Gå til innhold

Automatisk generering av en ny kode hver dag/uke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og noen kammerater har et lite prosjekt på gang til sommeren. Når vi var små hadde vi en årlig konkuranse hvor vi la ei "loggbok" på toppen av et fjell for så å springe dit flest mulig ganger iløpet av en måned om sommeren. I loggboken skrev vi navn, dato og overskriften i avisen den dagen (for å prøve å forhindre juks). Den med flest ganger etter endt måned vannt.

 

Årene har gått og kroppene våre går mindre å mindre, så vi tenkte vi skulle gjenoppta denne (i en litt mindre alvorlig grad) til sommeren.

 

Men istedet for å lese avisa hver gang tenkte vi å lage en helt enkel side som genererer en unik kode for hver dag. For å generere koden har vi et gammelt skript som (nå må dere ikke ta meg på dette, husker ikke helt hvordan det fungerer) multipliserer en setning med dato/klokkeslett, slik av hver gang den genererer en kode vil den være unik i den forstand at datoen/klokken har forandret seg.

 

Det vi derimot ikke har funnet ut av enda, er hvordan vi kan få kjørt dette hver dag klokken 00:01.

 

 

Oppsummering/ekstra info/spørsmål:

- Vi har en "side". Og på den siden vil vi ha en "kode" til å forandre seg hvert døgn.

- Vil helst ha noe som vi lett setter inn (en enkel php-kode eller lignende).

- Det hadde også vært et pluss om koden hver måned hadde blitt lagret i databasen som f.eks dag 1, dag 2, dag 3 osv... (men dette tipper jeg vi får til selv, om ikke skriptet er for komplisert ;) ).

- Vi er fullstendig klar over at det sikkert er noe helt enkelt, men må legge til at det er noen år siden vi satt limt forran PC-skjermene hver kveld (det var tider!) :)

 

Om noen kunne vist oss til en side vi kan lese litt, evnt gitt oss et tips til løsning hadde vi satt stor pris på det! =)

 

 

//IB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Facebook Places, Gowalla, Foursquare eller noe sånt? :)

 

Evt bare (jeg er ikke stø på php... så usikker på om det funker. ta det som psaudokode :p)

var $dagenskode = base64_encode(date("m.d.y"));

echo 'Dagens kode er: ' + $dagenskode

Siden man encoder kun datoen så vil denne naturlig nok endre seg klokka 00:00 :)

 

EDIT:

Og siden $dagenskode vil være unik for hver dag, så vil den kunne benyttes som en nøkkel i databasen, til en viss grad...

 

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...