Gå til innhold

Canon Legra HF200 - Endre måten filnavnene blir lagetHve


Anbefalte innlegg

Hver gang eg begynner på et nytt minnekort så starter filnavnene på 00000.xxx igjen. Dette lager jo bare surr for meg da eg etter hvert sitter med ganske så mange filer som heter det samme.

 

Finnes det muligheter for at kamera kan gi navn med dato etc? Evt. bare fortsette telleren slik som fotoapparatene gjør?

 

Evt. finnes det programmer som kan importere filmer og sortere de og legge de i mapper etter dato slik som f.eks lightroom gjør med bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned (gratis) exiftool. Lag deretter en fil med navn rename.bat med følgende innhold:

exiftool "-FileName<DateTimeOriginal" -d "HFS100_%%Y-%%m-%%d_%%H.%%M.%%S.%%%%e" *.mts

 

Som du ser så er HFS100 navnet på kameraet mitt. Du kan selv endre dette til noe annet og også endre hvordan du vil ha dato og tid. Det står mer om dette i dokumentasjonen og hjelpen.

 

Filene rett fra kameraet vil typisk ha navnet 0000.mts, 0001.mts osv. Jeg kopierer bare alle disse filene inn i en katalog som inneholder rename.bat og exiftool.exe. Deretter kjører jeg rename.bat som renamer filene for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har lagt inn en liten trojaner i filen også? :p

Det installeres et lite virus hos deg som overfører alle pengene dine rett over på min sveitsiske konto :p

 

Jeg ser forresten at det har kommet en ny versjon den 12. januar i år. Batfila fungerer sannsynligvis som før. I verste fall må du skrive den om litt hvis de har gjort om på syntaksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...