Gå til innhold

Trimme moped - Politi?


Steffenv

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tenkte å kjøpe en moped, men jeg lurer litt på om jeg gidder hvis jeg skal kjøre originalt.

 

Er det normalt at politiet stopper deg pga. de hører du kjører trimmet moped? Eller er det bare når du kjører uten hode?

 

Ønsker overhodet ikke å betale i dyre dommer/ få mopeden avskiltet.

 

Så er det normalt at politiet bryr seg om trimmet mopeder?

 

De er jo normale folk de også, men de har en jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja politiet bryr seg om at du har en trimmet moped hvis de har misstanke.

 

Jeg ble beskyldt for å ha trimmet moped uten at den var trimmet jeg :cry:

 

Så trim hvis du vil men gjøres på egen risiko !

Damn..

 

Er bare så sykt usikker. En kompis av meg har trimma moped, og han har ikke blitt tatt. Det eneste som har skjedd her i det siste er at noen kjørte rundt omkring uten hodet, så fikk de utsettelse på lappen.

 

Men jeg vet ikke, jeg.. Bor på en liten plass.

 

Info om mopeden jeg vurderer å kjøpe: (Yamaha TZR)

 

Hebo titan race effekt anlegg, doppler freeflow luftfilter og hebo frog reed.

Skiftet dyse til 125. dreving som står på er 12-46 men har 53-13 drev også.

 

 

Hvordan er dette? Har hørt at hebo titan race er politimagnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan ikke gi deg bot for trim med mindre de måler deg i fart (Over 50km/t 10% avvik av 45km/t).

 

Det eneste politiet kan gjøre hvis de mistanke om trim er å ta skiltene og be deg drar ned til statens veivesen og vise den.

 

De har ikke lov å prøvekjøre den, med mindre de har papirer på dette.

 

 

Og når det gjelder lyd, så er det greit og kjøpe et effektanlegg som ikke bråker sånn, i min mopedtid kjørte jeg en Yamaha DTX med MK Handmade,21mm og et MK2 effektanlegg. Dette anlegget bråkte mindre enn orginal anlegget ;)

 

Hvordan er dette? Har hørt at hebo titan race er politimagnet.

 

 

Stemmer dette, og det anlegget er egentlig ikke beregnet orginalsylinderen. Det burde kombineres med en mid/high sylinder.

Endret av Rockna
Lenke til kommentar

Politiet kan ikke gi deg bot for trim med mindre de måler deg i fart (Over 50km/t 10% avvik av 45km/t).

 

Det eneste politiet kan gjøre hvis de mistanke om trim er å ta skiltene og be deg drar ned til statens veivesen og vise den.

 

De har ikke lov å prøvekjøre den, med mindre de har papirer på dette.

 

 

Og når det gjelder lyd, så er det greit og kjøpe et effektanlegg som ikke bråker sånn, i min mopedtid kjørte jeg en Yamaha DTX med MK Handmade,21mm og et MK2 effektanlegg. Dette anlegget bråkte mindre enn orginal anlegget ;)

 

Hvordan er dette? Har hørt at hebo titan race er politimagnet.

 

 

Stemmer dette, og det anlegget er egentlig ikke beregnet orginalsylinderen. Det burde kombineres med en mid/high sylinder.

 

Damn. Planen min var egentlig ikke å legge ut noe ekstra for mopeden. Det eneste jeg kunne tenke på, var veiavgift. Hva med forsikring? Pleier man å forsikre mopeden sin? Jeg har ikke planer om det, med mindre det er et must..

 

Skal jo egentlig bare ha mopeden i to år, så selger jeg den pga. bil lappen.

 

Er sinnssykt usikker ang. dette, ettersom jeg ikke får lov av min mor å trimme. (Tror ikke hun finner utav det, men kanskje faren min gjør..)

 

 

Så hva anbefaler dere? Normalt tror jeg ikke det er så mye politi rundt omkring. (Ser nesten aldri noen, men kan aldri vite..)

 

Men om jeg og kompisen min kjører rundt omkring, vil det kanskje tiltrekke oppmerksomhet. Enten kan noen anmelde det, eller politiet ser/hører det selv.

Lenke til kommentar

Man MÅ ha ansvarsforsikring. Du får ikke skilter uten det.

