Gå til innhold

Hva er en siviløkonom? (Trenger seriøs hjelp)


CrimsoN94

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig en siviløkonom? Jeg må velge S1 og S2 matte, eller R1 matte, men jeg må også velge andre ting. Jeg går nå på 1vgs, og jeg tenkte å velge S1 og S2 og Markedsføring, ledelse og strategi og kombinere det med noe mer, rådgiveren på skolen vår er mye borte så får aldri snakket med hun.

 

HVA gjør egentlig en siviløkonom? Reiser de mye? Gjør de noe annerledes hver dag, eller det samme kjedelige hver dag? Må man like matte veldig mye? Jeg får 3-4 i matte, er ikke så veldig god, men jeg er ikke noe stor fan av matte heller.

 

Hørte at siviløkonomenes startlønn er rundt 400-500 000 kroner, som er jævla mye, og hvor mye poeng må jeg ca ha for å komme inn på BI eller andre steder (hvilke andre steder har jeg?

 

Jeg er veldig bekymra og vet ikke engang hva jeg skal velge videre. Jeg snakker veldig mye og bra, liksom jeg er god til å overtale folk, har blitt anbefalt å bli advokat, men det blir for mye for meg. Jeg liker rettslære og historie osv, men ja, men har også blitt anbefalt å bli siviløkonom av min onkel, og jeg vet ikke en peiling om hva det er.

 

Pluss, er det lett å få jobb i Norge som siviløkonom, OG kan jeg få jobb i utlandet, som USA som siviløkonom etter utdannelse i Norge?

 

Trenger masse svar, vær så snill, jeg må velge hvilken retning jeg skal innen et par dager,

hilsen AP94

Endret av AP0102
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål på en gang her nå..

 

1. Tittelen Siviløkonom får du når du gjennomfører en 5-årig studie i Økonomi og administrasjon. Kort fortalt består bachelordelen av samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og strategi og ledelse, samt noen metodefag (matte og statistikk). Og så spesialiserer man seg innen en retning på masteren. Hvilke mattefag du skal ta kan jeg ikke si noe om. Men ta så mye matte som mulig.

 

2. Veldig vanskelig å si hva en siviløkonom gjør, ettersom det er en veldig anvendelig utdanning. Orker ikke å greie ut om alle muligheter akkurat nå.. sjekk ut www.jobbfeber.no, eller econa.no. Stor fordel å ha litt gode mattekunnskaper, men ikke en nødvendighet.. men man må ha litt interesse for tall, for å si det slik.

 

3. Startlønnen er god ja, men interesse for fagfeltet er minst like viktig, hvis ikke viktigere. Jeg går selv på NHH.. men det finnes veldig mange andre steder å bli siv.øk.

 

4. Finn selv ut hva som du kunne tenkt deg, og ikke gjør noe fordi onkelen, eller noen andre, sier det. F.eks. går du i fosterstilling av å se en ligning er ikke økonomi noe for deg.

 

5. Forholdvis enkelt å få jobb som siviløkonom, men det er stor konkurranse om kremjobbene.

Lenke til kommentar

Er det mye stress i dette yrket, er det sånn at jeg må tenke mye osv?

 

Jeg liker å være den personen som snakker mye, presenterer osv. Mer sånn advokat aktiv, er god til å overtale folk da. Er det stor mulighet for å lede en gruppe på 20 for eksempel innenfor et firma eller neo?

 

Hva er det siviløkonomene gjør? Reiser de mye? Gjør de noe annerledes hver dag?

Lenke til kommentar

Hvor godt må man like matte? Jeg er ikke sånn at jeg HATER matte, jeg kunne like godt regnet ut liksom 50,000+80,000+90,000 osv, men hvis jeg må vite formler osv jeg må huske for å regne ut spesielle ting så vet jeg ikke.

