Gå til innhold

Fremtidens innvandring


Fremtidensinnvandring  

36 stemmer

  1. 1. Vil mer multikulturisme gjør Nordmenn mer rasitisk/intolerante?

    • Ja
      21
    • Nei
      7
    • Vet ikke/usikker
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortell en pakistaner at du ser på han som en nordmann og han vil fortelle deg at han ikke ønsker å bli kalt det.

 

Norsk statsborgerskap gjør ikke noen til nordmenn.

Derfor kaller du han pakistansk nordmann som viser respekt for begge samtidig minner han om sine borgeligite forpliktelser

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Holy off topic, batman!

 

Tilbake til innvandring: det blir stadig færre problemer med innvandrere, det er åpenbart. De største problemene kommer av arbeidsledighet, og der ligger skylden på nordmenn, ikke innvandrere.

det tror jeg du kan ha rett i, samtidig kan en offermentalitet gjøre seg gjeldende. Samtidig ser man blant ema-er at de ofte har svært høye karaktersnitt når de kommer seg ut i vanlige norske klasser, fordi de vil så gjerne lykkes...

 

Hvordan vet du hva alle nordmenn av pakistansk-territoriell opprinnelse vil bli kalt? Jeg mistenker at det er rimelig delt mellom nordmann, pakistaner, punjabi, pashtu, med mer...

Jeg er helt sikkert tenåringer som har aldri vært utenfor Europa ikke ønsker å bli kalt bare pakistanere

Ikke vet jeg, jeg bare åpnet for at det kunne være...

Lenke til kommentar

det tror jeg du kan ha rett i, samtidig kan en offermentalitet gjøre seg gjeldende. Samtidig ser man blant ema-er at de ofte har svært høye karaktersnitt når de kommer seg ut i vanlige norske klasser, fordi de vil så gjerne lykkes...

 

 

Som en amerikaner er jeg vant til å tenke på faktum at ikke alle begynner livet på samme sted som andre. Noen starter med sterke kunnskap og resurss evner mens andre har lite sjanse å komme seg ut av lokal miljøet sitt pga arbeidsledighet, fattigdom, rasisme osv.. Ventelser på begge grupper bør ikke være det samme. Den typiske resurss sterke etniske nordmann bør ikke sammenlignes med den resurss svake asylsøkeren fra Somalia som har problemer den typiske nordmann ikke har med språk, utdannelse og arbeid vankser. Det ville blitt merkelig hvis kriminelle aktiviteten IKKE var større blant asylsøkerne og mindre enn andre europeiske innvandrere. Jeg har inntrykket at dette logikk er uvannlig for den typiske nordmann som er vant til et samfunn som er ganske likt. Dette har blitt en offentlig debatt i USA i de siste 50 år, ikke har de samme sjansene å integrere seg i samfunn, det er noe som må hjelpes med lover som "affirmative action".

 

Etter min mening er integrering viktigst og noe som er mye lettere å gjøre i første generasjon enn den tredje generasjon. Etter flere generasjoner fattigdom og segregering blir integrerings prosessen meget vanskelig fordi den nye generasjon lærer av den tidliger og kjenner litt annet. Velferdstaten som gjør det mulig å leve uten å jobbe og derfor integrere seg ikke hjelper saken. Det blir vanskelig også å støtte velferdstaten når dine penger støtter folk som er ganske ulik majoriteten. Stakkars arbeidsløse Ole og Knut har vi empati men Muhammed og Fareed som vi ikke forstår eller liker har vi lite empati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok også bare mindre og mindre prosent religiøse blant de forskjellige innvandrer gruppene etter hvert som tiden går, da det virker som om det bare blit mindre religøse etter hvert som tiden går.

 

"Blant innvandrere med bakgrunn fra Pakistan bosatt i Norge fant tre av fire i årene 1996 til 2001 ektefelle i utlandet. 95 prosent giftet seg med en person med pakistansk bakgrunn" -- SSB.no

 

Det blir ikke mye integrering/sekularisering når en konstant henter inn nye borgere med ikke-vestlige normer og verdier.

Lenke til kommentar

Blir nok også bare mindre og mindre prosent religiøse blant de forskjellige innvandrer gruppene etter hvert som tiden går, da det virker som om det bare blit mindre religøse etter hvert som tiden går.

 

"Blant innvandrere med bakgrunn fra Pakistan bosatt i Norge fant tre av fire i årene 1996 til 2001 ektefelle i utlandet. 95 prosent giftet seg med en person med pakistansk bakgrunn" -- SSB.no

 

Det blir ikke mye integrering/sekularisering når en konstant henter inn nye borgere med ikke-vestlige normer og verdier.

 

Joda, så lenge barna deres går på norske skoler. Skolesystemet er langt på vei den beste integreringen en person kan få.

Lenke til kommentar

 

Joda, så lenge barna deres går på norske skoler. Skolesystemet er langt på vei den beste integreringen en person kan få.

 

 

Det hjelper selvsagt men det er spørsmål om det finnes nok etniske nordmenn på skolen som de kan integrere seg med. Etter skolen er det en annen problem hvis de ikke har stor sjanse å jobbe. Det er disse grupper av unge voksne uten mange muligheter som oftest skaper problemer.

Lenke til kommentar

 

Joda, så lenge barna deres går på norske skoler. Skolesystemet er langt på vei den beste integreringen en person kan få.

 

Det hjelper selvsagt men det er spørsmål om det finnes nok etniske nordmenn på skolen som de kan integrere seg med. Etter skolen er det en annen problem hvis de ikke har stor sjanse å jobbe. Det er disse grupper av unge voksne uten mange muligheter som oftest skaper problemer.

Jepp. "I Oslo har 51 av 125 grunnskoler et flertall minoritetsspråklige elever." -- Dagsavisen, 2009

 

I 2008 hadde ca halvparten av skolene mer enn 40% fremmedkulturelle.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...