Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivstoff: Forskjell på kvalitet (Esso vs Shell)


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være psykisk hos vedkommende som hevder det......

Har selv kjørt på begge deler og merket selvsagt ingen forskjell, det ville jo være økonomisk selvmord og levere så dårlig drivstoff at biler gikk merkbart dårligere.

 

Men disse påstandene finner du på alt, olje, bensin osv, snakket med en fyr som hvedet at bilen gikk mye bedre på castrol olje, den forskjellen han hevdet var så stor at motoren ville ha havarert hvis det var tilfellet.

Lenke til kommentar

Det utføres jevlinge kontroller (+ Exxon og Shell begge har internkontroller) for å sjekke at oktantall stemmer for drivstoffet - så det skal ikke være noen forskjell der.

 

Når det gjelder landsbygda i Polen så risikerer du at det du trodde var bensin, egentlig er parafin med tilsetningsstoffer + at pumpene kan være så fulle av rust og annet dritt at motoren havarerer. Kjøper du bensin i Polen, så prøv å gjøre det i de store byene.

Lenke til kommentar

Det utføres jevlinge kontroller (+ Exxon og Shell begge har internkontroller) for å sjekke at oktantall stemmer for drivstoffet - så det skal ikke være noen forskjell der.

 

Når det gjelder landsbygda i Polen så risikerer du at det du trodde var bensin, egentlig er parafin med tilsetningsstoffer + at pumpene kan være så fulle av rust og annet dritt at motoren havarerer. Kjøper du bensin i Polen, så prøv å gjøre det i de store byene.

 

Jepp. I Italia er kvaliteten gjevnt over god, men det er stor fare for å velge feil. Forskjellen på Gasolina og Gasolio er ikke stor :D

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat slik at alle Bensinstasjonskjedene har hvert sitt raffineri ...

Slagentangen (ESSO) og Mongstad (Statoil) er vel de to vi har.

 

Man kan jo gjette hvordan Shell "lager" sin egen bensin basert på det de kjøper fra ESSO/Statoil ...

(Én tankbil med standard vare + én flakong med "lurium" = Shell?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Én tankbil med standard vare + én flakong med "lurium" = Shell?)

Helt korrekt – dvs luriumet blir stort sett blandet inn idet bilen tankes. Liten grunn til å tro at det er voldsomme forskjeller, skjønt marginalt forskjellige egenskaper kan finnes – i enkelte tilfeller kan sikkert noen av disse gi en ørliten forskjell også i praktisk bruk. Jeg ville valgt å bruke fritiden min på andre problemstillinger.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

I henhold til de to siste svarene, er det altså noe i det.

Og det harmonerer med det jeg hørte: altså at Shell selv blander noe greier i.

 

Vel, noen påstår hardnakket å ha erfart forskjeller. Personer jeg egentlig har grunn til å tro ikke fantaserer/overdriver. Derfor jeg hengte meg litt oppi dette, og ville høre også hva folk her mener.

 

Uansett er det forsåvidt lett å gå over til Esso. Der er stasjoner nok. Statoil skulle forresten også ha den samme bedre kvalitet etter hva de sa.

 

Og en ting til: Vaskeautomatene til Esso skulle også være mye bedre og mer skånsomme enn de hos Shell. :shrug:

Lenke til kommentar

luriumet blir stort sett blandet inn idet bilen tankes.

En liten presisjon: med "bilen" mente jeg tankbil på terminal/raffineri, ikke idet man tanker selv. Ikke nødvendigvis selv Shell som blander i, men det er gjerne et selskapsspesifikt additiv -- alle de andre har jo også additiver, og det er liten grunn til å tro at noen løsning er særlig bedre enn andre.

 

I tillegg til internkontroller er det for øvrig frekvente og rutinemessige eksterne kontroller av en rekke parametre, så kvaliteten er det generelt svært liten grunn til å være skeptisk til.

 

Antar det er snakk om bensin fra trådstarters side, forresten?

Lenke til kommentar

Kvaliteten på drivstoff er jevnt over høy i Norge, så det er ikke DER det ligger. Derimot er det, som nevnt i innlegg over, selskapsspesifike additiver, og her kan det være at man kommer over en blanding som enkelte motorer trives bedre med enn andre.

 

Forrige bilen min f.eks likte ikke noe annet enn shell´s 99-oktan. Statoil 98 gikk, til nød :p Esso boikottet den omtrent, ble mye hosting, harking, bråking og smelling i potta.

Lenke til kommentar

kanskje litt off topic, men er det slik at det kan være vann i enkelte av munnstykkene på bensin/diselpumpene? kom på en shell stasjon og skulle fylle disel, i det jeg tok munnstykket rant det ut en veske, vet ikke om snø kan ha smelta eller om det kan ha vært vann, håper det var disel fra forrige bil som ikke hadde fått ut alt, men ble bekymret. vil helst ikke ha for mye vann i tanken. sørget uansett for å helle ut alt som lå i munnstykket før jeg startet å fylle.

 

Noen som har opplevd noe liknende? eventuelt forskjell til andre stasjoner, første gang jeg har opplevet dette.

Lenke til kommentar

kanskje litt off topic, men er det slik at det kan være vann i enkelte av munnstykkene på bensin/diselpumpene? kom på en shell stasjon og skulle fylle disel, i det jeg tok munnstykket rant det ut en veske, vet ikke om snø kan ha smelta eller om det kan ha vært vann, håper det var disel fra forrige bil som ikke hadde fått ut alt, men ble bekymret. vil helst ikke ha for mye vann i tanken. sørget uansett for å helle ut alt som lå i munnstykket før jeg startet å fylle.

 

Noen som har opplevd noe liknende? eventuelt forskjell til andre stasjoner, første gang jeg har opplevet dette.

 

Et munnstykke som brukes til å transportere mange hundre liter diesel hver dag, som så og si alltid står under tak og brukes veldig, veldig ofte tror jeg du kan være ganske sikker på at ikke inneholder vann. Såfremt ikke en idiot heller ned vann i munnstykket på pur faen før du kommer for å fylle er det ingenting å tenke på.

Lenke til kommentar

Kan meddele å nå for første gang ha vært på Esso, og fylt

både diesel og vært i vaskeautomat.

 

Og det er definitivt bedre enn hos Shell.

Servicen også.

 

Med vask er det ingen diskusjon, langt bedre. Pluss at man får hver 6 vask gratis.

Mye mer vann og grundigere vask, og en får 4 vindusposer og en duk gratis med på kjøpet.

 

Ganske rart å se at tvers over veien sto biler i kø hos Shell's vaskeautomat. Men hos Esso var der nesten ingen.

 

Anbefaler alle å prøve Esso.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...