finne noen teknisk begrunnelse for dette.

Det er jo ingen problem med å koble seg til jord, det fungerer. Men gjør det noen forskjell?

 

Det er ikke statisk ladning som er problemet. Det er kun utladning som er farlig for elektronikken.

Integrerte kretser fraktes i en ESD sikker pose. Posen er ikke jordet, men innholdet blir ikke påvirket av at omgivelsene er oppladet. Det er fordi det ikke kan bli noen potensialforskjell inne i posen.

Det blir det samme som å ta på kabinettet. Potensialet blir da likt, og det kan ikke bli noen utladning.

 

Les om "The touch rule": "... This is better than being hooked to a ground strap ..."

 

 

Se også "You don't need to be grounded or earthed"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo lese her Hårek:

 

http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinvare/pcer/article6982.ece

 

Litt ned i artikkelen.

 

Hilsen Sirius

 

 

Klart at armbåndet skal koples til jord, altså jordskinnen i en stikkontakt.

Alt annet er tull.

 

Kan du dokumentere dette med en teknisk forklaring?

 

Ingen tvil om at man overalt finner anbefalinger om å koble seg til jord. Men det er vanskelig å finne noen teknisk begrunnelse for dette.

Det er jo ingen problem med å koble seg til jord, det fungerer. Men gjør det noen forskjell?

 

Det er ikke statisk ladning som er problemet. Det er kun utladning som er farlig for elektronikken.

Integrerte kretser fraktes i en ESD sikker pose. Posen er ikke jordet, men innholdet blir ikke påvirket av at omgivelsene er oppladet. Det er fordi det ikke kan bli noen potensialforskjell inne i posen.

Det blir det samme som å ta på kabinettet. Potensialet blir da likt, og det kan ikke bli noen utladning.

 

Les om "The touch rule": "... This is better than being hooked to a ground strap ..."

 

 

Se også "You don't need to be grounded or earthed"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Så for å ha en god ESD sikring, skal både du, chassiset og underlaget der alle andre komponenter ligger på, kobles til jord!

 

Desverre er ingen stikkkontakter i leiligheten jordet. Hvilke alternativer er der? Kan jeg bruke kontakten der telefonlinjen går inn i leiligheten? Er sådan en gammel 3-pins sak, der vist nok den midterste skal være jord, men vil det kunne gjøre skade ved å bruke den eller vil det ikke ha noen effekt? Kan jeg teste det på noen måte?

 

Er det ikke koblet til jord, har ikke ladningen noe sted å gjøre av seg.

 

Jeg må innrømme at jeg sliter enormt med å skjønne jording. Hvis nå jeg genererer statisk elektrisitet med å dra skoene henover gulvteppet og rører noe metal som er festet til en vegg, så får jeg stød, men metallet der har såvitt jeg kan skjønne ingen kontakt med jord (?)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i tråden, så har det liten betydning å koble seg til jord. Selv om enkelte ikke tar poenget.

 

Les boken "Building the Perfect PC, ThirdEdition", http://oreilly.com/catalog/0636920010197

 

Dette er en god begynnerguide til hvordan man bygger en PC. Her står det (naturlig nok) en påminnelse om "Ground yourself" stadig vekk.

Det står også spesifisert hva de mener med dette:

"All you need do is touch a metal object like the chassis or power supply before you handle components" (side 18)

"Even if the system is not plugged into a wall receptacle, the metal mass of the power supply and chassis provides an adequate sink to dissipate any static charge." (side 182)

 

Ikke et eneste sted står det altså at man trenger å koble seg til jord.

 

Sammenlign dette med den usignerte artikkelen som Sirius linker til over.

Men man kan jo spekulere i at journalister lett tror at "Ground yourself" må bety 'koble seg til jord i stikkontakten'.

Og så har journalister en tendens til å kopiere av hverandre.

 

 

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i tråden, så har det liten betydning å koble seg til jord. Selv om enkelte ikke tar poenget.

 

Les boken "Building the Perfect PC, ThirdEdition", http://oreilly.com/catalog/0636920010197

 

Dette er en god begynnerguide til hvordan man bygger en PC. Her står det (naturlig nok) en påminnelse om "Ground yourself" stadig vekk.

 

Jeg burde nok ha påpekt at jeg ikke skal bygge PC, men bygge små kretsløp. I mine elektronikk-bøker står der i al fall at CMOS-baserte IC'er er spesielt utsatte for ESD og de poengterer nødvendigheten av å være koplet til riktig jord (med eksempler som jernstang i jorden for de som har mulighet for det.) Det er altså ikke noget jeg selv har funnet på eller skrevet av en eller annen journalist.

Lenke til kommentar

En ESD sikret arbeidsplass vil være jordet. Det er en god regel å sørge for at alle gjenstander har et felles potensial, da har man best kontroll.

 

I den sammenheng er det viktig å merke seg at jordingen gjøres via en høyohmig motstand. Å koble en ledning direkte til jord (som enkelte foreslår) er potensiellt livsfarlig.

 

Men poenget mitt har hele tiden vært å vise at det ikke er jord som betyr noe for å hindre uønsket utladning av statisk elektrisitet.

 

Hva som står i dine bøker er ikke grunnlag for å diskutere uten at du siterer de direkte, jeg har bare vist at det er mulig å misforstå et uttrykk som "Ground yourself".

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...