Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?


  

317 stemmer

  1. 1. Fjerne korset?

    • Ja
      70
    • Nei
      247


Anbefalte innlegg

Flagget er et viktig symbol for meg, jeg hadde nok gått i fakkeltog til jeg ikke lenger var i stand til å gå før dette skulle hende.

 

Nei, flagget må forbli!

 

Videre mener jeg;

- Statskirken bør avvikles

- Skolen bør være religionsnøytrale, ateisme kan ikke være et fokus på skolen, men la barna selv komme til en konklusjon ettersom de lærer om religionene.

- Norge er og bør forbli et kristent land

- Norge bør IKKE inrette seg etter andre kulurer og religioner, enten støtter folk kristendommen, eller ikke. Vi skal ikke bygge minareter fordi vi skal være nøytrale, kristendommen skal være den dominante religion

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Skolen bør være religionsnøytrale, ateisme kan ikke være et fokus på skolen, men la barna selv komme til en konklusjon ettersom de lærer om religionene.

Mon tro om opplaeringen kanskje ville kunne innvirke?

Boer ikke skolen bruke sin tid paa noe nyttig, som laere aa lese og skrive? For ikke aa nevne noe som er fullstendig fravaerende: Logikk! (Klart om man hadde opplaering innen denne kunst ville man ikke hatt det saa morsomt her paa diskusjon.no. Se lenger nedenfor!

 

- Norge er og bør forbli et kristent land

Beklager men Norge hverken er eller kan (for)bli kristent. Kun individer kan tro (tror jeg). Den samlingen av Graastein du kaller Norge har ikke gitt uttrykk for noen tro hittil og jeg forventer ingen forandring i det med det foerste.

 

 

Vi skal ikke bygge minareter fordi vi skal være nøytrale, kristendommen skal være den dominante religion

Her er det noe som skurrer

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

- Skolen bør være religionsnøytrale, ateisme kan ikke være et fokus på skolen, men la barna selv komme til en konklusjon ettersom de lærer om religionene.

Mon tro om opplaeringen kanskje ville kunne innvirke?

Kan ikke skolen bruke sin tid paa noe nyttig, som laere aa lese og skrive? For ikke aa nevne noe som er fullstendig fravaerende: Logikk!

Religion er ikke fraværende logikk.

 

- Norge er og bør forbli et kristent land

Beklager men Norge hverken er eller kan forbli kristent. Kun individer kan tro (tror jeg). Den samlingen av Graastein du kaller Norge har ikke gitt uttrykk for noen tro hittil og jeg forventer ingen forandring i det med det foerste.

http://no.wikisource.org/wiki/Constitution_for_Kongeriget_Norge

 

 

§ 2. Den evangelisk-lutterske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

 

per min definisjon har vi vært, og er enda et kristent land.

 

Vi skal ikke bygge minareter fordi vi skal være nøytrale, kristendommen skal være den dominante religion

Her er det noe som skurrer

Beklager var uklar. Jeg mente å legge trykk på at kristendommen skal være dominant, og at vi ikke kan oppføre oss religionsnøytrale på denne måten. Beklager uklarheten

Lenke til kommentar

Kan ikke skolen bruke sin tid paa noe nyttig, som laere aa lese og skrive? For ikke aa nevne noe som er fullstendig fravaerende: Logikk!

Religion er ikke fraværende logikk.

Jeg refererte til mangel av opplaering innen logikk paa Statens Skoler.

Hvorvidt Statens religion mangler logikk er ett annet og interesant spoersmaal.

 

§ 2. Den evangelisk-lutterske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

 

per min definisjon har vi vært, og er enda et kristent land.

Fortsatt vanskelig aa akseptere at kun individer kan ha tro?

Paapeker ogsaa at deler av landet (nordpaa) knapt kan sies aa ha blitt kristnet noen gang.

Grunnloven er videre illegitim, irrelevant og generelt ikke overholdt saa det kan neppe sies aa vaere noen god begrunnelse. videre her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1281439

 

Beklager var uklar. Jeg mente å legge trykk på at kristendommen skal være dominant, og at vi ikke kan oppføre oss religionsnøytrale på denne måten. Beklager uklarheten

OK oppklart.

Helt uenig i at man skal bruke tvang mot noen basert paa religion eller noen annen undskyldning, men klart det er bare min humilde mening.

Lenke til kommentar

- Norge er og bør forbli et kristent land

- Norge bør IKKE inrette seg etter andre kulurer og religioner, enten støtter folk kristendommen, eller ikke. Vi skal ikke bygge minareter fordi vi skal være nøytrale, kristendommen skal være den dominante religion

-Norge har vært et hedensk land i mer enn 8000 år, uten spor av guden din. 500 år med katolikisme og 500 år med protestantisme endrer ikke dette.

