Gå til innhold

PCen går helt bananas (får bare farger under oppstarten..)


Anbefalte innlegg

Vanskelig å skrive emnetittelen, for jeg aner ikke hva som skjer.

 

En gammel PC jeg har begynte plutselig å gi meg farger i skjermen under oppstarten, og intet mer. Det var ganske rart, for den var fin kanskje fem minutter før, og jeg er helt sikker på at det ikke ble installert noen oppdateringer av noe slag..

 

Jeg starter opp PCen, og alle de kjentene bipene kommer til rett tid. Men skjermen blir først grå, også får jeg noen farger, og så videre. Det virker som om fargespillene forandres likt (tidsmessig) med de forskjellige info-bolkene PCen pleier å gå igjennom til vanlig.

 

Iallefall, jeg tok juleferie. Etter ferien funket alt i skjønneste orden igjen. Før det klikket i vinkel igjen. Prøvde å starte PCen med alle USB-kontaktene ute, og det funket en stund, så gikk det ikke lengre.

 

I dag skiftet jeg skjermkort (langt eldre modell), og det ble ingen liv i skjermen i det hele tatt, men til gjengjeld en del piping av den sorten som hinter om at noe er riv rav ruskende galt.

 

Resatte BIOSen, ingen forandring, satte inn det originale kortet igjen, og fikk opp en utbroderende infoside om hardwaren i PCen. Den frøs på det bildet. Skrudde av strømmen til PCen og startet opp igjen, og da funket det, til jeg plugget i alle USB-kontaktene. Da gikk skjermen bananas igjen.

 

Prøver med alle USB-kontaktene ute nå, men det er ikke mye å hente. Frem og tilbake er like langt.

 

Noen som har slitt med det samme, og som fant en løsning?!

Endret av Maverick2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et Nvidia skjermkort kanskje?

Er et par serier av Nvidia sine skjermkort som sliter kraftig og dør etter ca 2-4 års bruk , gjelder blandt annet :

 

Noen kort i 7xxx serien

Så og si samtlige 8xxx kort har høy sannsynlighet for å gå istykker før tiden.

9xxx serien og noen 2xx kort har også hatt samme feil men her har mye av problemene blitt rettet tidlig så ikke alle kort har det.

 

Edit : Nja, leste på nytt tråden og har inntrykket av at årsaken til feilen sannsynligvis ikke ligger på skjermkortet , det kan være problemer med strømforsyningen så det kan være greit å vite hvilke skjermkort du bruker når du tester.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Høres ut som at det (kanskje) er skjermkortet ditt som er ute på bærtur, men siden det er en gammel pc som du sier, er det kanskje like greit å oppdatere hele?

pipingen du snakket om kan være fordi du ikke koblet til en strømkabel som går kun til skjermkortet? Var iværtfall det som var når pc'en min begynte å pipe som en gal..

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar

Det er riktig at kortet blir matet gjennom AGP porten , det eldre Geforce kortet trekker antageligvis mindre strøm enn det nyere Amd kortet, men det betyr nok ikke 100% at det er psu som er årsaken i dette tilfellet.

 

Uansett tipper jeg personlig at synderen er en av disse i denne rekkefølgen :

 

1 : Psu

2 : Hovedkort

3 : Skjermkort

 

Forsåvidt så kommer 007Cd med et veldig bra forslag, få sjekket kondensatorene på hovedkortet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Imens jeg venter på ny strømforsyning fortsetter PCen å overraske.. Resetta BIOSen igjen, og startet, og jeg kom nå inn på desktopen igjen, men så ble det jamnt slutt fort, også var det samme regla om igjen.. Tegn på dårlig PSU?

 

Eller hovedkort, vanskelig å vite med mindre du kan få gjort litt mer feiltesting.

Lenke til kommentar

Ikke med mindre du kan teste de andre komponentene på en annen pc.

Start med feks Psu, test den hos en kamerat og sånn fortsetter du med de andre delene til kun hk gjennstår.

 

Den andre metoden er jo å kjøpe inn en psu og ta utgangspunkt i at det er den som er gåen, viser det seg at pcen får de samme symptomene så er det nok hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...