Gå til innhold

Sesjon fredag - hva gjør jeg hvis det er fullt dit jeg vil?


FairCaptain

Anbefalte innlegg

Skal på sesjon fredag og er veldig motivert for en hard og nyttig tjeneste i forsvaret. Har sett meg ut panserbataljonen (stormeskadron) som det jeg virkelig har lyst til, men har fått høre fra flere som har vært på sesjon de siste ukene at PB er fullt fra sommeren av. For min del er det uaktuelt med tjeneste fra vinterstid og vil heller ikke kaste bort et år i forsvaret på noe slapt.

 

Hva gjør jeg hvis jeg får beskjed om at det er fullt? Hjelper det å prate med VPV isåfall? Er det noe lignende stormeskadron som er å anbefale?

 

Har hørt at forsvaret opererer med førstemann til mølla prinsippet og jeg synes dette er litt urettferdig når man har like stor motivasjon, og har forberedt seg like godt som de som har sesjon tidlig, og på tross av dette ikke får samme mulighet. Men "life Isn´t fair" antar jeg

 

Takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som sier det er fullt? De sier at de skal ta hensyn til hvor du hvil hen i forsvaret, på sesjonen får du vell 2 eller 3 valg hvor du har lyst til å dra, som regel så greier de å oppfylle disse kravene. Hvis du i hele tatt blir innkalt til førstegangstjeneste, kjenner ganske mange som ikke har blitt kalt inn.

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier det er fullt? De sier at de skal ta hensyn til hvor du hvil hen i forsvaret, på sesjonen får du vell 2 eller 3 valg hvor du har lyst til å dra, som regel så greier de å oppfylle disse kravene. Hvis du i hele tatt blir innkalt til førstegangstjeneste, kjenner ganske mange som ikke har blitt kalt inn.

 

De jeg kjenner som har vært inne på sesjon de siste ukene. Skal inn på fredag og hvis jeg får beskjed om at det er fullt alle de stedene jeg vil hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier det er fullt? De sier at de skal ta hensyn til hvor du hvil hen i forsvaret, på sesjonen får du vell 2 eller 3 valg hvor du har lyst til å dra, som regel så greier de å oppfylle disse kravene. Hvis du i hele tatt blir innkalt til førstegangstjeneste, kjenner ganske mange som ikke har blitt kalt inn.

 

De jeg kjenner som har vært inne på sesjon de siste ukene. Skal inn på fredag og hvis jeg får beskjed om at det er fullt alle de stedene jeg vil hva gjør jeg da?

 

Hvis du ikke får plass i de valgene dine, så havner du vell en random plass :p

Nei ta å hør med de på sesjonen, de klarer vell å svare bedre enn det jeg gjør. Hvis du vil ha et hardt år så vil jeg anbefale at du tar befalsutdanning sammens med førstegangstjenesten eller prøv deg på grensen til russland, som er GSV tror jeg.

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier det er fullt? De sier at de skal ta hensyn til hvor du hvil hen i forsvaret, på sesjonen får du vell 2 eller 3 valg hvor du har lyst til å dra, som regel så greier de å oppfylle disse kravene. Hvis du i hele tatt blir innkalt til førstegangstjeneste, kjenner ganske mange som ikke har blitt kalt inn.

 

De jeg kjenner som har vært inne på sesjon de siste ukene. Skal inn på fredag og hvis jeg får beskjed om at det er fullt alle de stedene jeg vil hva gjør jeg da?

 

Hvis du ikke får plass i de valgene dine, så havner du vell en random plass :p

Nei ta å hør med de på sesjonen, de klarer vell å svare bedre enn det jeg gjør. Hvis du vil ha et hardt år så vil jeg anbefale at du tar befalsutdanning sammens med førstegangstjenesten eller prøv deg på grensen til russland, som er GSV tror jeg.

 

Forsvaret skal ha inn x antall personer pr avdeling på en uke. Dvs at på mandager er det alt ledig, med mindre avdelingen er allerede full. Med det mener jeg at en avdeling kan bli full på et vist tidsrom. Perioden hvor de tar inn folk kan avslutte før du kommer inn og det er jo nettop dette som er urettferdig. Jeg har lest at det er slik et par plasser men har ingen kilde fra forsvaret, kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier det er fullt? De sier at de skal ta hensyn til hvor du hvil hen i forsvaret, på sesjonen får du vell 2 eller 3 valg hvor du har lyst til å dra, som regel så greier de å oppfylle disse kravene. Hvis du i hele tatt blir innkalt til førstegangstjeneste, kjenner ganske mange som ikke har blitt kalt inn.

 

De jeg kjenner som har vært inne på sesjon de siste ukene. Skal inn på fredag og hvis jeg får beskjed om at det er fullt alle de stedene jeg vil hva gjør jeg da?

 

Hvis du ikke får plass i de valgene dine, så havner du vell en random plass :p

Nei ta å hør med de på sesjonen, de klarer vell å svare bedre enn det jeg gjør. Hvis du vil ha et hardt år så vil jeg anbefale at du tar befalsutdanning sammens med førstegangstjenesten eller prøv deg på grensen til russland, som er GSV tror jeg.

 

Forsvaret skal ha inn x antall personer pr avdeling på en uke. Dvs at på mandager er det alt ledig, med mindre avdelingen er allerede full. Med det mener jeg at en avdeling kan bli full på et vist tidsrom. Perioden hvor de tar inn folk kan avslutte før du kommer inn og det er jo nettop dette som er urettferdig. Jeg har lest at det er slik et par plasser men har ingen kilde fra forsvaret, kan noen bekrefte dette?

 

 

Så flott at jeg har sesjon fredag da :( Makan til system forsvaret har lagd ass. Her er jeg kjempemotivert, har trent lenge og visst hva jeg har hatt lyst til lenge også er det mest sannsynlig fult allerede. Man kan jo ikke velge når man skal på sesjon liksom. Hva er sannsynligheten for at jeg kan komme inn på HTTS? Er det en bra tjeneste?

Lenke til kommentar

HTTS - Kampeskadronen har innrykk både i aug og januar. Dette er en meget bra tjeneste, ofte sett som "fi" for TMBN og andre ymse avdelinger på Rena leir. Mye spennende tjeneste her, både som fot oppsatt på CV90 akkurat som storm, eller vogncrew på CV90 eller leopard 1 stridsvogn. Mye øvelsesdøgn og mye aktivitet.

Lenke til kommentar

HTTS - Kampeskadronen har innrykk både i aug og januar. Dette er en meget bra tjeneste, ofte sett som "fi" for TMBN og andre ymse avdelinger på Rena leir. Mye spennende tjeneste her, både som fot oppsatt på CV90 akkurat som storm, eller vogncrew på CV90 eller leopard 1 stridsvogn. Mye øvelsesdøgn og mye aktivitet.

 

Så hvis jeg velger fotsoldat i kampeskadronen så får jeg en tilnærmet tjeneste som stormeskadronen i PB?

Lenke til kommentar

Relativt likt ihvertfall. Opp til Troppsnivå er alt likt i øvelsessammenheng, men kesk er jo en markøravdeling så man får aldri det store samarbeidet med flere eskadroner \ kompanier og andre bataljoner. Til gjengjeld møter man som sagt på mye rart på øvelser som det er en del av. Er også verdt å nevne at augustinnrykket får være med på Cold responce, den store nato øvelsen i nord norge med flere tusen utenlandske soldater i år.

 

Men har hatt litt å gjøre med Kesk, og vet at sjefen der har pri på stridstrening og øvelse så du får så absolutt kjørt deg. Er også gode muligheter for tjeneste i TMBN etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...