 

Tok den vanskeligste matten og jobbet ikke engang og fikk 3er, og tror jeg få en 4er, dette er 1T matte

Lenke til kommentar

Du må like tall, det er lite vits å studere økonomi hvis du ikke trives med tall, noe det høres ut som du ikke gjør. R1 og R2 er en stor fordel, men S1+S2 eller R1 er vel kravet i de fleste tilfeller. Du kan jobbe som mye som siviløkonom, derfor vil arbeidsdager og stillinger variere voldsomt fra jobb til jobb. Det er nok små muligheter for å kunne lede grupper på 20 rett fra skole.

 

Jeg ville heller studert 5 år med rettsvitenskap enn 5 år med økonomi, hvis jeg ikke hadde interesse for matte.

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar litt lett på en økonomiutdannelse. Du tjener godt som både jurist/advokat og som siviløkonom. Hvis du ikke liker å jobbe med matte og bare får 3 i 1T, som viser at du ikke behersker faget, så ville jeg sett etter noe annet. Det imponerer ingen at dette er uten å legge ned noen innsats utenfor timene. Du er avhengig av å gjøre en innsats uansett hva du vil studere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal fokusere så mye på dette med lønn. Først å fremst må du finne noe du kan trives med. Om du ikke liker jobben din, eller du finner det slitsomt å jobbe med tall så kan jeg garantere deg at du vil drite blankt i lønna.

 

MEN du har mulighet til å ta noen flere rettninger en nevnt ovenfor. Siden siviløkonomiutdanningen er et 3+2 løp, så trenger du faktisk ikke bestemme deg for å ta R1+R2 nå, du kan ta P om du ønsker. Om du begynner på Bachelor i Adm. øk. så trenger du bare generell studiekompetanse, og du vil nå få mulighet til å "ta igjen" matten du mangler. Dette er selvfølgelig både på godt og vondt. Du vil få ett ekstra fag. Men om du har kommet til det punktet der du finner ut at økonomi er noe du vil bygge videre på, så går som regel matten som en lek (Det handler mye som de andre sier om interesse. Har du ikke interesse i dette så kan du nesten bare avfeie det, for det er IKKE en dans på roser).

 

Det jeg prøver å si er vel at du trenger ikke å bestemme deg NÅ.

 

Angående opptakskrav så har vel BI sånn ca ingen krav på Bachelor studiene sine. Går du Bachelor veien bør du ligge mellom C og B for å garantere deg en plass på siviløkonomi. Om du satser mer på NHH så trenger du snitt godt over 5.

 

Siviløkonomi tittelen er noe vi har i Norge, og er egentlig bare "dryss" du får med master i økonomi og adm (Høres fancy ut, i utlandet har de ikke denne tittelen).

 

Som Juxtapose sier så er startlønnen meget god for en siviløkonom, men du kommer ikke langt uten interesse. Siden du som siviløkonom bør være veldig analytisk av deg, og det holder ikke med å komme frem til et tall, du må skjønne hvorfor du kom frem til det.

 

Du er så og si garantert jobb som siviløkonom, men jeg tror ikke du har sjanser på gode jobber i utlandet.

 

Og som Jørgen sier, om du ikke klarer mer enn 3 i 1T så sliter du. Økonomi er ikke bare regnskap, der du setter tall in i Excel også gjør pcen resten. Jeg synes også det høres ut som om du tar veldig lett på dette. Når du har kommet så og så langt så vil lønna slutte og motivere deg, og interesse for faget er nødvendig.

 

Når det er sagt, så er økonomi veeeldig spennende for de som har interesse for det :)

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Matten er walk in the park på økonomistudiene. Det er like viktig å være god til å skrive. Men uansett... Skal man studere økonomi i dag burde man helst gå på NHH. De er i en egen liga i Norge. Etterspørselen er neppe like stor om 5-6 år, så jeg ville ikke begynt på hvilken som helst skole i dag. Men uansett, så er ikke jobb og karriere alt. For meg så har skjønnheten vært det å ha lært hvor enkelt det er å tjene penger. Penger er som heroin.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med deg "Neppe". Jeg liker å ha orden på ting, å regne ut småting og lage budsjett og sånt på en MacBook Pro PC, det hadde vært fett. Jeg liker at alt er i orden, i mapper og filer osv, liker ikke rot i PC filene eller skoleark osv, liker å ha alt i orden.

