Gå til innhold

Program for å forminske mange bilder på en gang?


Anbefalte innlegg

Tar alltid bilder på 14 megapixler i tilfelle jeg får noen blinkskudd jeg vil printe stort.

Men de tar veldig med plass på pc'n. Det er slitsomt å sitte i photoshop og forminske ett og ett bilde. Finnes det noe program (gjerne gratis) hvor man kan få forminsket en haug med bilder på en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig beholder jeg alltid originalene, er det JPG-bilder tar de ikke så stor plass. Siden du sier du bruker Photoshop kan du bruke Image Processor via Bridge for å forminske bilder. Bridge er browseren som følger med Photoshop, og Image processor finner du i menyen Tools | Photoshop.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Faststone Photo Resizer er bra, men du kan lage deg en Photoshop > Actions som gjør de forandringene du ønsker på alle bildene.

 

Laget nylig en Actions for hundrevis av TIFF bilder som skulle på web.

 

Auto color>auto contrast >resizing >tiff to jpeg>sharpening>change colorspace. Record alt du ønsker å gjøre med ett av bildene i Actions menyen, så kan du starte samme prosessen som skjer automatisk på alle bildene med ett museklikk.

 

Samtidig vil jeg si at å konvertere original bilde filene til en komprimert bilde fil, f.eks. RAW eller TIFF til Jpeg for så å slette original filen fordi du ønsker å spare penger på en større Harddisk, er noe du kanskje kommer til å angre på i fremtiden.

 

Fremtidige skjermer PC/TV vil ha mye høyere oppløsning enn i dag og da vil ikke komprimerte/rezised Jpeg bilder ha høy nok oppløsning og kvalitet til å være tilfredsstillende

 

Innen de neste 10 årene så vil det være vanlig med PC skjermer og TV'r ha 8-10 megapixel oppløsning. Tenk hvilken skjerm oppløsning vi vil ha i 2030 eller 2040!

 

Bilder som ikke er så interessante for deg nå kan jeg love deg at du vil sette mye mer pris på om 30-40 år. Snakker av erfaring.

 

Tenk inn i fremtiden, 10-20-30-40 år fremover, når det gjelder bilder som det er verdt å ta vare på så du ikke gjør noe nå som du senere vil angre på.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Personlig beholder jeg alltid originalene, er det JPG-bilder tar de ikke så stor plass. Siden du sier du bruker Photoshop kan du bruke Image Processor via Bridge for å forminske bilder. Bridge er browseren som følger med Photoshop, og Image processor finner du i menyen Tools | Photoshop.

Ikke så lurt å lagre bilder i JPEG,ved mye flytting vil data gå tapt.Lagre de haller i PSD eller TIFF lossless:-)

Lenke til kommentar

Hvis orignalene er JPG er det lite poeng i å forminske dem for så å lagre lossless som gir større filer enn originalene. Da er det jo mye bedre å beholde originalene.

Ikke sånn jeg mente.Tar bildene mine i Raw,grov behandler de i LR og lagrer de som Tiff,fullformat...så kan jeg eventuelt kutte til bilde(CS5/Elements) og så forandre størrelse til 1024x??? for det mediet jeg skal ha de opp i..forsatt i tiff.Når så bildet er ferdig behandlet,velges save for web og jpeg om det er eneste alternativ:-)

tar for øvrig også vare på RAW filene...men nå har jeg tre disker på 1TB hver for backup,en for LR og en mindre disk for behandling..ingen bilder på pc med andre ord...gjort den feilen og da pc'n kræsja..mistet jeg 25000 bilder:-(

Lenke til kommentar

Hvis orignalene er JPG er det lite poeng i å forminske dem for så å lagre lossless som gir større filer enn originalene. Da er det jo mye bedre å beholde originalene.

Ikke sånn jeg mente.Tar bildene mine i Raw,grov behandler de i LR og lagrer de som Tiff,fullformat...så kan jeg eventuelt kutte til bilde(CS5/Elements) og så forandre størrelse til 1024x??? for det mediet jeg skal ha de opp i..forsatt i tiff.Når så bildet er ferdig behandlet,velges save for web og jpeg om det er eneste alternativ:-)

tar for øvrig også vare på RAW filene...men nå har jeg tre disker på 1TB hver for backup,en for LR og en mindre disk for behandling..ingen bilder på pc med andre ord...gjort den feilen og da pc'n kræsja..mistet jeg 25000 bilder:-(

 

Forsåvidt helt enig din metode, men spørsmålet gikk på hvordan redusere bildestørrelsen for å få mer plass på harddisken.

Lenke til kommentar

Hvis orignalene er JPG er det lite poeng i å forminske dem for så å lagre lossless som gir større filer enn originalene. Da er det jo mye bedre å beholde originalene.

Ikke sånn jeg mente.Tar bildene mine i Raw,grov behandler de i LR og lagrer de som Tiff,fullformat...så kan jeg eventuelt kutte til bilde(CS5/Elements) og så forandre størrelse til 1024x??? for det mediet jeg skal ha de opp i..forsatt i tiff.Når så bildet er ferdig behandlet,velges save for web og jpeg om det er eneste alternativ:-)

tar for øvrig også vare på RAW filene...men nå har jeg tre disker på 1TB hver for backup,en for LR og en mindre disk for behandling..ingen bilder på pc med andre ord...gjort den feilen og da pc'n kræsja..mistet jeg 25000 bilder:-(

 

Forsåvidt helt enig din metode, men spørsmålet gikk på hvordan redusere bildestørrelsen for å få mer plass på harddisken.

I Know:-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt glemt å svare jeg.

Takker for alle svar, skal kikke på det programmet + Photoshop.

Jeg er ikke så avansert når det kommer til fotografering, holder på å lære meg litt nå. Så jeg tar alle bilder i JPEG og redigerer ikke noe med mindre det er noe jeg skal forstørre e.l. Syns bare det er litt stort at hvert bilde tar oppimot 5 mb.

Endret av smurfine
Lenke til kommentar

Eller når jeg scanner film i .dng eller tiff, da tar hvert scan ca 75 MB.

 

@smurfine: Har du en ekstern harddisk på 1 TB (koster en ca 800 kr) så får du plass til ca 200 000 bilder på 5 MB. Så lagring er rimelig, mens det å skalere ned bilder i jpeg fort medfører at kvaliteten blir langt dårligere. Personlig anbefaler jeg å lagre bilder i så høy kvalitet som mulig og heller slette de man ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...