Gå til innhold

[Løst] Når inkasso dukker opp uten forvarsel


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for at du tar deg tid til å lese mitt problem!

 

Flyttet til utlandet i sommer, og satte opp videresending av posten. Alt har kommet fram uten problemer, helt til det dukket opp et inkassokrav.

 

Dette gjald et bomvegselskap som kjørte regninga via kreditor firma. Ringte opp bomvegselskapet som kunne fortelle at regningene de hadde sendt til meg hadde kommet i retur, uten å ha blitt levert eller videresendt til min nye adresse. Forklarte situasjonen, og jeg fikk beskjed om å betale inn orginal summen på den orginale regningen (de sendte kopi på mail), og fikk beskjed at de skulle ordne med kreditor selskapet, så jeg anså saken som ute av verden.

 

Idag dukket det opp "Purring på restbeløpet" fra kreditorfirmaet.

"Vi viser til innbetaling av NOK XXX,XX etter at inkasso ble iverksatt. I følge paragraf 17 i inkassoloven skal også forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger betales. Dersom beløpet ikke er betalt innen 14 dager fra brevets dato iverksettes rettslig pågang, og ytterligere omkostninger påløper.

 

 

Nå er min oppfatning at dette inkassokravet aldri har vært gyldig, da jeg har aldri motatt verken selve regningen, purringer, inkassovarsel eller noe som helst før selve inkassokravet dukket opp.

 

Nå er ikke dette restbeløpet av noe stor sum, men føler dette blir litt prinsipp.

 

Har jeg rett? Isåfall, hvordan skal jeg ordlegge meg mot kreditor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er min oppfatning at dette inkassokravet aldri har vært gyldig, da jeg har aldri motatt verken selve regningen, purringer, inkassovarsel eller noe som helst før selve inkassokravet dukket opp.

Ut i fra hva jeg kan forstå så er inkassokravet gyldig så lenge kreditor har sendt/forsøkt avlevert dokumentene til debitor.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...