-Med den tankegangen at kristendommen som en fremmed religion fra en annen verdensdel skal dominere og kirker være eneste tillatte tempel kan vi like gjerne konvertere til islam med en gang. Det spiller ingen rolle. Husk at en gang fikk kristne lov til å komme til Norge og bygge kirker. Kort tid etter ble alle andre religioner forbudt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

- Statskirken bør avvikles

Enig.

 

- Skolen bør være religionsnøytrale, ateisme kan ikke være et fokus på skolen, men la barna selv komme til en konklusjon ettersom de lærer om religionene.

Så lenge det blir undervist på en ærlig måte, ved å si at alle historiene mest sannsynlig er basert på menneskers fantasi, at bøkene i seg selv inneholder mange direkte feil, at det ikke finnes fnugg av beviser for guder, at du like gjerne kan tro på tannfeen og julenissen, osv.

 

- Norge er og bør forbli et kristent land

Nei.

 

- Norge bør IKKE inrette seg etter andre kulurer og religioner, enten støtter folk kristendommen, eller ikke.

Du snakker om to helt forskjellige ting her. Støtter jeg kristendommen? Nei. Bør vi tilpasse oss etter andre kulturer og religioner? Kultur, av og til, hvis det ligger noe fornuftig i det. Religion, nei.

 

Vi skal ikke bygge minareter fordi vi skal være nøytrale, kristendommen skal være den dominante religion

Minareter er jeg imot i alle tilfeller, jeg ønsker ikke at noen skal kunne få prakke sine religiøse utsagn på en hel bydel. Vi bør heller ikke bygge flere kirker, vi vil etterhvert ha altfor mange kirker, og må heller jobbe mot å finne andre bruksområder for kirkebyggene. Eller selge de til høystbydende og kutte all finansiering av religiøse bygg og institusjoner.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En facebookgruppe foreslår å fjerne korset fra det norske flagget. Er dette en god idé? Er korset ekskluderende?

 

Noen av forslagene til nytt flagg:

 

30790_398862070403_712145403_4700050_249673_n.jpg

 

Ja, vi bør få et nytt flagg for å bekrefte for omverden at vi er et åpent samfunn for alle typer mennesker. Norge bør og skal ikke være en kristen nasjon lenger av den enkle grunnen at over halvparten av norge befolkning ikke tror på den kristne gud. Og så gjenstår det en stor del giddalause folk som trekker på skuldrene og tror bare sånn stykkevis og delt. Hadde de lest bibelen sin hadde de oppdaget at de ikke var troende, men det er de for late til.

 

Btw. Du har klistret religiøse symboler på forslaget ditt. Løven er et svært gammelt symbol innen religion (også kristendommen!) Og oppe på kronen sitter det en Globus cruciger som er et kristent symbol for kirkens ambisjoner om å underlegge seg hele verden.

 

Fjern hele symbolikken og vi har et greit flagg. :)

Lenke til kommentar

Det norske flagget har ikke representert kristendom på utrolig lenge. Jeg tror de aller fleste nordmenn tenker det samme. Du kan sikkert bygge en sak for det, men symboler, tradisjoner etc endrer mening over tid. Jul handler ikke om solverv (eller om fødsel av profeter, noe det for øvrig aldri gjorde, til tross for propaganda). Jul handler om å se familien, spise seg så mett på mat at gagrefleksen spretter til hver gang man tenker på ribbe fram til neste September, og å drikke juleøl, tomtebrygg, julebrus og andre lekkerheter som er tilgjengelig på den tiden. Saken for flagget er ikke identisk, men det er enkelte paralleller. F. eks så har vel flagget kommet til å representere ganske mange andre ting enn kristendom for både sekulære og kristne. For mange representerer flagget landet som ga de asyl fra grusomheter, for andre representerer det landet de vokste opp i. For noen representerer det frihet og medfølelse - hva enn det måtte være så representerer nok flagget ikke kristendom på noe som helst vis. Selv har jeg ikke noe spesielt forhold til flagget, men nu vel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det norske folk vil i økende grad forstå sammenhengen mellom kristendommen og våre verdier, i takt med islams inntreden i våre liv. Det vil ikke være vår part som trekker frem det kristne elementet, men muslimene, og når dette blir kjent for de fleste så vil vi forstå hvilken rolle vi har å spille. Vi har nemlig ikke noe valg.

Endret av Huggslangen
Lenke til kommentar

Det norske folk vil i økende grad forstå sammenhengen mellom kristendommen og våre verdier, i takt med islams inntreden i våre liv. Det vil ikke være vår part som trekker frem det kristne elementet, men muslimene, og når dette blir kjent for de fleste så vil vi forstå hvilken rolle vi har å spille. Vi har nemlig ikke noe valg.

Vi har et valg, og jeg kommer aldri til å velge å være kristen. Jeg tror det er en vel så stor sammenheng med våre hedenske historie og våre verdier.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...