 

Ansvarforsikring gleder skader du påfører andre. Jeg hadde ansvarforsikring, krasjet i en ganske ny BMW, ble en del skader på den. Politiet kom fra til at jeg hadde kjørt uaktsomt og at det var min feil. Jeg betalte ingen ting, men det gjorde forsikringen.

 

Alt av kjøretøy har ansvarsforsikring.

 

Oppsummert: Det dekker ikke skader på mopeden din, men skader du påfører andre.

Lenke til kommentar

Man MÅ ha ansvarsforsikring. Du får ikke skilter uten det.

 

Ansvarforsikring gleder skader du påfører andre. Jeg hadde ansvarforsikring, krasjet i en ganske ny BMW, ble en del skader på den. Politiet kom fra til at jeg hadde kjørt uaktsomt og at det var min feil. Jeg betalte ingen ting, men det gjorde forsikringen.

 

Alt av kjøretøy har ansvarsforsikring.

 

Oppsummert: Det dekker ikke skader på mopeden din, men skader du påfører andre.

Ok. Havner altså opp i ti lappen kanskje, da. Spørs hvor billig jeg får mopeden.

 

Så kommer bensin i tillegg.. ;)

 

Men uansett, hva kan jeg gjøre i mitt tilfelle? Det er ikke så viktig for meg å ha en moped som går i 90 km/t, men vil ikke kjøre max. 45 km/t heller. Er det noe jeg kan gjøre med det som allerede er på mopeden, eller må jeg gå til kjøp av annet utstyr?

 

Med tanke på bråk.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Tenkte å kjøpe en moped, men jeg lurer litt på om jeg gidder hvis jeg skal kjøre originalt.

 

Er det normalt at politiet stopper deg pga. de hører du kjører trimmet moped? Eller er det bare når du kjører uten hode?

 

Ønsker overhodet ikke å betale i dyre dommer/ få mopeden avskiltet.

 

Så er det normalt at politiet bryr seg om trimmet mopeder?

 

De er jo normale folk de også, men de har en jobb.

 

Spørs litt hvor du bor, og om snuten her helt blotta i hue. Her ute har jeg kjørt med grisetrim i 2 år. Kjørt med folk bakpå, og kjørt gris egentlig. Da jeg nevner det ikke uforsvarlig for andre. Dratt på hjulet osv. Kjørt Uten hjelm, og speil osv.

Polti her ihvertfall har ikke peiling for 5 flate øre. Jeg har faktisk blit stoppa av dem uten hjlm og speil, og de spurte bare om førekort og vognkort så kunne jeg kjøre vidre. :p

Når det gjelder trim så skal det ganske mye til får å bli tatt. Så lenge du ikke er så uheldig å møter på vegvesene med rulle. Da er du shiti ut, men kommer veldig ann på vhor du bor da. Her ute er dem ALDRI. Å møter du politiet i 80-90 km så blir du nok ikke stoppa. fordi det er utrolig vanskelig å avgjøre farten på en moped eller motorsykkel når den kommer mot deg. Det har skjedd med meg hundr eganger. Blir du stoppa og de spør om du har trim må du bare være serriøs og si nei. VIST de har en mistanke så kan du være så uhledig at du må sende sykkern på visning, men da rekker du å skfite til org.deler. så sende den. Men du er virkelig driti ut om du blit tatt på rader eller rulle, da er det egentling ingenveit tilbake, untatt å brette skilet og stramme vajer.

 

BTW ellers så kan du kjøre tsx fordi går i 60 km orginalt, lovlig! :thumbup:

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Tenkte å kjøpe en moped, men jeg lurer litt på om jeg gidder hvis jeg skal kjøre originalt.

 

Er det normalt at politiet stopper deg pga. de hører du kjører trimmet moped? Eller er det bare når du kjører uten hode?

 

Ønsker overhodet ikke å betale i dyre dommer/ få mopeden avskiltet.

 

Så er det normalt at politiet bryr seg om trimmet mopeder?

 

De er jo normale folk de også, men de har en jobb.

 

Spørs litt hvor du bor, og om snuten her helt blotta i hue. Her ute har jeg kjørt med grisetrim i 2 år. Kjørt med folk bakpå, og kjørt gris egentlig. Da jeg nevner det ikke uforsvarlig for andre. Dratt på hjulet osv. Kjørt Uten hjelm, og speil osv.

