Gå til innhold

Oppgradere en gammel maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, PCen min ser sånn ut og jeg har til min store glede flere ledige kontakter fra PSU'en, blant annet en strømkontakt som på bilde nr. 1 og 2. Én og samme strømledning har faktisk to slike strømkontakter (den brede, svarte typen); en som er festet til gamle harddisken, og en som fortsetter videre og henger løst (med sånn svart beskyttelsesplast på). Det eneste jeg må trenge er en datakabel, det kjøper jeg fra komplett.

 

Det med børsting av støv er viktig. Jeg ser at det er masse støv på CPU-vifta (titter bakfra gjennom rillene). Vil det bli sugd opp av trykkluft uten ifra? Jeg er redd for å røre CPU'en, vil ikke ødelegge noe. Hvor får jeg tak i kjølepasta og trykklufts... til en rimelig penge?

 

Takker for masse råd, jetzbullet! :)

Lenke til kommentar

Veldig bra :thumbup:

Har selv fått god hjelp her i forumet,så bare artig å kunne hjelpe til. Gi litt tilbake :yes:

 

 

Kjenner du noen med kompressor med blåsespiss,duger det best.

Luft på boks(sprayboks med luft) virker vel også med mindre det er mye støv inni pcn din.

 

Ikke bruk børste eller støvsuger,sjangsen for å ødelegge komponenter er der da! (statisk el.)

 

Kjøp den sata-kabelen du linket til.

 

Hvis du skal bytte kjølepasta må du ta vekk CPU-kjøler.Rulle ned til "processor" i denne linken:

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8400/SM/parts.htm#wp1052308

Ta en titt på "BATTERI" også. kan være lurt å skifte det,siden det er så gammelt!

 

Både CPU og kjøleflaten på CPU-kjøleren må rengjøres grundig før ny pasta føres på!.

 

Kjølepasta får du hos komplett,kjøp den sammen med SATA-kabelen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302910

Denne renser bra!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Takk for flere gode råd!

 

Jeg har nå gått til kjøp av alle de ovenfor nevnte varene, samt disse:

 

*Arctic Silver ArtiClean 1& 2, 2x30

*Noctua NT-H1 Kjølepasta (håper denne "passer" godt til CPU og CPU-kjøleren, tok en sjanse der gitt ;) )

*AM skjermrens for LCD, CRT og TV (alltid godt å ha, jeg har ikke brukt noe slikt helt siden jeg skaffet skjermen i 2004)

*Antistatic Armchain 6 feet (best å være på den trygge siden :p )

 

I tillegg tenker jeg å skaffe meg denne, vet ikke om jeg får bruk for alt som er inkludert i den pakken, men... :thumbup: Og hvor får jeg kjøpt en kompressor som passer til denne slags bruk?

 

Nå venter jeg bare på å få alle delene, så kan moroa endelig begynne. :dribble:

 

EDIT: Jetzbullet, tror ikke jeg har behov for å skifte batteri ennå. Ifølge instruksene du viser til skal det skiftes ut med et nytt når du blir nødt til å stille klokke/dato hele tiden etter omstart. Dette problemet har jeg ikke foreløpig. Batteriet må sikkert kjøpes via Dell. :hrm:

 

GB

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Hei GB. Nice work!

Kjenner du noen som jobber på ett eller annet verksted,kan jo de hjelpe?

Ingen vits å kjøpe luft-kompressor med mindre du trenger det til andre formål,koster jo litt pæng!

 

Beste luft-kompressor for ditt formål(pcn),er en uten oljesmøring!.

Ikke blås for nærme,en kompressor med bra trykk kan gjøre skade...

 

Ja dette er artig :thumbup::thumbup:

Liker selv å knote med modifisering og dall :thumbup:

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Hmm, er ikke så mye støv inni der akkurat nå. Og har kikket litt rundt på kompressorer, men de er veldig dyre må jeg si! Jeg er mer fristet for å kjøpe nye PC-komponenter til den prisen, for å si det sånn. :!: Og vanskelig å skaffe fra noen kjente.

 

Lar være å kjøpe kompressor tror jeg. Noen andre forslag (utenom trykkluft og kompressor, selvfølgelig)? Har brukt støvsuger på en forsiktig måte (uten å være for nær komponentene, lav sugestyrke) til nå, men det er visst fare for å kortslutte elektronikken pga. statisk elektrisitet.

 

EDIT: Har hørt at det finnes noen dingser med trykkluft på boks? Er dette å foretrekke? Og dette høres kanskje sprøtt ut, men: Er det mulig å bruke sykkelpumpe (det kommer jo ut en god del luft)? :D

 

GB

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...