Gå til innhold

Slå av intern harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du sette i alternativer for strømsparing. Men nytteverdien av dette er begrenset. Hver gang man åpner Utforsker vil disken starte, og Utforsker vil vente til disken er klar.

 

Disker tåler å stå med strøm på i mange år, så det er ikke noe å bekymre seg over.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå eksterne disker er mer egnet til dette ettersom de som oftest har en av/på bryter på siden OG man kan bruke "Trygg fjerning av hardware" på dem.

Skal du gjøre dette med en intern disk, så må man ha en disk-kontroller som støtter hot-swap. Dernest må du kunne kutte strømmen til disken. Dette er en svært enkel prosedyre dersom man kan lodde og har det mest basice verktøyet tilgjengelig.

 

Må innrømme at jeg aldri har testet "Trygg fjerning av hardware" på en intern disk. Det er mulig det fører til at den spinner ned. Kanskje noen andre kan svare på dette. I såfall holder det med hotswap kontroller til disken.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Ja, det kan du sette i alternativer for strømsparing. Men nytteverdien av dette er begrenset. Hver gang man åpner Utforsker vil disken starte, og Utforsker vil vente til disken er klar.

 

Disker tåler å stå med strøm på i mange år, så det er ikke noe å bekymre seg over.

 

Problemet mitt er at jeg er redd for å jobbe opp mot feil disk siden jeg har samme innhold på 2 ulike. Tror bare jeg kobler den fra fysisk. Men er det ikke mulig å "disable" driveren under harddiskbehandling (velg properties -> driver -> disable)...hva skjer da? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, jeg prøvde meg litt frem og disablet driveren for en av diskene i disk management. Alt så bra ut og disken forsvarnt fra utforsker. Jeg kunne også enable driveren og vips så dukket disken opp igjen. Men etter restart finner jeg ikke den disken i det hele tatt. Hvordan skal jeg få den til å vises i disk management igjen? Jeg har også problemer med å finne min eksterne harddisk som er tilkoblet med e-sata, det gikk fint før. Rescan disks i disk management funker ikke...Setter stor pris på rask hjelp! Kanske er det en enkel løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...