Gå til innhold

Siviløkonom - Skolevalg


Nickkk

Anbefalte innlegg

Heisann, har planer om å studere til å bli siviløkonom, men sitter igrunn med en liten problemstilling

Jeg flytter til tr.heim nå og tenkte å søke meg inn på siviløkonom studie (Bach i økonomi og lededelse + master), men så at de ikke hadde dette på BI i tr.heim, kun i Oslo =/

Har alltid hatt ambisjoner om å gå på BI, NHH ble utelukket siden det ligger i Bergen.

Men så så jeg de hadde bach og master i økonomi & ledelse i HiST I Tr.heim, så jeg lurte på om det har mye å si i fremtiden på CV'en om hvilken skole du gikk på ?

 

NHH og BI er jo Norges mest omtalte skoler, og i Oslo så blir jo den offentlige versjonen sett "ned på" (Markedshøyskolen)

 

Så kort og enkelt, har skolevalg noe å si? vil det være mer verdt å ha en mastergrad fra BI enn fra HiST ?

 

Og noen som har erfaringer fra HiST ? er det en bra skole ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert CBS i københavn? anerkjent skole og masse nordmenn der.

Du kan fint ta Bachelor ved en skole (f.eks BI Trondheim) for så å ta masteren

ved en annen skole (f.eks NHH).

 

Enkelte bedrifter rekrutterer utelukkende fra BI Oslo, NHH og NTNU, eller dvs. det er der de fleste rekrutteringsarrangementene foregår.

Lenke til kommentar

Yay en god nyhet, begynte å bli litt pessimist idag når jeg begynte å snuse i det, skal ta Allmenn påbygg fra høsten så vil ha alt klart til jeg skal søke skole og bestemme hvor jeg skal etablere meg (Samboeren skal kjøpe leilighet så greit å vite hvor jeg vil studere allerede nå...:p)

Lenke til kommentar

Om du har gått på f.eks. BI har ikke såå mye å si. Store headhuntere velger selvfølgelig å sjekke ut disse først, men disse krever da kun A'er og B'er. Har de ikke dette blir de likestilt med folk fra offentlige høgskoler.

 

Greia er at du ikke trenger et veldig godt snitt for å komme inn på BI, du kan betale deg inn. Dersom du gjør det, og får dårlig karakterer er ikke utdannelsen en dritt mer verdt i forhold til en fra Kongsberg, Gjøvik eller Bergen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

BI Trondheim er jo en vits på nivå med Dragvoll

Nåja, Dragvoll er ingen vits

 

Økonomiutdannelse fra TØH (som nå er under HiST så vidt jeg vet) skal faktisk være ganske godt ansett i Norge, etter NHH og BI Oslo. Du velger helt klart HiST fremfor BI i Trondheim! :)

Jeg er enig i den, TØH fremstår som gode, slik jeg har oppfattet det.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg drar opp igjen denne tråden, jeg.

 

Da jeg gikk ut fra VGS hadde jeg et snitt på 4,0. Nå går jeg et årstudium samtidig som jeg tar opp matte. Dersom jeg får 4 eller bedre i de to mattefagene, sitter jeg igjen med 47 poeng. Kan dra opp snittet til 48,33 poeng hvis jeg får 6-er i begge mattefagene. Dersom jeg tar opp religion og etikk i tillegg (går kristendom årsstudium inkl. faget religion og livssyn nå), og får 6-er der også, kan jeg dra snittet opp til 48,9 poeng. Dette forutsetter vanvittig mye jobb (i tillegg til min deltidsstilling på Statoil), og er vel heller lite sannsynlig at jeg får til.

 

Hvilke skoler kan dere anbefale meg, som jeg har muligheten til å komme inn på? Har veldig lyst til å bo i Oslo (pga vennesituasjonen og relativt kort vei hjem). Det er ikke aktuelt å gå 5 år på BI, men vurderer å ta masteren der (eventuelt bachelor og så master på NHH/TØH).

Har tenkt litt på UMB i Ås. Hvordan er kvaliteten på økonomi på den skolen? HiO kommer jeg ikke inn på dessverre. Er det eventuelt mulig å hoppe over på andreåret på HiO?

 

Hvis man ser bort ifra alt ovenfor. Hvilke skoler er på topp 5 på bachelor i Økonomi og administrasjon?

Lenke til kommentar

For å bli siviløkonom trenger man vel økonomi og ledelse? Eller går det med økonomi og administrasjon ?

Jeg har både bachelor- og mastergrad i økonomi og administrasjon fra NHH, og for slikt blir man premiert med sivøktittel. Administrasjonsbiten inkluderer noen heller begredelige ledelsesfag.

 

Min anbefaling: er man ute etter mykere fag – ledelse, markedsføring mv. – dra til København. Er man ute etter finans og mer teknisk samfunnsøkonomi er NHH rett valg. Alt annet kan jeg ikke si noe fornuftig om.

 

Edit: lønner seg å sjekke dato før man svarer. Huhei.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NHH har definitivt en styrke i de håndfaste og tallfokuserte fagene, mens organisasjons- og ledelsesfagene er et lett oppkok av selvfølgeligheter og dårlig skjult bitterhet. Er det siste kategori man er ute etter er det bare å lære dansk telling først som sist. Om du kun skal ta masteren ved NHH har du muligheten til å helt droppe de myke fagene, absolutt en kjempefordel.

 

Er man kun interessert i tung samfunnsøkonomi har fremdeles UiO høyt nivå etter det jeg har sett, men det er ganske mangelfulle greier på de fleste andre områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...