 

Jeg tok flere yrkestest på nettet, og alt peker mot "ØKONOMI". Jeg kan bli en siviløkonom og bli en leder for en små gruppe, og tjene jævla mye. Jens Stoltenberg var siviløkonom, en av verdens rikeste er siviløkonom.

 

Uten penger kommer du ikke langt i livet, og ja, jeg tror nok jeg vil interessere meg i denne jobben, men det krever sitt.

 

Men er det sånn at siviløkonomer jobber med forskjellige ting hver dag, og ikke gjør det samme hver dag. For eksempel en som jobber i butikkassa, jobber bare med det hele tiden, og ikke noe annet variert feks

Endret av AP0102
Lenke til kommentar

Vil tippe du scorer mot økonomi, fordi du selv ønsker det. Du kan jo se litt rundt i jobbannonsene for å se hva slags jobber du kan få som siviløkonom. Det at en av verdens rikeste er siviløkonom har ingenting å si, da du mest sannsynlig ikke er i nærheten av å ha de samme kvalitetene.

 

"Jeg kan bli siviløkonom og bli en leder for en små gruppe, og tjene jævla mye" - Hvordan skal du bli leder for denne gruppen? Ikke skjønner jeg hvordan du skal tjene så enormt mye på dette heller. Hva mener du er "jævla mye"?

 

3 i 1T er uansett ikke i nærheten av å holde til noe som helst innenfor økonomi. Du skriver "Uten penger kommer du ikke langt i livet", men du kommer ingen vei med null innsats på skolen.

 

Jens Stoltenberg er forresten samfunnsøkonom.

 

Du får studere det du selv vil, men som siviløkonom vil du ikke sitte å pusle med småting på Macen.

 

Det her er forresten sakset fra et intervju med en siviløkonom

 

Hvilken utdanning og/eller kvalifikasjoner er nødvendig for å bli siviløkonom?

 

- Man bør ha interesse for økonomi og ha tallforståelse. Det er en fordel å ha tatt matte og økonomifag på videregående. Jeg gikk på Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Man kan også studere ved BI eller andre høyskoler. Utdannelsen er femårig.

 

Lenke til kommentar

Jeg kan bli en siviløkonom og bli en leder for en små gruppe, og tjene jævla mye.

Lykke til....

 

For å svare litt mer seriøst. Presterer du ikke bedre på skolen så vil jeg tippe du ikke kommer inn på noen av siviløkonomistudiene her i landet.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Warren Buffet, studerte Siviløk.

 

Og hva faen i helvette? Dere vet jo ikke hva jeg får i matte, jeg fikk 4er i T matte, og i snitt fikk jeg 4,8 og jeg mener det er bra. Ikke kom her og si "preseter bedre på skolen, ellers sliter du", ja jeg takker for hjelpen, men til dere andre "bye bye".

 

Uansett, tror jeg går for siviløk

Lenke til kommentar

Og hva faen i helvette? Dere vet jo ikke hva jeg får i matte, jeg fikk 4er i T matte, og i snitt fikk jeg 4,8 og jeg mener det er bra. Ikke kom her og si "preseter bedre på skolen, ellers sliter du", ja jeg takker for hjelpen, men til dere andre "bye bye".

 

Tok den vanskeligste matten og jobbet ikke engang og fikk 3er, og tror jeg få en 4er, dette er 1T matte

Lenke til kommentar

Tok den vanskeligste matten og jobbet ikke engang og fikk 3er, og tror jeg få en 4er, dette er 1T matte

Kan man ha 1T på ungdomskolen?

 

Å Siviløkonomi er ikke en utdanning, det er en tittel, en tittel man kun har i Norge som man får ved å ta en master i økonomi. Men man kan også få det på andre måter, uten at jeg gidder å gå inn på det.

 

Mitt beste råd er å sette deg litt mer inn i dette før du bestemmer deg. Ellers er det jo flott at du har funnet en rettning da. Men det er ikke så enkelt at man slacker 5 år på skolen, får en bra jobb å tjener "Jævlig mye penger".

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...