Polti her ihvertfall har ikke peiling for 5 flate øre. Jeg har faktisk blit stoppa av dem uten hjlm og speil, og de spurte bare om førekort og vognkort så kunne jeg kjøre vidre. :p

Når det gjelder trim så skal det ganske mye til får å bli tatt. Så lenge du ikke er så uheldig å møter på vegvesene med rulle. Da er du shiti ut, men kommer veldig ann på vhor du bor da. Her ute er dem ALDRI. Å møter du politiet i 80-90 km så blir du nok ikke stoppa. fordi det er utrolig vanskelig å avgjøre farten på en moped eller motorsykkel når den kommer mot deg. Det har skjedd med meg hundr eganger. Blir du stoppa og de spør om du har trim må du bare være serriøs og si nei. VIST de har en mistanke så kan du være så uhledig at du må sende sykkern på visning, men da rekker du å skfite til org.deler. så sende den. Men du er virkelig driti ut om du blit tatt på rader eller rulle, da er det egentling ingenveit tilbake, untatt å brette skilet og stramme vajer.

 

BTW ellers så kan du kjøre tsx fordi går i 60 km orginalt, lovlig! :thumbup:

 

Kommer veldig ann på hvordan de som sjekker mopeden er, helt egentlig så er det 50 som er maks.

Lenke til kommentar

Kan tilføye at jeg sitter bakpå en kompis med trim av og til, men på fredager gidder han ikke. Det er som regel bare da politiet er ute her tror jeg. (Pga. drikking osv.)

 

Bor som sagt på en liten plass, så det er jo ikke så mange politifolk her heller. + At de ikke gidder å cruise rundt hele dagen.

 

Men, som sagt så har to jeg kjenner blitt stoppa på en fredag og fått utsettelse på lappen, men det var jo pga. grisekjøring..

 

Kompisen min har også de samme delene som jeg skrev oppe, bare at han har Motorhispania racing moped, men det går jo i det samme. Merker jo fort på lyden når han er på vei opp til meg..

 

Så det er jo nokså lett å høre, om man bare gidder. Så skulle gjort noe for å kjørt litt raskere enn 45 km/t, men har ikke noe stort ønske om å betale noe ekstra. Altså ingenting jeg kan gjøre med mopeden slik den er nå?

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Tenkte å kjøpe en moped, men jeg lurer litt på om jeg gidder hvis jeg skal kjøre originalt.

 

Er det normalt at politiet stopper deg pga. de hører du kjører trimmet moped? Eller er det bare når du kjører uten hode?

 

Ønsker overhodet ikke å betale i dyre dommer/ få mopeden avskiltet.

 

Så er det normalt at politiet bryr seg om trimmet mopeder?

 

De er jo normale folk de også, men de har en jobb.

 

Spørs litt hvor du bor, og om snuten her helt blotta i hue. Her ute har jeg kjørt med grisetrim i 2 år. Kjørt med folk bakpå, og kjørt gris egentlig. Da jeg nevner det ikke uforsvarlig for andre. Dratt på hjulet osv. Kjørt Uten hjelm, og speil osv.

Polti her ihvertfall har ikke peiling for 5 flate øre. Jeg har faktisk blit stoppa av dem uten hjlm og speil, og de spurte bare om førekort og vognkort så kunne jeg kjøre vidre. :p

Når det gjelder trim så skal det ganske mye til får å bli tatt. Så lenge du ikke er så uheldig å møter på vegvesene med rulle. Da er du shiti ut, men kommer veldig ann på vhor du bor da. Her ute er dem ALDRI. Å møter du politiet i 80-90 km så blir du nok ikke stoppa. fordi det er utrolig vanskelig å avgjøre farten på en moped eller motorsykkel når den kommer mot deg. Det har skjedd med meg hundr eganger. Blir du stoppa og de spør om du har trim må du bare være serriøs og si nei. VIST de har en mistanke så kan du være så uhledig at du må sende sykkern på visning, men da rekker du å skfite til org.deler. så sende den. Men du er virkelig driti ut om du blit tatt på rader eller rulle, da er det egentling ingenveit tilbake, untatt å brette skilet og stramme vajer.

