Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få bedre hukommelse? Sliter jævlig på skolen [5er elever, hjelp!]


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en 14år gammel gutt. jeg vet at skolen er fortiden min og at jeg virkelig må jobbe for å få 5 i snitt, problemet er at jeg har synnsikt dåårlig hukommelse..F.eks i matte..Jobber jeg hardt en dag, neste uke > ALT glemt..jeg prøver å jobbe med det samme i matte daglig, men da sløser jeg masse tid fordi jeg har masse å gjennomgå.

 

F.eks vis jeg skal pugge på 5 linjer tar det meg flere timer før jeg kan det, kan det forsatt ikke helt perfekt. Hva gjør man i slike situasjoner? Jeg har dessuten 3.6 i snitt, Og sånn middels motivasjon, men jeg vet jeg må gå gjennom dette for å bli det jeg ønsker.

 

Derfor spør jeg igjen, Hva er det dere smarte 5er elever gjør for å bli smarte? jeg har jævlig dårlig lagringskapasitet i hjernen..Pluss dårlig hukommelse som jeg nevnte tidligere

 

Er det noe spessielt dere tar for å tenke smart?

Piller? Noe? Det føles helt umulig å få en 5 i snitt med dårlig hukommelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville begynt med å passe på at du er konsentrert når du jobber. Få nok søvn, spis ordentlig og tren for å få ut energi.

 

Så må du nesten utforske studieteknikker selv. Prøv å gjenskrive det du leser i egne ord, da tvinger du deg selv til å forstå det du leser. Krot tilfeldig begreper du sliter med å få til å sitte på arket. Rett og slett jobb jobb og jobb. I tillegg er repetisjon viktig. Repeter det du gjorde dagen før, så repeterer du igjen etter en uke, så etter en måned, osv.

 

Matematikk er et fag der forståelse er viktigere enn hukommelse. Har du først forstått noe så skal det litt mer til for å glemme det. Om forståelsen er problemet så prøv å få så mye veiledning som du kan.

 

Og sist men ikke minst, hold motivasjonen oppe ved å se lyst på det! Tenk: "Dette vil jeg lære, dette er spennende materiale!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville begynt med å passe på at du er konsentrert når du jobber. Få nok søvn, spis ordentlig og tren for å få ut energi.

 

Så må du nesten utforske studieteknikker selv. Prøv å gjenskrive det du leser i egne ord, da tvinger du deg selv til å forstå det du leser. Krot tilfeldig begreper du sliter med å få til å sitte på arket. Rett og slett jobb jobb og jobb. I tillegg er repetisjon viktig. Repeter det du gjorde dagen før, så repeterer du igjen etter en uke, så etter en måned, osv.

 

Matematikk er et fag der forståelse er viktigere enn hukommelse. Har du først forstått noe så skal det litt mer til for å glemme det. Om forståelsen er problemet så prøv å få så mye veiledning som du kan.

 

Og sist men ikke minst, hold motivasjonen oppe ved å se lyst på det! Tenk: "Dette vil jeg lære, dette er spennende materiale!"

spis ordentlig..hva skal jeg spise? untatt fisk..det vet jeg..men noe spess annet? hva skal jeg spise daglig..osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min hukommelse er også noe begrenset, med mindre jeg faktisk er interessert i det jeg hører/leser.

 

Noe som hjelper, er å si alt, for da husker jeg at jeg har sagt det, og er da sikker på at jeg har gjort det.

 

Men, jeg er langt unna noen 5-er elev. Men å si ting hjelper allikevel for å hukse ting. Så å være veldig våken, og lese høyt, og skrive referat fra alle kapittler, burde hjelpe.

 

Gjør ikke selv, men burde vel begynne.

Lenke til kommentar

Du må selv finne ut av hva som passer for deg. jeg liker selv veldig godt å skrive sammendrag av kapitlene vi har om. Da fester ting seg raskere for meg, og jeg trenger nesten ikke å øve før prøvene.. Dette gjelder jo da fag som samfunnsfag, naturfag, geografi og sånt.

 

Matte er jo litt særegent fag. Der må du nesten ha skillz og passe på å gjøre masse oppgaver.

Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på faget. jeg var heldig da matte, fysikk etc falt meg veldig lett inn. For de som ikke er så heldige så er repetisjon viktig. å ikke huske de oppgavene man jobbet hardt for, er jo veldig kjipt. Om man derimot er motivert for å få en bra karakter i matte må det nok jobbes med hver eneste dag. selv om det ikke er lekse.

