Gå til innhold

Sjokkregning etter Tyrkia-tur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er enkelt å legge skylden over på andre med en gang man driter seg ut. Slikt er det også i dette tilfellet. Sitter man seg ikke godt nok inn i et nytt produkt, så kan dette skje. Hverken Apple eller Chess/Telenor/Netcom m.m skal holdes ansvarlig. Jeg går tross alt utifra at de som kan reise alene til utlandet har fullført barnehagen.

 

Man trenger ikke være utdannet i sosiologi og kokkekunster for å skjønne hvorfor Norge sees på som en stor barnehage. Man klarer pina meg ikke å ta ansvar for egne handlinger, og man forventer at mamma (staten) skal fikse opp med en gang.

Det har versert endel av disse episodene nå, og jeg synes vinklingen fra kommentarene ofte blir helt feil. Hvorfor er det ikke som spør seg hvordan i hule en operatør kan ta seg så vannvittig grådig betalt for en tjeneste som i utgangspunktet knapt bør koste noe? Dette er jo ren og skjær bandittvirksomhet og svindel!! Men, Ola Pottit er seg selv lik, skylder på brukerfeil o.l. med skadefro lysende lang vei.

 

Ingen skal komme og fortelle meg at bruk av datatrafikk på mobil koster såpass pga kostnader/investeringer til selskaper blablabla - tullprat deluxe!

Lenke til kommentar

Det er enkelt å legge skylden over på andre med en gang man driter seg ut. Slikt er det også i dette tilfellet. Sitter man seg ikke godt nok inn i et nytt produkt, så kan dette skje. Hverken Apple eller Chess/Telenor/Netcom m.m skal holdes ansvarlig. Jeg går tross alt utifra at de som kan reise alene til utlandet har fullført barnehagen.

 

Man trenger ikke være utdannet i sosiologi og kokkekunster for å skjønne hvorfor Norge sees på som en stor barnehage. Man klarer pina meg ikke å ta ansvar for egne handlinger, og man forventer at mamma (staten) skal fikse opp med en gang.

Det har versert endel av disse episodene nå, og jeg synes vinklingen fra kommentarene ofte blir helt feil. Hvorfor er det ikke som spør seg hvordan i hule en operatør kan ta seg så vannvittig grådig betalt for en tjeneste som i utgangspunktet knapt bør koste noe? Dette er jo ren og skjær bandittvirksomhet og svindel!! Men, Ola Pottit er seg selv lik, skylder på brukerfeil o.l. med skadefro lysende lang vei.

 

Ingen skal komme og fortelle meg at bruk av datatrafikk på mobil koster såpass pga kostnader/investeringer til selskaper blablabla - tullprat deluxe!

De ekstreme kostnadene er pga. når man er i utlandet, er det MANGE operatører som skal ha sin del av kaken. Er man utenfor EU, er det heller ikke samme lover mtp. pris, m.m.

 

Når det er sagt, skal du vite at det er mange operatører som har tapt store penger på 3g-investeringene. De håpte å tjene inn dette på tjenester, noe som har vist seg å være vanskelig. Det var flere selskaper som gikk konkurs nettop når det ble bygd ut 3g.

 

Så, ja.. Du kan gjerne si at "det går bare i luften", men det er penger de har brukt på utbygging - som de skal ha inn på inntjening. De skal jo også tjene på dette, slik at de har penger til 4g utbygging, så 5g, 6g, etc. Det er gjerne også andre produkter de tilbyr gratis, som de indirekte dekker via. feks. datatrafikk. (telefonsupport?, oppdateringer, nedlastninger av konfigurasjonsfiler til tlf, m.m.).

 

Men for all del, i alle fall i Norge burde det være en grense for hvor mye de kan kreve.

Det samme burde vel også gjelde kredittkort, m.m., de burde ikke få lov å kreve 19-20% rente.

Lenke til kommentar

At man skal tjene inn penger man har brukt på investeringer o.l. er helt greit, men det kan da ikke forsvares å ta 150000,- fra en enkelt kunde på 3 dagers datatrafikk? Det er jo mengden av brukere man skal tjene inn på...

Blir litt sånn som før hvor enkelte var redd for å gå inn på en utenlandsk server når de surfet på nettet, i tilfelle det kostet masse penger å surfe "til utlandet". Er vel ikke mange som hadde akseptert å måtte betale ekstra for å surfe på utenlandske nettsider nå, tipper jeg...?

Lenke til kommentar

At man skal tjene inn penger man har brukt på investeringer o.l. er helt greit, men det kan da ikke forsvares å ta 150000,- fra en enkelt kunde på 3 dagers datatrafikk? Det er jo mengden av brukere man skal tjene inn på...

Blir litt sånn som før hvor enkelte var redd for å gå inn på en utenlandsk server når de surfet på nettet, i tilfelle det kostet masse penger å surfe "til utlandet". Er vel ikke mange som hadde akseptert å måtte betale ekstra for å surfe på utenlandske nettsider nå, tipper jeg...?

Ja, men her er det ikke den norske leverandøren som ber om 150.000... De får nok regning fra den utenlandske operatørne og videresender denne til kunden sin.

Lenke til kommentar

Data roaming er skrudd av som default på min iPhone 4. Hvis jeg vil bruke data roaming i utlandet må jeg selv gå inn i instillingene og skru den på mens denne setningen står tydelig på skjermen:

 

"Turn data roaming off when abroad to avoid substantial roaming charges when using email, web browsing, and other data services.".

 

Hva mer kan man forlange av Apple?