 

BTW ellers så kan du kjøre tsx fordi går i 60 km orginalt, lovlig! :thumbup:

 

Kommer veldig ann på hvordan de som sjekker mopeden er, helt egentlig så er det 50 som er maks.

 

 

Så klart, og om de er 20 år eller 60 år. Men nei, der tar du faktisk feil. Tsx som ble produsert før 1998 eller 97 ble plomert til 60km. Det vil si at en Suzuki Tsx kan orginalt 60 km, men en Suzuki Rmx/Smx (Altså Storeboren) kan gå i 45 km. Da ble det nye regler. Vist politet er uening kan de bare ringe vegvesene og sjekke. Dette har jeg faktisk svart på hvit. Dette har faktisk skjedd en kamerat av meg også de hadde aldri hørt om det, men de fikk oppklart det etter å ha ringt(husker ikke hvor). Mulig det var vegvesene.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Så klart, og om de er 20 år eller 60 år. Men nei, der tar du faktisk feil. Tsx som ble produsert før 1998 eller 97 ble plomert til 60km. Det vil si at en Suzuki Tsx kan orginalt 60 km, men en Suzuki Rmx/Smx (Altså Storeboren) kan gå i 45 km. Da ble det nye regler. Vist politet er uening kan de bare ringe vegvesene og sjekke. Dette har jeg faktisk svart på hvit. Dette har faktisk skjedd en kamerat av meg også de hadde aldri hørt om det, men de fikk oppklart det etter å ha ringt(husker ikke hvor). Mulig det var vegvesene.

men vis du har det svart på hvit vil jeg gjerne se det.

 

så vidt jeg har funnet ut er det at når det ble innført fartsbegrensing til 50 km/t ble den gjordt slik at den hadde tilbakevirkende kraft.

dette ble ikke gjort med den som reduserte til 45 km/t

 

men du har dette svart på hvit så jeg taper vel denne diskusjonen da.

 

*tillegg*

Min grunn til uenighet: lovlig toppfart på mopeder etter alder

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Så klart, og om de er 20 år eller 60 år. Men nei, der tar du faktisk feil. Tsx som ble produsert før 1998 eller 97 ble plomert til 60km. Det vil si at en Suzuki Tsx kan orginalt 60 km, men en Suzuki Rmx/Smx (Altså Storeboren) kan gå i 45 km. Da ble det nye regler. Vist politet er uening kan de bare ringe vegvesene og sjekke. Dette har jeg faktisk svart på hvit. Dette har faktisk skjedd en kamerat av meg også de hadde aldri hørt om det, men de fikk oppklart det etter å ha ringt(husker ikke hvor). Mulig det var vegvesene.

men vis du har det svart på hvit vil jeg gjerne se det.

 

så vidt jeg har funnet ut er det at når det ble innført fartsbegrensing til 50 km/t ble den gjordt slik at den hadde tilbakevirkende kraft.

dette ble ikke gjort med den som reduserte til 45 km/t

 

men du har dette svart på hvit så jeg taper vel denne diskusjonen da.

 

*tillegg*

Min grunn til uenighet: lovlig toppfart på mopeder etter alder

 

yea, lovelig toppfart på mopeter etter alder, altså etter 98 modelene ;) De etter har en toppfart på 45 km, og SKAL ikke gå fortere uansett. Om du ikke trur meg spør på MP (moperportalen) eller ringe Statens Vegvesen. Jeg har det kansje ikke på svart hvit på ark, men jeg vet det bare. Blir man tatt på rulle å den går i 60km, så går det fint så lenge den er -98 ;)

Lenke til kommentar

yea, lovelig toppfart på mopeter etter alder, altså etter 98 modelene ;) De etter har en toppfart på 45 km, og SKAL ikke gå fortere uansett. Om du ikke trur meg spør på MP (moperportalen) eller ringe Statens Vegvesen. Jeg har det kansje ikke på svart hvit på ark, men jeg vet det bare. Blir man tatt på rulle å den går i 60km, så går det fint så lenge den er -98 ;)

så du hadde ikke kilde svart på hvit og kan ikke fremprodusere en kilde som sier at du har rett?

jeg har llinket til en tidligere tråd (startet av meg) på akkurat dette emnet der det står rimelig grundig forklart hva som er tillatt maks fart på moped.

det er 50 km/t der de registrert/godkjent før 96 og 45 km/t etter 96.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...