Gå til innhold

Trimme moped - Politi?


Steffenv

Anbefalte innlegg

yea, lovelig toppfart på mopeter etter alder, altså etter 98 modelene ;) De etter har en toppfart på 45 km, og SKAL ikke gå fortere uansett. Om du ikke trur meg spør på MP (moperportalen) eller ringe Statens Vegvesen. Jeg har det kansje ikke på svart hvit på ark, men jeg vet det bare. Blir man tatt på rulle å den går i 60km, så går det fint så lenge den er -98 ;)

så du hadde ikke kilde svart på hvit og kan ikke fremprodusere en kilde som sier at du har rett?

jeg har llinket til en tidligere tråd (startet av meg) på akkurat dette emnet der det står rimelig grundig forklart hva som er tillatt maks fart på moped.

det er 50 km/t der de registrert/godkjent før 96 og 45 km/t etter 96.

 

Mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Jeg får dessverre ikke referert dette til noe, meg skal finne et sted hvor det er sikre kilder.

 

Er absolutt sikker fordi jeg har hørt med Statens Vegvesen, Står på mopedportalen flere steder, og det er noe som er blitt tatt opp der ganske ofte. Og at en kameart av meg har blitt stoppet av politet med rulle. Det viste 60 km, og de ringte Statens Vegvesen, og fikk svar at mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Hvorfor betviler du meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Jeg får dessverre ikke referert dette til noe, meg skal finne et sted hvor det er sikre kilder.

 

Er absolutt sikker fordi jeg har hørt med Statens Vegvesen, Står på mopedportalen flere steder, og det er noe som er blitt tatt opp der ganske ofte. Og at en kameart av meg har blitt stoppet av politet med rulle. Det viste 60 km, og de ringte Statens Vegvesen, og fikk svar at mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Hvorfor betviler du meg?

jeg betviler deg fordi:

 

1. du sier du har bevis, men så innrømmer at du ikke har det.

 

2. du ber meg finne beviser på at du har rett, dvs motbevise meg selv, fordi du "vet" du har rett.

 

3. du gir ikke inntrykk av å ha lest tråden jeg har linket til i mitt første innlegg, som for øvrig bestrider din mening.

 

4. og sist men ikke minst: politiet og vegvesenets funksjonærer har (desverre) ikke 100% kontroll på alle lover og foreskrifter de skal håndheve, av og til så håndheves også loven skjønnsmessig av de forskjellige offentlige tjenstemennene.

Lenke til kommentar

Mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Jeg får dessverre ikke referert dette til noe, meg skal finne et sted hvor det er sikre kilder.

 

Er absolutt sikker fordi jeg har hørt med Statens Vegvesen, Står på mopedportalen flere steder, og det er noe som er blitt tatt opp der ganske ofte. Og at en kameart av meg har blitt stoppet av politet med rulle. Det viste 60 km, og de ringte Statens Vegvesen, og fikk svar at mopeder typegodkjent før 1996 kan gå 60 km\t. Hvorfor betviler du meg?

jeg betviler deg fordi:

 

1. du sier du har bevis, men så innrømmer at du ikke har det.

 

2. du ber meg finne beviser på at du har rett, dvs motbevise meg selv, fordi du "vet" du har rett.

 

3. du gir ikke inntrykk av å ha lest tråden jeg har linket til i mitt første innlegg, som for øvrig bestrider din mening.

 

4. og sist men ikke minst: politiet og vegvesenets funksjonærer har (desverre) ikke 100% kontroll på alle lover og foreskrifter de skal håndheve, av og til så håndheves også loven skjønnsmessig av de forskjellige offentlige tjenstemennene.

 

Får meg har jeg bevis, PÅ EN MÅTE når jeg selv har snakket med dem. Men det kan jeg ikke bevise ovenfor deg. Jeg ber deg heller ikke finne beviser på at jeg har rett, jeg sa jeg skal finne det til deg. ;)

Jeg leste så vidt tråden den men kun først spørsmålet, gadd ikke lese gjenom resten, fordi det var liksom ikke noe sikre skilder der heller, kun brukernes egne meninger. Dem har sikkert ikke kontroll på alle lover og foreskrifter, men at har lover om at mopeder før 96 kan lovelig kjøre i 60 km er 100 % sikkert. Jeg skal faktisk sende en mail til den nå, så skal jeg paste den inn her etterpå. Jeg er ikke 100 % sikker, blei faktisk litt mere usikker etter at du begynte og kverulere. Men er ganske sikkert 85 %. :)

Lenke til kommentar

du ber nå meg gå på MP eller snakke med vegvesenet for å bevise at du har rett i et av dine forrige innlegg, mens du som du selv sier ikke gidder å lese gjennom hele tråden jeg linket til(som ikke har mer en 15 innlegg).

trykk her så kommer du direkte til relevante posten i tråden da

 

og for sikkerhetskyld så skal jeg gjengi det som ble postet her:

"Moped" er definert i kjøretøyforskriften § 2-3 annet ledd:

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

 

I forskriften henvises det til den gamle kjøretøyforskriften, der kunne mopeder kjøre i 50 km/t. Hvis mopeden har fått nasjonal typegodkjennelse før 1. oktober 1996 kan den altså kjøre i 50 km/t.

 

I henhold til førerkortforskriften §§ 2-2 tredje ledd pkt 4 og 3-16 kreves det bare at mopeden er registrert som moped for å kunne kjøre den med førerkort klasse M.

 

Nye forskrifter endrer ikke kravene til kjøretøy som er førstegangsregistrert før de settes i kraft (med visse forbehold). Det virker som om slikt forbehold er tatt i ny kjøretøyforskrift, slik at det enten er dagens definisjon (45 km/t) eller 1990-1996-definisjonen (50 km/t) som gjelder for alle mopeder.

 

sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kjørte moped (2004) tok politiet skiltene mine. Det var på 17. mai hvor poltiet kom til en fest, de ba meg starte mopeden og ruse den. Så tok de skiltene og ba meg vise den på statens vegvesen. Da hadde jeg kjørt i 2 uker. Fikk ikke noe bot.

 

Etter dette byttet jeg sylinder og trimmet i alle retninger. Den gjorde vel rundt 120km/t. Kjørte Drammen-Oslo på motorveien mange ganger. Og ble aldri stoppa.

 

Men det er jo på egen risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...