 

Problemet er at prisen for data roaming ikke blir utsatt for konkurranse fordi kunder, for eksempel i Norge, ikke bryr seg om hva utlendinger må betale når de kommer inn i landet og bruker datatrafikk på mobilen. EU burde kunne sette igang en cap på for eksempel 5 Euro dagen for ubegrenset datatrafikk ved roaming. De klarte å sette ned ringeprisene i EU betydelig.

Lenke til kommentar

Det finnes allerede en makspris på data innenfor EU. Husker ikke hva den er nå, men tror den blir på €0.50 fra andre halvår 2011. "Problemet" er at denne prisen ikke gjelder til sluttbruker, men mellom operatørene. Dette er dog per design, slik at man skal flytte prispresset dit brukerne er (for, som du sier, ingen bryr seg om hva utlendinger må betale i Norge). Det burde altså (i teorien) være muligheter for dataroaming i EU-land til ~6 kroner/MB fra høsten av (inkl. MVA og en liten krone i margin). Blir prisene mye høyere enn dette er det altså våre egne operatører som tar seg godt betalt.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Likte bruker sin kommentar i tidens krav

 

"– Jeg har i ettertid skjønt at det er noe som heter dataroaming, som en må passe på er avslått før en reiser til utlandet. Men jeg hadde jo ikke hørt ordet dataroaming, en gang. Ikke hadde jeg slått på funksjonen, heller. "

 

 

Er dette beviset for at han er dum? eller at bedriften kjøper smarttelefoner uten å forstå hva de kjøper...(Hadde de forstått det hadde bruker visst bedre, fått kurs og en hadde sjekket slike ting) Det fremstår som idioti fra bruker å skylde på at han ikke visste bedre...dette er jo opp og ned i nyhetene hvert år.

Lenke til kommentar

Likte bruker sin kommentar i tidens krav

 

"– Jeg har i ettertid skjønt at det er noe som heter dataroaming, som en må passe på er avslått før en reiser til utlandet. Men jeg hadde jo ikke hørt ordet dataroaming, en gang. Ikke hadde jeg slått på funksjonen, heller. "

 

 

Er dette beviset for at han er dum? eller at bedriften kjøper smarttelefoner uten å forstå hva de kjøper...(Hadde de forstått det hadde bruker visst bedre, fått kurs og en hadde sjekket slike ting) Det fremstår som idioti fra bruker å skylde på at han ikke visste bedre...dette er jo opp og ned i nyhetene hvert år.

Det har jo tidligere vært sagt at de fleste folk egentlig ikke trenger smarttelefoner og mest sannsynlig hadde klart å bruke en "dum" telefon bedre.

Folk som vi ler av, med tullete problemer på PC, vil nå plutselig ha seg smarte telefoner som de har 0 peiling på. De vet ikke hva de gjør, installerer mye tull, skjønner ikke innstillinger, m.m.

 

Det var en ting jeg likte godt med symbian fremfor android og det var at man der kunne få telefonen til å mase, hver gang noe ville på nett. Man fikk da valg: bruk wifi eller gprs (teksten var nok ikke helt slik, men noe ala det).

 

Da måtte man alltid gjøre bevisste valg, samt man kunne vite om applikasjoner gjorde ting i bakgrunnen. Jeg tror også de fleste folk har for lite interesse til å slå av auto-synk, m.m.

Lenke til kommentar

Bevisst valg? Hva er et bevisst valg?

- Å trykke på ja/nei for å få gjort det du skal?

- Forstå forskjellen på ja/nei i spørsmålet?

 

De fleste smarttelefon eiere eg kjenner til tilhører nemlig kategori 1. Og det var ikke noe annerledes når de hadde Symbian telefon. "Ja" fungerte nemlig hver gang. "Nei" resulterte i at de ikke fikk gjort det de skulle samtidig som de fikk en kryptisk feilmelding de ikke forstod bæret av. Og etter hva eg husker så fikk de fleste slått denne funksjonen av, så den alltid gikk på nett. Da etter mye irritasjon.

Lenke til kommentar

Men igjen som jeg har nevnt, man skal ikke være nødt il å skru av roaming når man drar til utlandet. Det er nok at man viser måtehold i bruken, og har et bevisst forhold til pris. Dersom man skal følge det idiotiske rådet om "å skru av roaming" kan man like gjerne gi rådet "Legg igjen telefonen hjemme" . Da skjønner tom. Iphone brukere hva det snakkes om, og de skjønner også hva konsekvensen blir.

Lenke til kommentar

1) tyrkia er ikke i EU, så makspris i EU hjelper ikke.

Datatrafikk (per Mb) 32,00 <-- Telenor bedrift

Så 150000 kr er 4,5gb.

 

Onecall tar for eksempel:

12,9kr for 100kb i Tyrkia.... (Vodaphone)

14,9kr for 100kb i Tyrkia.... (Avea)

14,9kr for 100kb i Tyrkia.... (Turkcell)

http://www.onecall.no/abonnement/prisfrautland.php

 

Vet selv hvor dyrt dette er.

Jeg lastet ned bilder av 3 norske fisker som jeg viste til en tyrker, kostet med 800kr eller noe i den dur.

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

At man skal tjene inn penger man har brukt på investeringer o.l. er helt greit, men det kan da ikke forsvares å ta 150000,- fra en enkelt kunde på 3 dagers datatrafikk? Det er jo mengden av brukere man skal tjene inn på...

 

De kan, derfor gjør de det :dontgetit:

 

Slik som... staten kan rane og stjele alt du eier med loven i hånd om du skylder dem penger, og derfor gjør de det :blush:

 

Mafia opplegg mener nå jeg :nei:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...