Gå til innhold

Mobilen blir kredittkort i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre er det mer komplisert enn som så. Dette handler om juss, standardisering, samarbeid på tvers av land og bransjer og teknologier, og om big business.

 

Det ligger enormt mye penger i det å eie eller å drifte betalingskanalene. Ett tilfeldig eksempel på dette er "float", det vil si verdien av å holde på pengene så lenge som mulig der de er på vei fra A til B (det vil si fra betaleren til mottakeren). Jo lengre ventetiden gjøres, jo mer tjener mellommannen på rentene. Bankene tjener stort på float, og kan dermed være motivert til ikke å ville støtte nye systemer som strømlinjeformer pengeflyten.

 

Teleanayltiker John Strand har tidligere uttalt at han ikke tror på NFC-teknologien - i mobiltelefoner. Derimot mener han den kan ha noe for seg i fremtidens bankkort (underforstått: Hva skal vel bankene med telefonprodusentene og mobiloperatørene oppi alt dette, de kan jo gjøre jobben selv).

 

Og hvem skal håndtere pengene? Dersom du betaler med mobilen, skal beløpet da betales over mobilregningen eller trekkes direkte fra bankkontoen? Dersom mobilselskapet ditt skal ta seg av jobben, blir de underlagt strenge regler som forvaltes av Kredittilsynet. Dette vil de ikke ta på seg uten at de tjener penger på det, hvilket igjen kan fordyre bruken av NFC-teknologi.

 

Dessuten frykter mobilselskapene at kundene deres kan komme til å bruke mobiltelefonen mindre dersom mobilen også skal brukes til å betale for alt mulig rart med. Dette fordi mobilregningen plutselig kan bli kjempestor, hvorpå kundene kompenserer ved å bruke telefonen mindre enn før - og dermed ramme mobilselskapenes kjernevirksomhet.

 

Dette, og mange, mange momenter til, kompliserer bildet. Og gjør at det kan ta tid før vi får se NFC-baserte betalingsløsninger i Norge.

 

Men nyheten om at andre har tatt det første steget, bør uansett være godt nytt for den utålmodige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Nexus S ;)

 

Hvordan fungerer dette egentlig? "Godkjenner transaksjonen via mobilen" Må jeg taste inn beløp og PIN på mobil? Hvis det må gjøres for mye på mobiltelefonen så vil det jo egentlig ikke være noe enklere enn å dra kortet og punche inn PIN. Må jo allikevel drasse rundt på kortstokken i uoverskuelig fremtid.

 

God post Kervarec, om enn en liten kaldusj.. ;)

Endret av Melchiades
Lenke til kommentar

..

Mye interessant i posten din. Jeg kom til å tenke på Nokia og utviklingsmarkeder av flere grunner. Det er lenge siden Nokia og VISA først prøvde ut prosjekter basert på NFC. Nokia er også store i utviklingsmarkeder, og dette er markeder som i stor grad ikke betaler via kort per i dag. I slike markeder har også Nokia startet sin egen banktjeneste, blant annet med pengeoverføring og andre banktjenester direkte på mobilen.

 

Kanskje "kredittkort i mobilen" først og fremst får sitt gjennombrudd i land som per i dag ikke benytter bankkort hyppig?

Lenke til kommentar

ser for meg at bankkortet kan forsvinne sammen med lommeboken, og at neste gang jeg har tenkt å betale med min iPhone 5 skal jeg bare trykke en PIN kode, og vips betalt? Eller bommer jeg noe her?

 

Og blir ikke dette bare en slags trådløs erstatter av chip-en på kortet? kortet her jo verken wifi eller edge så regner med at alle betalinger fortsatt ville gått gjennom terminalen. eller er det gjerne noe mer avansert enn dette?

 

Ser også for meg at hackere fort kan bli en stor trussel etter som de kan modifisere hw og sw på mobilen til å tolke evt. koder som brukes til å kommunisere mellom terminal og telefon? litt skummelt å ha hele lommeboka på mobilen, men det å betale buss/tog med mobil kan jeg nok få bruk for :new_woot:

 

PS: endel skriveleif og har bare skummlest artikkelen

Lenke til kommentar

ser for meg at dette vil ha en fremtid som betaling av kollektiv transport og småkjøp som brusautomater og andre ting som ikke er drevet manuelt.

hadde vært en glede om det er tlf man betaler bussen med..

men kanskje litt kjedelig om man går tom for strøm før det blir kontroll?

Lenke til kommentar

Man antar at det vil ta 2 - 4 år før at mange nok har denne type telefon slik at de NFC-betaling av f.eks bussreiser kan gjennomføres i stor skala.

 

Som nevnt tidligerer er Iphone5 og Nexus S klar for NFC

 

Det ble kjørt prøveprosjekt på dette (bussbillettering)i Tromsø allerede i 2008, med stor suksess.(I samarbeid med Telenor)

Endret av Cubesmith
Lenke til kommentar

Kan det ikke bare lages et enkelt system som gjør at telefonen i prinsippet kun erstatter selve chipen i kortet, slik som dlna også var inne på i et tidligere innlegg? Altså ikke noen store omveltninger som at mobiloperatørene skal fungere som banker - bare at man f.eks. betaler 30 kr ekstra på mobilabonnementet i måneden for å kunne kaste bankkortet. Hadde dette kunne blitt brukt mot VISA/BankAxept(?) osv. ville jo de fleste ledd tjene pengene sine.

