Gå til innhold

Roteskuffen din kan bli verdifull


Anbefalte innlegg

PS. Er det noen som vet hvordan panteordningen fungerte for flasker da den ble innført her i landet? For det var jo neppe strekkodelesere den gangen. Hensikten med flaskepant var selvsagt å redusere forsøplingen, ikke å bedrive pengeflytting ved kjøp og innlevering.

 

Ser på wikipedia at ordninga starta rundt 1902 med ølflasker.

Rekner med at ordninga var basert på at du fekk pant på dei flaskene som du leverte tilbake til bryggeriet og som kunne brukes.

Det var vel då billegare for bryggeriet å kjøpe tomflasker frå forbrukeren en det var å produsere nye flasker.

 

Sidan fokuset på merkevarer og profilering ikkje var så stort tidlig på 1900 tallet så rekner eg med at bryggeriet godtok alle flasker som var tilstrekkelig like i form og farge til de flaskene som bryggeriet vanligvis brukte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke angående dere andre, men jeg personlig er veldig flink til å bruke elreturen.

Kaster jeg defekte pc-deler, kaffetrakter, o.a., går jeg på elreturen.

 

For min del er det mer logisk å hive mobiler på elretur, enn å hive de i bosset!

Selv små ting kaster jeg på elretur.

 

Om jeg vet noe virker, prøver jeg først å gi det vekk via finn.

 

Jeg tror dette må være løsningen, fremfor betalt pant:

1. Flere elretur-steder (nå er det slik at om man bor i en storby, må man utenfor bykjernen for å kaste på elretur).

2. Mulighet for retur av småelektronikk

 

Jeg tror ikke folk nødvendigvis kaster ting i bosset pga de ikke får pant, jeg tror de gjør det pga. det er enkelt. Om papirbosset ditt ikke blir tømt en uke, så kaster du gjerne papiret i bosset eller brenner det i ovnen. Folk gjør det som er enklest og mest praktisk.

 

Jeg har jo bil, så jeg bare sparer opp litt ting jeg må kaste på elretur, før jeg tar en kjøretur. Det er jo ingen miljøgevinst om man skal reise ens ærend for å kaste en liten dings.

 

Ellers er det også teit at panteautomater ikke vil ta i mot flakser fra utlandet. Ølbokser fra utlandet tar de i mot (uten å betale pant). Nå vet jeg at vi har glass-retur også, men mange kaster bare det de ikke får inn i panteautomaten.

 

Nå sier jeg ikke at de bør gi pant for alt, men om maskinen i alle fall tar unna de flaskene også, så kan de jo smeltes om til å brukes i norge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...