Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

55w Xenon i Tusenmetre


vingebil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du oppnår er jo at du må blende ned til nærlys mye tidligere enn ved bruk av halogenpærer som lampene er beregnet for. Ved å ha mye fjernlys vil du nærmest føle deg blind når du blender ned, ettersom forskjellen mellom nær- og fjernlys vil være veldig stor. Jeg kjører selv med Bosch Big Knick med Nightbreaker Plus, og det gir for såvidt mer enn nok lys. Prøvde for moroskyld et par Philips Rally 100W, og jeg skjønner godt hvorfor reglen er det. Det blir plutselig veldig mørkt når man må blende ned...

Lenke til kommentar

Det du oppnår er jo at du må blende ned til nærlys mye tidligere enn ved bruk av halogenpærer som lampene er beregnet for. Ved å ha mye fjernlys vil du nærmest føle deg blind når du blender ned, ettersom forskjellen mellom nær- og fjernlys vil være veldig stor. Jeg kjører selv med Bosch Big Knick med Nightbreaker Plus, og det gir for såvidt mer enn nok lys. Prøvde for moroskyld et par Philips Rally 100W, og jeg skjønner godt hvorfor reglen er det. Det blir plutselig veldig mørkt når man må blende ned...

 

 

ja, det stemmer jo det. men skal vertfall prøve det ut :) blir det for heftig, fjerner eg det berre. Har foresten Bosch rallye 175 lill knick.

 

Men er 6000k kontra 4300k dårligere i ekstralys?

Lenke til kommentar

men 100 watt er ikke lovlig :p

 

jeg har original xenon i nærlysene på min bil. jeg prøvde både 6000 kelvin og 4200 kelvin.

 

men endte med at jeg måtte sette i 4200 for alle blinka til meg at jeg måtte "blende ned" og da fikk de seg et sjokk da jeg blinka tilbake når de fant ut at jeg hadde blenda ned. så 4200 k anbefales. og uansett så er 4200 mye billigere enn 6000. tror det var 3-400 kr i forskjell

Endret av 1915
Lenke til kommentar

men 100 watt er ikke lovlig :p

 

jeg har original xenon i nærlysene på min bil. jeg prøvde både 6000 kelvin og 4200 kelvin.

 

men endte med at jeg måtte sette i 4200 for alle blinka til meg at jeg måtte "blende ned" og da fikk de seg et sjokk da jeg blinka tilbake når de fant ut at jeg hadde blenda ned. så 4200 k anbefales. og uansett så er 4200 mye billigere enn 6000. tror det var 3-400 kr i forskjell

 

åja, blir nok xenon, og ikkje 100w halogen. men er snakk om i ekstralysene då skal jo eg ikkje blende nokon uansett :p

trur 6000k er bra å ha i tusenmetre

Lenke til kommentar

men 100 watt er ikke lovlig :p

 

jeg har original xenon i nærlysene på min bil. jeg prøvde både 6000 kelvin og 4200 kelvin.

 

men endte med at jeg måtte sette i 4200 for alle blinka til meg at jeg måtte "blende ned" og da fikk de seg et sjokk da jeg blinka tilbake når de fant ut at jeg hadde blenda ned. så 4200 k anbefales. og uansett så er 4200 mye billigere enn 6000. tror det var 3-400 kr i forskjell

Ettermontert xenon er heller ikke lovlige, under de visse forutsetninger. 6000k har ikke sterkere lysstyrke enn 4200k, men lyset er kjøligere og virker dermed skarpere for synet. Hvis folk blinker til deg bør du kanskje ta hintet? Kanskje lysa dine ikke er riktig justert, og/eller at høydejusteringa ikke fungerer?

Lenke til kommentar

4300K gir mer lys enn 6000K. Forholdet er ca. 3100 lumen mot 2900 lumen om jeg ikke husker feil. Jeg monterte 55W 4300K xenon i ekstralysene, 35W bixenon i hovedlysene og Osram nightbreaker i hovedlysdelen for kun fjernlys på bilen til eksen. Den bilen er aldeles fantastisk å kjøre langkjøring i mørket med. Grunnen til valg av halogenpærer i delen av hovedlykta for kun fjernlys var rett og slett responsen og at jeg ikke ville ha for mye fjernlys for nærme bilen. (hovedlyktene er justert for ikke å blende) Ekstralyktene er justert veldig høyt og gir en fantastisk rekkevidde, men uten ekstra bryter på dem må man blende ned til nærlys tidlig ja.

Lenke til kommentar

Hvordan justerer man lykter som ikke er beregnet for xenon til å ikke blende? Det er jo praktisk umulig skal man ha samme synslengde som ved halogen. Jeg har kjørt A6 med ettermontert xenon i linselykter "justert for å ikke blende". Joa, det ble mye lys det - rett foran bilen. Sikten derimot ble halvert i forhold til halogen. Så fort man får noen kg i baksetet eller bagasjen vil jo lyskjegla øke mye i høyde på 50 meters avstand.

Lenke til kommentar

4300K gir mer lys enn 6000K. Forholdet er ca. 3100 lumen mot 2900 lumen om jeg ikke husker feil. Jeg monterte 55W 4300K xenon i ekstralysene, 35W bixenon i hovedlysene og Osram nightbreaker i hovedlysdelen for kun fjernlys på bilen til eksen. Den bilen er aldeles fantastisk å kjøre langkjøring i mørket med. Grunnen til valg av halogenpærer i delen av hovedlykta for kun fjernlys var rett og slett responsen og at jeg ikke ville ha for mye fjernlys for nærme bilen. (hovedlyktene er justert for ikke å blende) Ekstralyktene er justert veldig høyt og gir en fantastisk rekkevidde, men uten ekstra bryter på dem må man blende ned til nærlys tidlig ja.

 

okei, det stemmer. har ikkje ekstra bryter på ekstralysene, mulig eg skal lage det til.

Men trur 6000k blir veeeldig bra i ekstralysene :) har også bestilt 4300k 35w til nærlysa, men litt usikker om eg skal montere dei. vil ikkje risikere og blende alt og alle :)

Lenke til kommentar

Hvordan justerer man lykter som ikke er beregnet for xenon til å ikke blende? Det er jo praktisk umulig skal man ha samme synslengde som ved halogen. Jeg har kjørt A6 med ettermontert xenon i linselykter "justert for å ikke blende". Joa, det ble mye lys det - rett foran bilen. Sikten derimot ble halvert i forhold til halogen. Så fort man får noen kg i baksetet eller bagasjen vil jo lyskjegla øke mye i høyde på 50 meters avstand.

Vel, nå er jeg bilmekaniker og har tilgang på lysjusteringsapparat. Jeg grunnstillte lysene der og testkjørte. Lysbildet ble identisk som med halogen. Ved lys i normal, riktig høyde skal lyskjeglen ikke klatre oppover bilene rundt deg. Er lysene for høyt justert, blender de uansett om lyskilden er halogen eller xenon. Altså, grunnstillte og testkjørte. I mørket er refleksen i nummerskiltene på bilene rundt deg en god indikator på hvor høye lysene dine er.

 

Ingen har blinka med lysene for å indikere blending, verken når jeg har kjørt eksens 4300K eller mine 3000k på forrige bil. Frosken jeg kjører nå har linselykter, så jeg er spent på lysbildet der. Skal prøve med 35W 4300k og se hvor bra det fungerer. Fjernlysene blir nok Osram Nightbreaker for respons, mens ekstralysene trolig får 75W 4300K xenon, men de skal kunne deaktiveres fra fjernlysene med egen bryter for møtesituasjon på langstrekker.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...