 

Når det gjelder fag som samfunnsfag, RLE etc. funket notater veldig bra for meg. Når vi begynte med et nytt kapittel, skrev jeg masse sikkord. På den måten satt det bedre, uten at jeg måtte jobbe hardt for å huske absolutt alt. Husk at du får karakterer etter hvor mye riktig du har på en prøve, og hvor aktiv i timen du er. Det er derfor ikke nødvendig å huske absolutt alt av et kapittel, om det ikke er interessant. Til prøvene holder det jo nesten bare å lese alle stikkordene du har tatt i timen og i lekse.

 

Riktig mat og nok søvn holder deg selvfølgelig motivert og konsentrert også :)

 

håper det hjalp!

Lenke til kommentar

Matte er jo litt særegent fag. Der må du nesten ha skillz og passe på å gjøre masse oppgaver.

Du trenger ikke "skillz" på mattenivået du har som 14-åring.

 

Trådstarter: Jeg regner med at man må forstå noe i matte ca 3 til 6 ganger før det sitter som skal. Hvis du jobber i fem timer en dag med en matte-ting er det ikke sikkert at det hjelper noe særlig. Jobb heller i en halvtime fem dager på rad (med samme tema). Hver gang vil du glemme det, men for hver gang du forstår det på nytt husker du det bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du kan komme langt med god motivasjon og drømmer. I åttende klasse hadde jeg langt fra det beste snittet, tror det var på rundt 3,9. Det kan ha sammenheng med at jeg brukte mestparten av tiden min på World of Warcraft, men det er en annen sak :)

 

Fant ut i niende klasse at jeg ikke kunne spille WoW lengre, men at jeg måtte begynne å fokusere mer på skolen og framtiden. Gikk ut av niende med et litt forbedret snitt, 4,2 eller 4,3. I tiendeklasse skjerpet jeg meg skikkelig og gikk ut med et snitt på 5,0.

 

Startet studiespesialisering, og har gjort det strålende! Går nå 3. året på studiespesialisering, og det ser ut som om jeg kommer til å gå ut med rundt 5,4 - 5,5 i standpunktskarakterer. Skal søke medisin til høsten og utdanne meg til lege :new_woot:

 

Uansett, poenget mitt var ikke å skryte eller fortelle deg skolehistorien min opp igjennom årene. Poenget mitt her var at hvis du bare står på, finner ut hva du vil bli, jobber mot målet, så vil du faktisk klare det!

 

Mvh. greiven

Lenke til kommentar
Så må du nesten utforske studieteknikker selv.

 

Tror vi har fasitten her.

Altså: Du må finne en studieform som fungerer for deg.

For meg er det 2 læreteknikker:

1. Å skrive, fordi jeg klarer å huske det jeg skrive.

2. Å overarbeide hjernen mens jeg driver på med noe

Jeg har vel langt over gjennomsnittelig lesefart, men jeg husker ikke hva jeg leser. Litt ironisk egentlig.

Og husk: Pugging er 200% ubrukelig, du skal aldri pugge! Du skal derimot lære. Forskjellen ligger i at det du lærer kan du huske på en overraskesprøve noen dager etter den faktiske prøven, mens det du pugger glemmer du etter å ha vært igjennom prøven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hukommelsen er da selfølgleig ikke begrenset. Hjernen har koblinger nok til å lagre millioner av millioner av millioner av kapsler med informasjon i hjernen og hente den opp igjen når som helst.

 

Og som noen sa over, pugge er ubrukelig. Det er tankeløs repetasjon, og blir da lagret i kortidshukkomelsen. Det du heller burde fokusere på er å forstå hva du leser, leve deg inn i, se for deg - lage en virkelighet ut av det. Det er på ingen måter meningen å huske linje for linje, men skal du huske årstall, kjente personers navn og slikt så er det mange teknikker der ute, en teknikk som jeg ofte bruker er reiseruter. Som de brukte i det gamle athen for mange år hundre tilbake. Reiseruter kan du søke opp på google, og teknikken bruker jeg selv for å huske store menger av navn eller tall til prestasjoner. Første gang jeg brukte reiseruter var når jeg skulle lære meg de ti bud i riktig rekkefølge, dette ble enkelt gjort på 10 minutter med reiseruter.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...