 

Skjønner at dette kanskje er umulig i praksis uten store endringer, med tanke på at noen selvfølgelig vil tjene penger på selve NFC-teknologien, og det ender kanskje fort i at noen andre tjener mindre penger.

 

ViktigEdit: Jeg lurer forsåvidt på om NFC er en slags ekstrateknologi som f.eks. BankAxpet kunne kjøpt og brukt i sine terminaler, eller er dette noe HELT nytt, som skal erstatte alle bankterminaler og er en direkte konkurrent til alle dagens betalingssystemer?

Endret av henkee
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kervarec

 

Konstruktivt skrevet, Kervarec!

Det virker som om du har litt innsikt i dette temaet; jeg har prosjektoppgave i innovasjon og entreprenørskap som omhandler nettopp dette temaet, hvor jeg bl.a. skal skrive om hvorledes dette vil la seg innføre i Norge.

 

Setter utrolig stor pris på det om noen kan komme med flere slike innspill, og gjerne utdyper dem litt!

 

- Hanne S :)

Lenke til kommentar

Dessverre er det mer komplisert enn som så. Dette handler om juss, standardisering, samarbeid på tvers av land og bransjer og teknologier, og om big business.

 

Det ligger enormt mye penger i det å eie eller å drifte betalingskanalene. Ett tilfeldig eksempel på dette er "float", det vil si verdien av å holde på pengene så lenge som mulig der de er på vei fra A til B (det vil si fra betaleren til mottakeren). Jo lengre ventetiden gjøres, jo mer tjener mellommannen på rentene. Bankene tjener stort på float, og kan dermed være motivert til ikke å ville støtte nye systemer som strømlinjeformer pengeflyten.

 

Teleanayltiker John Strand har tidligere uttalt at han ikke tror på NFC-teknologien - i mobiltelefoner. Derimot mener han den kan ha noe for seg i fremtidens bankkort (underforstått: Hva skal vel bankene med telefonprodusentene og mobiloperatørene oppi alt dette, de kan jo gjøre jobben selv).

 

Og hvem skal håndtere pengene? Dersom du betaler med mobilen, skal beløpet da betales over mobilregningen eller trekkes direkte fra bankkontoen? Dersom mobilselskapet ditt skal ta seg av jobben, blir de underlagt strenge regler som forvaltes av Kredittilsynet. Dette vil de ikke ta på seg uten at de tjener penger på det, hvilket igjen kan fordyre bruken av NFC-teknologi.

 

Dessuten frykter mobilselskapene at kundene deres kan komme til å bruke mobiltelefonen mindre dersom mobilen også skal brukes til å betale for alt mulig rart med. Dette fordi mobilregningen plutselig kan bli kjempestor, hvorpå kundene kompenserer ved å bruke telefonen mindre enn før - og dermed ramme mobilselskapenes kjernevirksomhet.

 

Dette, og mange, mange momenter til, kompliserer bildet. Og gjør at det kan ta tid før vi får se NFC-baserte betalingsløsninger i Norge.

 

Men nyheten om at andre har tatt det første steget, bør uansett være godt nytt for den utålmodige :)

 

 

Konstruktivt skrevet, Kervarec!

Det virker som om du har litt innsikt i dette temaet; jeg har prosjektoppgave i innovasjon og entreprenørskap som omhandler nettopp dette temaet, hvor jeg bl.a. skal skrive om hvorledes dette vil la seg innføre i Norge.

 

Setter utrolig stor pris på det om noen kan komme med flere slike innspill, og gjerne utdyper dem litt!

 

- Hanne S :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Gammel tråd, men jeg må bare pirke her...

Det ligger enormt mye penger i det å eie eller å drifte betalingskanalene. Ett tilfeldig eksempel på dette er "float", det vil si verdien av å holde på pengene så lenge som mulig der de er på vei fra A til B (det vil si fra betaleren til mottakeren). Jo lengre ventetiden gjøres, jo mer tjener mellommannen på rentene. Bankene tjener stort på float, og kan dermed være motivert til ikke å ville støtte nye systemer som strømlinjeformer pengeflyten.

Dette er feil. Float ble avskaffet i Norge den 1. juli 2000 (ref). Bankene tjener altså ikke

penger på float her til lands.

 

Teleanayltiker John Strand har tidligere uttalt at han ikke tror på NFC-teknologien - i mobiltelefoner. Derimot mener han den kan ha noe for seg i fremtidens bankkort (underforstått: Hva skal vel bankene med telefonprodusentene og mobiloperatørene oppi alt dette, de kan jo gjøre jobben selv).

Har John Strand forstått hvordan NFC kan fungere? Det trenger på ingen måte linkes opp mot telefonabonnementet (jeg har for øvrig ikke sett noen løsninger der det gjøres), men de kan linkes opp mot betalingsløsninger. F.eks., MasterCard sin PayPass fungerer via NFC på mobiltelefoner. PayPal kan overføre penger via NFC. Google Wallet kan brukes via NFC. (Ingen av disse er støttet i Norge ennå).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gammel tråd, men jeg må bare pirke her...

 

Takk for korreksjon! Min kilde på den opplysningen hadde åpenbart feilinformert meg.

 

Nå har det i mellomtiden gått å langt tid at mye har skjedd på NFC-fronten, også her til lands. Jeg skal derfor la være å kommentere øvrige poenger i svaret ditt.

 

La meg helt kort konstatere at jeg er overbevist om at NFC er på full fart inn i samfunnet vårt. Og at jeg gleder meg til vi kan sveipe mobilen over terminalene når vi trenger å betale for oss.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...